Subli EM (EnergiekernMix)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Subli EM (EnergiekernMix)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 18:40

Wie kent Subli EM en voert het?
ik heb al een tijdje moeite met het op gewicht houden van Quentin, en hij eet zn brok gewoon niet meer op, 5 kilo vind hij gewoon teveel(krijgt het in 4 keer verdeeld, met wat muesli erbij) nu zei iemand tegen mij dat je met Subli EM minder hoefde te voeren, langzaam opbouwen naar meer van die mix en minder brok.

Ook kan je Subli bellen/mailen voor voedingsadvies, maar ja ik heb zo het idee dat een fabrikant toch altijd zn eige product aanprijst, dus wil graag van anderen horen of ze het voeren, en hoeveel en wat ze daarnaast nog geven aan hun paard.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:14

Ik had precies hetzelfde probleem als jij!!
Ik heb een halfvolbloedje.. niet dik te krijgen.. en ook nog eens groot.
Nu ben ik erachter dat mijn verhouding niet klopte tussen ruwvoer en krachtvoer.. dan krijg je dat namelijk..
Het is nog gevaarlijk ook, want je paard kan zo maagzweren oplopen!!
Ik voerde 6 keer per dag.. en hij kwam gewoon niet eens meer naar zijn voerbak.
Ikgeef hem nu ruwvoer waar meer in zit. hartog Lucerne. En in plaats van 6 kg sportbrok geef ik hem nu maar 3 kg energy mix van hartog..
Helemaal super!! Hij is veel voller geworden (vooral spieren), zijn hoeven groeien harder, hij glanst nog meer, en het belangrijkste... hij eet nu als een trein!
Ik weet nu tenminste zeker wat voor ruwvoer hij binnenkrijgt er wat erin zit..
Er staan dus ehct geen fabeltjes op de verpakking bij Hartog.. Mijn paardje is erg gevoelig wat voer betreft..en hij doet het er super de super op!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:26

wat betaal je voor die hartog? en kan je onbeperkt lucerne voeren? ken nml een paard dat daardoor allemaal zwarte stipjes op dr huid kreeg, teveel lucerne gehad en er was iets met stikstof omzetten in t lichaam ofzoiets? t zat iig behoorlijk fout bij dat paard.

Ik voer Quentin ongeveer onbeperkt hooi, hij laat dat steeds liggen, dan haal ik het oude iedere keer weg en geef dat aan de andere paarden en geef hem weer nieuw hooi want als t in de buurt van zn mest(voer het hooi op de grond) is geweest eet ie t sowieso al niet meer en die andere 2 van ons eten alles, dus hij krijgt steeds schoon hooi en die andere 2 Quentin zn restjes Knipoog

maar hij eet nog maar amper, ja zn muesli en na t rijden een appeltje(voor t rijden wil hij die ook niet eens opeten Verward )
geef hem nu iedere avond een emmer slobber met maismeel, die is wel iedere ochtend keurig leeg, maar zn tanden zijn nagekeken dus t is niet dat hij liever niet kauwt ofzo en daarom wel slobber eet, ik snap het gewoon echt niet!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:30

Jaik ken het.. ook ik werd er gek van.. Ook tanden laten onderzoeken. Zelfs helemaal laten onderzoeken.. Niets te vinden.
Ik zou het niet onbeperkt voeren. Je geeft per kg lichaamsgewicht een kg lucerne. Ik geef 6 kg per dag. Maar vergis je niet, dis is een aardig volume. Een kg is ongeveer een emmer. Ik voer 6 keer per dag, en hij staat eigenlijk de hele dag door te kauwen Lachen
Ik betaal 7 euro 10 (dacht ik) voor een zak, en daar zit ik dacht 25 kg in.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:32

Dat voer van hartog is trouwens best prijzig.. maar omdat ik er maar de helft van voer, komt het alsnog goedkoper uit. Ik kende het al, want het is eigenlijk hetzelfde als de Belgische Lannoo. ze vinden het superlekker, de mijne laat zijn muesli ervoor staan.
Op de site van hartog kun je ook voederadvies vragen.. Zijn ze ook erg goed in.. je krijgt een hele brief thuis, en allemaal folders Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:41

oke heel erg bedankt! ik ga denk ik lucerne bijvoeren, dus overdag hooi in de wei(groeit bijna geen gras helaas) en dan 's avonds lucerne ipv hooi want zn hooi eet ie toch niet echt goed

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:22

Passionato schreef:
Je geeft per kg lichaamsgewicht een kg lucerne.


