Bitloze optoming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:24

Wie rijdt er hier allemaal zijn of haar paard met een bitloze optoming? Zo ja met wat voor optoming en waarom?

Ik wil me hier een beetje in gaan verdiepen omdat ik als ik eens zomaar een rondje stuur op een halster met twee touwtjes er dan veel meer ontspanning in mijn pony zit, dus gaat de gedachte om het eens bitloos te proberen al een poosje door mijn hoofd. Dus hoor graag meningen en verhalen van anderen hier over!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:28

Ikke! Heb een draver die ik op hackamore rijdt. Hij was altijd nogal stug in de mond en sinds ik ben overgestapt op bitloos rijden rijd ik heerlijk relaxed. Als je je pony goed kunt rijden op het halster kun je het best eens proberen met een bitloze optoming. Is mij in elk geval prima bevallen!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:29

Als een hackamore je tegenstaat in verband met de wilde verhalen over het breken van de neus van je paard (in theorie is het mogelijk, maar kent iemand een praktijkgeval? Wat niet wegneemt: een hackamore is wel degelijk minder "zacht" dan veel mensen vaak denken!), neus dan eens rond in de shop van Emiel Voest of bij Meroth. Die laatste heeft een bitloos hoofdstel ontworpen, wat weer anders werkt dan een hackamore, maar meer inwerking heeft dan een halster. Het is in woorden wat lastig uit te leggen, maar de neusriem is onder de kaak gekruist, waarna de linkerkant doorloopt in de rechterteugel en andersom. Wanneer je de teugels aanhaalt, trek je de neusriem dus strakker. Dat lijkt op een hackamore, maar de hefboomwerking ontbreekt en de neusriem is nergens hard, hij is volledig flexibel. Het vergt een iets andere methode van sturen (je gaat veel meer met de buitenteugel doen), maar het bevalt mij prima. Ik gebruik het nu niet zoveel meer, maar heb mijn pony er wel mee ingereden en gebruik het ook vaak als ik een keer een sprongetje wil maken: die dame van mij kan nogal gevoelig zijn in de mond en ik vertrouw mijn eigen handen niet genoeg bij het springen.

Bij Voest heet dit ding "merotisch hoofdstel met kruislings geplaatste teugels", bij Meroth (Duitsland! http://www.merothisch.com/index.htm ) gaat vrijwel de hele site over deze hoofdstelletjes en leerbitten.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:55

Hackamore staat mij in feite niet tegen, je hoort inderdaad wel die verhalen dat je de neus van het paard mee kan breken, maar heb het in de praktijk nog nooit zien gebeuren en denk dat je dan dus wel heel vals er aan zou moeten trekken wil je dit lukken.

Verder wil ik eerst eens weten wat er precies allemaal op de markt is voordat ik iets aanschaf. Ga eens bij Emiel Voest op de site rond neuzen en op die andere site die jij mij gaf mandymonica.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:11

Volgens mij moet je wel heel hard trekken om de neus te breken met een hack, of hij hangt veel te laag.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:12

ik rijd met een side - pull en het bevalt me uitstekend !! als je je paard leert reageren enkel op je gewicht hoef je bijna niet aan de teugels te komen !! ga inderdaad eens kijken op de site van emiel voest !!

groetjes

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:41

Mijn vader rijd met zijn haflinger met het bitloze hoofdstel van Emiel Voest. Cool
Ik was er altijd een beetje sceptish over want ik vond het toch nooit zo super veilig omdat je volgens mijn idee minder in handen had.
Ik ben nu ( en al een tijdje bezig... Haha! ) mijn fries aan het inrijden, ik ben begonnen met een normaal hoofdstel met een simpel dik bustrensje. In het begin ging het super en luisterde hij redelijk naat het bit.
Tot op een paar weken geleden begon hij super irritant te doen met zn hoofd onder het rijden. Steeds naar zn borst happen en schudden, gewoon vervelend dus.
Op zn borst was niks te zien en ook aan zn mond was op het eerste gezicht niks te vinden.
Ik begon me steeds meer te ergeren aan hem met rijden want als hij om de pas met zn hoofd naar zn borst hapt is ook niet relaxt rijden....
Dus ik dacht dat het misschien aan zn tanden kon liggen en besloot om het hoofdstel van mn vader eens te proberen. Schijnheilig
En ik heb er maar 1 woord voor: het ging fantastisch OK dan! Heel relaxt, zonder te schudden en te happen draafde hij zn rondjes door de bak.
Ook liep hij niet meer constant aan de teugel maar gewoon lekker relaxt met zn kopje in een normale houding. Sommige zullen dit raar vinden maar ik vond het super irritant dat, zodra ik de teugels vastpakte, hij gelijk in de krul liep. ( gewoon steun zoeken op het bit)
Het sturen ging vrij makkelijk, niet beter maar zeker niet slechter dan met bit maar hij moet er dan ook nog een beetje aan wennen.....
Maar ik vind het een super oplossing en zeker het proberen waard.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:35

Ik rij ook met het hofdstel van Voest en vindt het in 1 woord geweldig, vinnet nog steeds jammer dat ze in de dressuur zo anti-bitloos zijn...

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:33

Ik rij mijn draver ook met een hackamore. Ik vond het erg vervelend dat ik vrolijk naar rechts kon sturen en hij naar links liep Scheve mond Hij liep gewoon door het bit heen. Ik heb toen via pmarena hier op bokt deze hack icl. hoofdstel gekocht:
Afbeelding

En die bevalt erg goed! Hij kan nog steeds prima ontspannen lopen, en aangezien ik endurance met hem ga starten, is het ook wel handig. Schijnheilig