Past dit zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 15:49

Ik kwam vanmorgen bij een vriendin en zij had net een nieuw zadel, nu weet ze nog niet zeker of het helemaal goed past. En ik heb er ook niet zo veel verstand van. Daarom de vraag aan jullie of jullie aan de hand van de foto's kunnen vertellen of dit een goed zadel is voor haar Shet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:53

Even de foto's draaien miss?

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:54

Altijd moeilijk te beoordelen vanaf foto's. Het beste is om er iemand naar te laten kijken die er wel verstand van heeft .

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:56

ziet er wel redelijk uit.ik denk alleen wel dat je op moet passen dat t zadel niet naar voren kantelt als er iemand op gaat zitten.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:59

Het lijkt heel netjes te liggen.

Ook de maat van het zadel is voor de shet niet verkeerd lijkt me

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:00

ff t zadel vastmaken met een singel, zonder singel moet het idd ook goed liggen, maar met singel eraan dan zie je beter waar t zadel eventueel drukt

maar zoals je nu kan zien draagt ie iig goed op de kussens achter, maar je moet toch ff kijken hoe t ligt met iemand erop, of de kamer niet te dicht bij de schoft komt etc

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 16:13

Singel was even niet aanwezig Knipoog maar binnenkort zal ze ook zeker even erop gaan om te testen.
En de kamer zou denk niet te dicht bij de schoft komen omdat het is voor paarden met een vrij hoge schoft en hij heeft bijna geen schoft...

Fijn dat ze toch waarschijnlijk het goede zadel heeft gekocht...Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:19

cracker schreef:
Singel was even niet aanwezig Knipoog maar binnenkort zal ze ook zeker even erop gaan om te testen.
En de kamer zou denk niet te dicht bij de schoft komen omdat het is voor paarden met een vrij hoge schoft en hij heeft bijna geen schoft...

Fijn dat ze toch waarschijnlijk het goede zadel heeft gekocht...Haha!


Als het zadel dan maar niet naar voren gaat schuiven...

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 16:24

Ze heeft al een staartriem dus die kan ze er altijd aan zetten als het naar voren zou schuiven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:25

Het gaat dus om mijn zadel Knipoog. Bij de schoft ligt het goed, mijn pony heeft bijna geen schoft maar het is dus niet te ruim. Een passende singel heb ik op dit moment zo 1,2,3 niet maar als het zadel niet past mag hij terug, dus ik regel ff die singel en dan moeten we ff kijken. En er komt een staartriem aan om dus te voorkomen dat het zadel gaat schuifen Knipoog. Ik vroeg het me dus ff af wat jullie er van vinden hoe het ligt, omdat het voor hem nog niet makkelijk was een passend zadel te vinden aangezien hij echt breed is voor een shet Lachen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:34

een goed passend zadel schuift niet, dus ik zou voorlopig nog even wachten met die staartriem
doe er eerst maar eens ee singel aan, ga erop zitten stap wat rondjes, ff goed aansingelen en een drafje proberen

er moeten minimaal 4 vingers tussen de schoft en de kamer passen, en dan gemeten met een volwassend hand, dus bij jullie hand zou er bijna je vuist tusse schoft+kamer moeten passen als je erop zit, maar ik denk dat als je op ee shet rijdt je niet erg zwaar bent e t zadel dus niet veel meer drukt als je erop zit
(mn moeder is vrij zwaar en bij t zadel passen voor haar paard bleken alle passende zadels te dicht op de schoft te liggen als ze erop zat)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:41

Ppffff... dit is echt wel héél moeilijk te boordelen vanop een foto.
Het enige wat ik eran lijk te zien, is dat de kamer wat aan de smalle kant is (dus een beetje op de schoft kan drukken). Maar dit is echt puur hypothetisch, het kan ook gewoon aan het model liggen dat ik dat denk. Ik durf er niets met zekerheid over te zeggen.

Het is in het echt al zo moeilijk te beoordelen!

Ik zou je wel aanraden er eens een singel aan te hangen en dan nog eens te kijken en dan ook eens met iemand erop. Want dat kan een heel verschil maken. De balans op zich vind ik wel mooi Lachen .

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:45

Het lijkt er indd goed uit te zien..
Als je het niet zeker weet zou ik er even iemand naar laten zien die er wel verstand van heeft.
Van foto's is het nogal moeilijk te beoordelen Knipoog

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:47

het ziet er wel naar uit dat ie past.
is er nog zat ruimte tussen de schoft en de boom?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:00

Beetje lastig te beoordelen zo van een foto. En net wat Renske zegt, eerst even aansingelen.

Ik heb het gevoel dat het zadel te groot is. Of te lang eigenlijk. De kussens liggen zowat op haar lendenen. Het komt natuurlijk veel verder naar achteren te liggen dan bij een grotere pony/paard.
Is dit wel een shetlandzadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:07

Er is idd nog genoeg ruimte tussen de schoft en de boom. Ellenlouise, het is een Thorowgood Maxam pony, geschikt voor de kleinere pony's dus. Alleen mijn pony heeft in verhouding een vrij korte rug. Voor beschrijving zie www.ooteman.nl