Lijkt me niet... dan zou een 'grote' 600 kilo lucerne krijgen Verward Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:53

Passionato schreef:
Jaik ken het.. ook ik werd er gek van.. Ook tanden laten onderzoeken. Zelfs helemaal laten onderzoeken.. Niets te vinden.
Ik zou het niet onbeperkt voeren. Je geeft per kg lichaamsgewicht een kg lucerne. Ik geef 6 kg per dag. Maar vergis je niet, dis is een aardig volume. Een kg is ongeveer een emmer. Ik voer 6 keer per dag, en hij staat eigenlijk de hele dag door te kauwen Lachen
Ik betaal 7 euro 10 (dacht ik) voor een zak, en daar zit ik dacht 25 kg in.

denk dat er 100 voor moet staan Knipoog
Ik ben ook helemaal voor Hartog. Voerde het mijn oudje altijd en die deed het er super op. Doordat lucerne zo'n beetje als ruwvoer en krachtvoer gerekend word (zit gewoon super veel in) hoef je minder krachtvoer tegevn. Ook de constante kwaliteit staat mij wel aan.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:55

Renske20 schreef:
oke heel erg bedankt! ik ga denk ik lucerne bijvoeren, dus overdag hooi in de wei(groeit bijna geen gras helaas) en dan 's avonds lucerne ipv hooi want zn hooi eet ie toch niet echt goed

Je kunt ook half lucerne en half hooi doen is hij nog langer aan het knabbelen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:40

Renske20 schreef:
Wie kent Subli EM en voert het?


Ik heb dit een paar weken geleden gekocht en ik mag zeggen OK dan! OK dan! . Hij reageert er erg goed op zit fijn in zijn spieren en los in zijn lijf. Dressuurmatig gaat hij echt hard vooruit nu. Ook is hij wat dikker/steviger geworden. Vond de combi dat het goed zou zijn voor drukke/energie volle en koliek gevoelige paarden erg interessant.

Het is wel dat sinds ik dit voer ik omlaag ben gegaan met Biks en omhoog in de haver en hij blijft fijn en braaf. Het drukke is eraf en is fijner met werken. Ook voer ik nu minder kuil bij om hem op gewicht te houden het is niet meer nodig Haha!.

Ik heb het meegenomen bij de welkoop.

Zou de gok eens wagen het is zak van 7 kilo en voer je op in een kleine maand.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:42

hoeveel geef je er dan van op een dag als er maar 7 kg in zit?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:59

Je krijgt er gratis een maat bekertje bij daar begin je half mee en bouw je het langzaam op tot een volle. Denk dat die maat beker tot de helfs is van een normale maatbeker.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:50

dus zeg maar een halve kilo ongeveer? Dat is niet veel nee. Zal het wel bomvol zitten dat voer dat je er zoweinig van nodig hebt. Dacht dat er alleen maar olie in zat als extra.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:39

z
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:48

Mijn buurpaard op stal krijgt het ook, maar pas sinds een week. Ik ben benieuwd hoe het zal werken.

Smaakt best goed trouwens Knipoog Haha!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:46

Ik ga dit ook kopen.. ik had er ook het eea over gelezen en wat ik nu lees dat zint me wel. Ga het iig proberen..Mijn paard staat dag en nacht op het land en krijgt nu maar 1 x per dag krachtvoer.. maar daar heeft hij niet genoeg aan. Zal is kijken hoe hij erop reageert. Ik wil ook geen gekker paard want hij is al afgeleidt zat maar hij mag wel lekkerder vol kunnen houden.. Ben benieuwd. Zal dit topic zeker in de gaten gaan houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:35

Ik kreeg op Subli mijn merrie ook maar niet zwaarder, en ze vrat het met echt lange tanden. Vaak liet ze de boel zelfs staan. Sinds een week voer ik Pavo all sports, en ze knap met zienderogen op. Voer nu maar 3,5 kg per dag, en van Subli HEEL wat meer....en daarnaast.........ze vind het ontzettend lekker. Ook wat waard Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:03

Pipo schreef:
Ik kreeg op Subli mijn merrie ook maar niet zwaarder, en ze vrat het met echt lange tanden. Vaak liet ze de boel zelfs staan. Sinds een week voer ik Pavo all sports, en ze knap met zienderogen op. Voer nu maar 3,5 kg per dag, en van Subli HEEL wat meer....en daarnaast.........ze vind het ontzettend lekker. Ook wat waard Haha!

