verbrande neus en "tic" met het hoofd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

verbrande neus en "tic" met het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 13:17

Mijn paard staat 24 uur per dag buiten. De afgelopen week is ze verhuisd naar een nieuw stuk land en toen is binnen een dag haar neus verbrand., aarschijnlijk omdat ze steeds met haar neus in het natte gras heeft gezeten, waardoor de druppels als een soort vergrootglas hebben gefungeerd. Haar neus, neusgaten en mond waren helemaal opgezwollen en ze was er duidelijk ook een beetje suf onder. Dat was afgelopen maandag/dinsdag. Dinsdag heb ik van de DA zalf gehad om erop te smeren. Woensdag is alles open gegaan en nu zit haar neus helemaal onder de korsten. De zwelling is weg. Ze is duidelijk veel monterder dan een paar dagen geleden. Maar wat me sinds gisteravond opvalt, is dat ze een "tic" heeft: haar hoofd gaat af en toe ineens met een rukje naar rechts. Heel af en toe loopt ze ook ineens heel hard achteruit met haar hoofd naar rechts. De verbranding zit links (scheve bles: ze is precies verbrand waar ze rose huid heeft). Daarna gaat ze gewoon weer rustig staan grazen ...

Herkent iemand dit? Komt het door de verbranding of is er iets anders aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:33

Herken het niet, maar zou je paard zn neus in het vervolg goed insmeren met mnesen waterproof sunblock.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:41

Het kan zijn dat de korstjes steken veroorzaken, waardoor ze de tik krijgt... Als het niet ophoudt, als de korstjes zijn genezen, moet er iets anders aan de hand zijn. Maar ik denk dat het aan de korstjes ligt...
Zwitsal heeft goede, betaalbare en handige zonnebrandcremes Knipoog (met een maximum factor van 60 Wow! )

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 14:05

Ik hoop idd dat het de "steken" zijn die dit doen. Het is niet leuk haar zo te zien Verdrietig .

Ik heb zelfs speciale paardenzonnebrandcreme, maar ik ben bang dat ik dat van zijn levensdagen niet op haar neus krijg. Ik heb het twee keer voor mekaar gekregen om die wondzalf erop te doen, daarna was het over. Ik hoef er maar naar te wijzen en ze gaat de lucht in. In het vervolg wil ik zo'n lapje aan haar halster maken als ze weer op lang gras gaat. Dat moet ik dan wel tijdig doen natuurlijk, anders gaat het weer mis Boos! .

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:29

Ik denk ook dat het de korstjes zijn.

Waarschijnlijk zit het net op bewegend gedeelte en krijgt ze vaak een steek als ze haar lip beweegt ofzo.
(vergelijk het maar met een korst op je knie, dat is ook een buigplek en dan springt het steeds open als je beweegt of loopt)
Dat zal gewoon een naar gevoel geven.

Goed insmeren met iets van vaseline en zonnebrand. Zonnebrand alleen trekt best wel snel in en houd de korsten niet soepel dus ook geregeld met vaseline smeren...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:28

Heb je dit weiland als eens nagekeken, op verkeerde planten etc.?
Want het suf zijn en die tic wijzen een beetje in die richting.
Overigens Malibu Nooit vet of olie houdende producten gebruiken op paarden die in de zon staan, dit brand in en maakt de schade alleen maar groter.