Autisme bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Autisme bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:59

Is dit mogelijk?

En zo ja, in hoeverre dan Haha!

Mijn paard vertoont soms wel de verschijnselen, vandaar dat ik het vraag Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:03

Ik heb wel een kat gehad, die autistisch leek. Maar of dat ook echt zo was?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:26

Ik zeg tegen een vriendin wel eens dat haar pony autistisch is, maar dat is meer omdat hij zo sullig in het niets kan blijven kijken. En als je hem ergens neerzet blijft hij daar gerust een tijd stil staan. Hij sluit zich ook niet echt aan bij de kudde! Maar of het echt mogelijk is bij paarden weet ik niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:10

Ik denk het wel, maar natuurlijk niet zo bewust als bij mensen. Ik kne ook een paard die gewoon echt niet helemaal lekker is en heel veel autistische neigingen vertoont.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:17

Op mijn vorige stal hebben we een merrie gehad die ik inderdaad van autisme verdacht. Ze zag je echt niet, liep ook dwars door je heen, en kon in volle aanbidding naar een TL-buis staan staren. Kan me eigenlijk niet meer herinneren of ze echt contact had met andere paarden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:42

welke specifieke verschijnselen bedoel je ?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:02

Ben ook benieuwd welke verschijnselen je bedoeld.

Je hebt zeker paarden die contactgestoord zijn maar dat is toch weer wat anders.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:05

Ik heb er ook wel eens een paard van verdacht Haha! Haha! Haha!

4 jarige hengst, kuikenmak op stal, niet eens kijken naar de meiden......... sullig met zadelmak maken........ heel sullig. Totdat er iemand op ging zitten........ firecrackers waren er niks bij Haha! Haha!

Hij reageerde zo ontzettend lauwtjes op zn omgeving, echt bizar......

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:08

Het zou in theorie mogelijk moeten zijn.
Maar dan moet je ervoor waken dat een bepaald aangeleerd gerag niet als autistiform wordt gezien.
Sommige tics enzo zijn aangeleerd, evt. bij de vorige eigenaar.
Maar welke symptomen bedoel je?
Bij mensen(kinderen) moet er echt ontzettend veel aan de hand zijn wil je het de sticker autistisch opplakken. Enkele symptomen is dan vaak niet genoeg.
Er kan wel een storing in de contactname zijn, hetzij naar mensen toe, hetzij naar andere paarden toe. Dat is niet direct autisme, het autistisch spectrum is erg breed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:19

raakt dat paard ook totaal uit zijn doen als hij uit zijn regelmaat gehaald wordt, net als bij autistische mensen?

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:32

Mijn paard heeft ook autistische trekjes, maar dat komt denk ik doordat hij een aantal jaren mishandeld is. Hij kan zich heel erg in z'n eigen wereldje terugtrekken en ziet of hoort dan niets. Als je hem bijvoorbeeld uit de wei gaat halen heeft hij je vaak helemaal niet door en schrikt hij zich te pletter als je ineens voor z'n neus staat en hem aanraakt. Hij is ook erg op regelmaat. Als je bijvoorbeeld eerst zijn zadel oplegt i.p.v. eerst het hoofdstel om te doen, is hij helemaal van slag.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:42

Ook een van mijn merrie's noem ik altijd authistisch.Je krijgt totaal geen contact met haar en raakt totaal van slag als de dagindeling niet gaat zoals het altijd gaat.Bijvoorbeeld ;Normaal gaan ze iedere dag rond 10 uur naar buiten en rond 2 uur weer naar binnen.Als het nu eens een dag heel slecht is laten we ze ook wel eens een uurtje langer binnen staan.Ze loopt dan als een gek heen en weer door haar box.Zelfde met voerenIedere dag dezelfde tijd is geen probleem,een 1/2 uurtje later maakt haar gek.Laat haar nuiet langer dan tot 2 uur buiten staan anders gaat ze voor het hek staan weven.Ze heeft 4x Z1 gelopen met punten,maar vraag niet hoe.Zolang ze in de M liep was alles nog OK.Tussen de witte hekjes was het stress.Dan kon ze het allemaal niet meer behappen.Met andere paarden heeft ze weinig tot geen contact.Je zal haar nooit eens zien kroelen.Ze is overigens wel de baas

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 21:29

Desiree schreef:
raakt dat paard ook totaal uit zijn doen als hij uit zijn regelmaat gehaald wordt, net als bij autistische mensen?

Onder andere ja.