Heb je het nu over de subli EM? Lijkt mij een beetje duur meer dan 3.5 kg per dag.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:47

Euh sorry mensen, even over dat Lucerne, dat was dus een kg per 100 kg lichaamsgewicht Lachen... Hij staat nu al de hele dag te eten.. kun je nagaan...
Even een kanttekening bij Subli EM en andere zeer geconcentreerde voeders.. je moet ook oppassen dat je niet te geconcentreerd gaat voeren. Dat brengt de pH van de maag uit balans, waardoor je paard zelfs maagzweren op kan lopen. (zoals je bij heel veel renpaarden dus ziet) Volgens mijn dierenarts lopen er meer sportpaarden mee dan je denkt.
Je kunt dus wel heel energierijk krachtvoer geven, maar doordat de maag maar zo klein is, hele kleine beetjes per keer, en zorg dat je ervoor wat ruwvoer geeft. Mensen willen om meer energie etc te kruigen het krachtvoer altijd maar opschroeven.. beter is het te kijken naar de kwaliteit van het ruwvoer. Het gaat namelijk om de voederconversie: De kwaliteit van het ruwvoer, bepaalt de opneembaarheid/hoeveelheid krachtvoer. Niet vergeten dat paarden gebouwd zijn om ruwvoer te verteren, en krachtvoer eigenlijk een vervanging is voor de stoffen die ze tegenwoordig uit "ons" rv moeten missen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:54

janna schreef:
..., en het is inderdaad wat Prisca zegt. Ze krijgen meer energie, maar ze worden niet feller.
Sinds een paar maanden hebben ze een nieuwe smaak. Bleek dat niet alle paarden de vorige smaakstof aten. Nu smaakt het ook beter.
En inderdaad gewoon eens proberen. Dat kan geen kwaad.


Dat idd feller klopt hij is gewoon rustiger in zijn lijf geworden. Bijna eng gewoon. Je mag de complimenten aan de vertegenwoordiger geven hoor prima spul.

Alleen dat andere smaak snap ik niet zo want ik merk dat hij bij de nieuwe zak het minder snel opeet Verward . Terwijl hij bij de vorige zak geen problemen had.

Pas op het het is GEEN voer het zijn vitamine dus zonder voldoende ruw en normaal voer werkt het niet.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:33

dus je geeft het echt als aanvulling vond het al zo weinig een halve voerschep op een dag voor een paard wat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:06

gouda schreef:
Heb je het nu over de subli EM? Lijkt mij een beetje duur meer dan 3.5 kg per dag.



Nee ik probeer er mee aan te geven dat het misschien verstandiger is om eens een ander merk brok te gaan proberen ipv voersuplementen of iets dergelijks bij te gaan voeren.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:01

Wil jij zeggen Pipo dat je helemaal geen supplementen geeft aan een paard wat toch veel doet qua sport?.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:29

Ik voer de energymix nu enige tijd (ca 2 maanden) en ik vind het super. Mijn paard (vol in training) krijgt nu 2.5 kg prestatiebrok van subli en ca 500 gr energymix per dag (een bijgeleverde volle schep is 300 gr, aanbevolen wordt 300 a 600 gr per dag voor een volwassen paard).

Daarnaast krijgt mijn paard ook veel hooi. Doordat ik in het gewone voer terug kon naar 2.5 kg (zat op ca 3.5 kg brok en nog 3/4 kg musli) en geen musli meer voer blijven de kosten ongeveer gelijk.

Mijn paard zit lekker in zijn vel (zeer glimmend), heeft een fijne conditie, is los in het lijf en eerder iets te dik dan te dun. Ik ben dus tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:49

Prisca schreef:
Wil jij zeggen Pipo dat je helemaal geen supplementen geeft aan een paard wat toch veel doet qua sport?.


Nee, waarom? Goed voeren is voldoende. De paarden lopen geen GP nivo.