wat voor kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:45

Ja, hoe heet dat nou... overo ofzo? Of nog anders weet niet precies. Tobiano..
Er was wel een benaming voor paarden die eigenlijk bont zijn, maar geen vlekken hebben... en volgens mij was dat tobiano of overo..


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:51

Ja dat wist ik Yessy dat het verschillende soorten bont zijn Tong uitsteken
Alleen je hebt wel dat ze bijna geen vlekken op hun lijf hebben, maar toch wel bont zijn (bij Paints heb je toch al die benamingen)... Tovero had je indd ook.. kan het ook zijn..


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:09

Ja volgens mij ook Draumpje..
Moet ik dat anders eens opzoeken waar ik dat gelezen had? Daar stond van alle bontbenamingen een beschrijving namelijk.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:32

Oke, hier de beschrijvingen Haha!
Tobiano: hebben altijd witte lange sokken (tenminste tot halverwege het scheenbeen). Of het alle benen moeten zijn staat niet aangegeven. Het wit loopt over de rug en romp. De kleur van het hoofd en de bles is een combinatie van andere kleuren. De manen en staart bevatten haren van beide kleuren.

Overo: Voorop vaak overvloedig wit opgemaakt. Brede bles en soms is het hele hoofd wit. De ogen kunnen verschillende kleuren hebben. Het lichaam heeft onregelmatige plekken die vrij horizontaal lopen. Deze vlekken spreiden zich uit over flanken en buik, maar nooit over de rug. Paard heeft tenminste 1 donkergekleurd been (vaak 4). Staart is wit of gekleurd, maar zelden gemengd.

Tovero: Kan doorgaan voor een wit paard met een paar vlekken. Vlekken zitten over het algemeen rond de oren, flanken en rug en onderaan de staart. Standaardtovero is moeilijk te definieren, er bestaan zelfs exemplaren met heel weinig wit.

Sabino: Vier hoge witte sokken. Wit onder de buik en het hoofd (alsof hij door witte verf heeft gegaloppeerd). De omtrek van de vlekken lijkt gekarteld en doet als er veel wit is, soms aan een vosroan denken.

Spalshed white: Het wit spreidt zich uit over de buik, maar is niet gekarteld zoals bij sabino. De randen zijn scherp afgetekend. De vier bene zijn wit, alsook het onderste gedeelte van het hoofd.

Vooral voor de eerste drie valt wel wat te zeggen...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:48

Nee dat denk ik ook niet Yessy Haha!
Misschien is het wel een ''kleurloos'' veulen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, miamivice, Veldbloem, VogeltjeM en 94 bezoekers