Ik heb soms het idee dat ie soms dagdroomt en als je dan weer beweegt schrik ie zich het apezuur en is van slag. Ik weet niet of je het onder autisme kan scharen hoor, maar vreemd is het wel. Hij is niet contact gestoord. Met rijden heb ik soms ook last van. Bijv. lange tijd joggen en dan een andere gang vragen kan soms leiden tot schrik en paniek reacties.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:53

ik denk zeker wel dat het mogelijk is...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:14

rom, neem me niet kwalijk, maar jij was toch degene die niet graag menselijke eigenschappen wilde toeschrijven aan dieren? autisme slaat op mensen en ook al heeft jouw paardje een aantal eigenschappen die uniek zijn (heeft elk paard dat niet?), wat maakt dat uit? ik vind het wat wat raar de in onze ogen "vreemd paardengedrag" te koppelen aan deze menselijke stoornis.

zoals ik je hier heb leren kennen weet ik zeker dat jullie samen de weg wel zullen vinden. "stoornis" of niet.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:18

ik denk dat het wel bij paarden bestaat, maar ik denk niet dat veel paarden het hebben. Het moet wel heel heftig zijn wil iemand autitisch zijn..

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:48

Om eerlijk te zijn: nee ik denk niet dat het kan. Althans niet zoals we het van mensen kennen. De meeste stoornissen aan paarden zijn uiteindelijk terug te voeren op aangeleerd (wan)gedrag, veelal uit zelfbescherming.
Wel is het zo dat een veulen gedrag van de moeder overneemt, waardoor een moeder die een "einzelgänger" is, dit ook zal "doorgeven" aan het veulen.
Ik ga met Pepijn mee, ik heb je op Bikt leren kennen als behoorlijk down-to-earth, ik denk ook wel dat je dat bent en ongetwijfeld zul jij je weg met dit paard vinden. Succes OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 10:00

SuperPepeijn schreef:
rom, neem me niet kwalijk, maar jij was toch degene die niet graag menselijke eigenschappen wilde toeschrijven aan dieren? autisme slaat op mensen en ook al heeft jouw paardje een aantal eigenschappen die uniek zijn (heeft elk paard dat niet?), wat maakt dat uit? ik vind het wat wat raar de in onze ogen "vreemd paardengedrag" te koppelen aan deze menselijke stoornis.

Neem ik je niet kwalijk Haha!

Maar de mens er een naam aan heeft gegeven, wil niet automatisch zeggen dat het bij dieren niet kan voorkomen. En er zijn ook genoeg menselijke eigenschappen die dieren ook hebben (persoonlijke voorkeuren bijvoorbeeld)
Menselijke eigenschappen vind ik dingen die alleen bij mensen voorkomen. Zoals bijvoorbeeld redenatie. Ik denk niet dat een paard kan redeneren. Maar ik denk wel degelijk dat een paard een gevoelsleven heeft. Welke vorm een paard dat ervaart weet niemand.

Ik heb misschien een wat andere definitie van menselijke eigenschappen Lachen

Citaat:
zoals ik je hier heb leren kennen weet ik zeker dat jullie samen de weg wel zullen vinden. "stoornis" of niet.

Zeker weten,het is ook niet een probleem maar meer een vraag Lachen
Ook een algemene vraag. Uit nieuwsgierigheid wat anderen er van vinden Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 10:05

ikke"]
De meeste stoornissen aan paarden zijn uiteindelijk terug te voeren op aangeleerd (wan)gedrag, veelal uit zelfbescherming.
[/quote]
Dat is zo ja, maar is dat bij mensen ook niet zo?

Ik heb geen problemen met mijn paard hoor, het was dus een algemene vraag Lachen

[quote="ikke schreef:
Ik ga met Pepijn mee, ik heb je op Bikt leren kennen als behoorlijk down-to-earth, ik denk ook wel dat je dat bent en ongetwijfeld zul jij je weg met dit paard vinden. Succes OK dan!

Tof dat jullie zo over me denken, dat ben ik namelijk ook Haha!

Over de weg die voor ons ligt maak ik me geen zorgen. Maar het is altijd leuk om niet de geijkte weg te kiezen en zoveel mogelijk kanten van alles te bekijken. Je dingen afvragen houdt je scherp Lachen

Rozijn
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:39

ik denk dat het suuuuper moeilijk is om dat te onderzoeken bij een paard of bij andere dieren en dat je een beetje moet oppassen omdat over iets te zeggen, ik ken geen dier dat zo van die "trekjes" heeft maar er is wel een jong in mijn klas die autisme heeft. Het is soms echt wel moeilijk maar hij doet het heel goed omdat niemand hem als een 'geval apart behandeld' en dat is maar goed ook

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:04

Ik denk dat er zeker zoiets bestaat , een aantal kenmerken ervan in sommige paarden te vinden is. Maar of het echt PRECIES vergelijkbaar is met het label "autisme" bij mensen , dat weet ik natuurlijk niet Lachen

Rena heeft overigens ook van die trekjes , maar bij haar zijn het momenten dat mijn kleine fijne Rena "weg" is en er ineens zo'n angstig geval staat waar geen contact mee te krijgen is bijna , helemaal angstig afgesloten en teruggetrokken in haar eigen wereldje.....

Ze kan ook uuuuuren naar een niet bestaand punt in de verte staan te turen. Als gebeeldhouwd , hele lijfje keihard , koppie gespitst in de lucht en neusgaten wijd open....

