paard ongeduldig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

paard ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 10:29

mijn bijrijdpaard is heel ongeduldig, kan geen seconde stilstaan Verward als ik aan het poetsen/zadelen ben gaat ie bewegen, met zn hoofd schudeen e.d. als ik opstijg loopt ie weg, en als ik halthoud gaat ie stampen Scheve mond ik laat hem elke keer heel consequent stilstaan en als hij stampt zet ik een boze stem op of krijgt hij een tik, maar hij blijft het doen...iemand tips?

als hij gewoon stil blijft staan beloon ik hem, maar na een minuut staat hij weer te stampen. ook als ik even afstap om bijv. een zweep te pakken en gelijk were opstijg gaat hij staan stampen Boos!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:39

chamaya was in het begin ook heel erg ongeduldig ook stampen enz., ik heb dr nu een jaar maar het is nu gewoon zo goed als weg, gewoon veel halthouden en consequent zijn. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:43

he!! ik ken het probleem. Mijn pony stond ook nooit stil met poetsen! Toen kwam dr een paardenfluisteraar (vriendin van een kennis van ons) die zij dat ze niet tegen kon aan een muur vast te staan omdat ze dan geen uitzicht heeft.. Probeer het is aan een hek ofzo misschien helpt het!!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:58

sjemie schreef:
he!! ik ken het probleem. Mijn pony stond ook nooit stil met poetsen! Toen kwam dr een paardenfluisteraar (vriendin van een kennis van ons) die zij dat ze niet tegen kon aan een muur vast te staan omdat ze dan geen uitzicht heeft.. Probeer het is aan een hek ofzo misschien helpt het!!


als ik hem opzadel staat ie vast aan de rand van de buitenbak, met een uitzicht over de velden en de wei, dus dat kan het niet zijn...en als ik gewoon halthoud doet hij het ook, en dan sta ik tenslotte ook in het midden van de bak oid.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 17:23

nog mensen tips?

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:21

Inderdaad, heeel consequent zijn. Iedere keer weer afstraffen als hij stampt of niet stilstaat bij het opstijgen.
Ik ken het probleem. Mijn paard schraapt met zn hoef over de grond tijdens het poetsen. Zeer irritant. Hij krijgt af en toe een flinke tik en dan is het voor een paar minuten over. In die tijd beloon ik heb constant met mn stem en een klopje in zn hals. Want wanneer ik hem beloon met een snoepje, begint hij weer te schrapen omdat hij dan gaat schooien.

Suc6, het kost veel tijd, maar volhouden!!!!

Groetjes..

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:24

Nog ff een aanvulling:
Tis nl. ook een dominantiespelletje. Consequent zijn is noodzakelijk hierbij. En niet denken dat het zielig is voor hem, het is eerder zielig voor jou om steeds dat irritante gedram van hem te moeten afstraffen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:45

inderdaad gewoon consequent zijn,
hij moet ophouden met deze spelletjes,
dat je nie kennen hoor.
sluit hem desnoods in door iets naast hem te zetten

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:56

Idd! Ik word altijd zo pissig als mn paard weer begint te drammen. Hoe sneller je 'over de zeik' gaat, hoe sneller je paard zal begrijpen dat dat gedrag niet gewenst is. Ik was eerder altijd veel te lief voor hem en dat wist hij. Dus hij probeerde steeds verder te gaan, want hij dacht: ze blijft toch wel lief tegen me doen.
Nou, die tijd is voorbij en het echte opvoeden is begonnen. Dat betekent niet dat je hem constant moet straffen, juist met veel belonen bereik je iets. Nogmaals: heel consequent zijn, dan krijg je een lief, goed opgevoed paard.