Ik hou expres heel weinig regelmaat en voorspelbaarheid aan : het dier moet een stoere , koele kikker worden die weet dat alles wel goed zit en die niet hangt aan maniertjes.

En ik moet zeggen dat ze tegenwoordig echt een stuk koeler en stoerder is , meer lef , zekerheid en , met het gevaar haar een menselijke eigenschap toe te dichten Knipoog , de humor wel van zichzelf inziet.

Als er weer iets niet-bestaands is waar ze van schrikt , en ze staat ineens als gebeeldhouwd stil in de "onbereikbaar-modus" , dan pak ik haar manenkam vast voor een schuddend kriebeltje en zeg zoiets van : Hee , vergeet niet te ademen Clown En dan zie je een soort reactie van : O Bloos! Hihihihi Haha! *wandel*

Het is echt een superfijne pony in de omgang geworden , bij de paardentandarts een paar weken geleden was ik echt trots op haar , WAT een braaf paardje en wat had ze zichzelf goed onder controle Lovers

Ze was wel wat angstig maar hield zich ZO ontzettend goed... OK dan!

Dat afsluiten hoort nu eenmaal bij haar en ik weet wel hoe ik het kan voorkomen of er doorheen kan breken. Komt ook zelden voor. Snue is het wel voor het dier , is toch een soort gestoordheid die je niet zomaar krijgt , imo moet er daar toch wel heel wat indrukwekkends voor gebeurd zijn anders leert een paard zichzelf dit niet aan Scheve mond

Ook heel veel onzekerheid he. Moet je constant weer bevestigen dat je blij met haar bent , anders steekt die onzekerheid weer de kop op.

En dat schrikken natuurlijk. Ze kan in de wei zich het apezuur schrikken van haar eigen scheet. Tijdens een rit buiten kan ze momenten van achtervolgings-waanzin hebben , dat ze ineens een paar snelle stapjes "met de staart tussen de benen" maakt en zich omdraait om te zien wat er in godsnaam voor gruwelijks in haar staart hangt Nagelbijten / Gniffelen

Dan is er echt he-le-maal niks , geen hond / mens wat dan ook in de verte of takje op de grond , waar ze van heeft kunnen schrikken...
het dier is in haar hoofd zoveel onrust aan het kweken wat helemaal niet nodig is...

Terwijl het normaal gesproken gewoon een fijne koele kikker is , de nieuwe Rena.

Die oude Rena zal er toch altijd een beetje blijven denk ik Lachen

Trouwens wel grappig dat als ze zo paranoïde doet alsof er wat in haar staart hangt of dat er iets engs is (ze schrikt ECHT dan....) , dat ze dan TOCH achterom kijkt .

Da's wel stoer : ik heb haar van begin af aan geleerd : schrikken okee , maar er wordt NIET weggerend en EERST gekeken. Wel humor dat ze dat zelf op een gegeven moment ook op is gaan pakken , die kleine tuttebol Clown

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:00

Romkabouter schreef:
Maar de mens er een naam aan heeft gegeven, wil niet automatisch zeggen dat het bij dieren niet kan voorkomen. En er zijn ook genoeg menselijke eigenschappen die dieren ook hebben (persoonlijke voorkeuren bijvoorbeeld)
Menselijke eigenschappen vind ik dingen die alleen bij mensen voorkomen. Zoals bijvoorbeeld redenatie. Ik denk niet dat een paard kan redeneren. Maar ik denk wel degelijk dat een paard een gevoelsleven heeft. Welke vorm een paard dat ervaart weet niemand.

Ik heb misschien een wat andere definitie van menselijke eigenschappen


Jij bent iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is! Ik ben het volledig met je eens. Mensen zijn arrogant om bepaalde eigenschappen alleen toe te dichten aan mensen en ze bij dieren niet te erkennen en alles maar te verhalen op instinct.

Overigens weet ik niet of het bij dieren ooit onderkent is, autisme. Misschien is het mogelijk en dat er vergelijkingen zijn. Toch lijkt het me bij jouw paard niet echt van toepassing. Ik denk dat je paard zich gewoon ontzettend kan concentreren op iets. Mogelijk moet je daar rekening mee houden en je hulpen nog subtieler toepassen? Misschien eerst opmerkzaam maken met je stem of zo? En dat in zichzelf gekeerde, sja, je kunt het vertalen in dagdromen, of suffen. Dat kan ik zelf ook heel goed. Dan kun je me aanspreken maar ben ik zo diep in gedachten dat ik je ergens in de verte wel hoor maar niet besef dat je je naar mij toe richt. Er zullen geheid meer mensen zijn die dat wel eens gehad hebben, de een wat meer dan de ander.

Wat betreft regelmaat, dat hoeft niet echt met automatisme te maken hebben maar meer met het "paard zijn". Paarden zijn dieren die behoefte hebben aan regelmaat, en ook hier zal het voor de een sterker gelden dan de ander.