Voeren tijdens weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Voeren tijdens weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 14:52

Wat voeren jullie je paard als hij op de wei staat? Wij geven de Fjorden 1/4 biks 's avonds en de rest van de dag eten ze lekker gras... Ze zijn niet echt slank, ondanks dat ze dagelijks lopen en soms zelfs 2 uur op een dag...

Je kan ze toch niet alleen op gras laten leven (i.v.m. voedingsstoffen enzo) of wel???

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:57

Die van mij is gewoon te vet Haha! Maar ik voer hem wel bij. Ik ben aan het trainen voor endurance en ik vind dat ie wel genoeg moet krijgen om te kunnen werken. Hij staat met twee andere 24/7 op het land, waar het gras vrij kort is (er is net gehooid). Hij krijgt elke dag een halve kg biks bij en nog wat Equiral structuurmix.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:05

Mijn paard en pony lopen beide overdag in het land met mooi weer, en verder krijgt m'n paard 3 kilo (1,5 kilo Havens Kentucky Lite E & 1,5 kilo Pavo Sportbrok) en m'n pony 1 kilo(3/4 Pavo sportbrok, 1/4 H.K.L.E). Nu het gras net gemaaid is, krijgen ze er ook nog wat hooi naast, maar niet veel. Zo blijven ze prima op gewicht en hebben ze genoeg energie om elke dag te trainen, 1 dag les en 1 dag op wedstrijd. Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:12

Isolda is echt wel te vet, ondanks dat ze vrijwel dagelijks "werkt".
Ze krijgt alleen gras en het weitje waar ze op staat is compleet afgegraasd.
Ik geef ze allemaal Pavo vitaal bij, een handje per dag. Dit is het eerste jaar dat ze het krijgen, voorheen kregen ze niks bijgevoerd. Ik geloof wel dat ik verschil zie, maar misschien hadden ze anders ook wel zo geglommen, dat weet ik natuurlijk niet Haha!

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:18

Dennis krijgt na het werk een handje biks. Dat is het enige. Als hij een week niet werkt(wat eigenlijk nooit voorkomt) krijgt hij een week niets bijgevoerd.
Ik wil ook naar Pavo Vitaal ga. Het gaat om shetlanders dus die hebben enkel de vitamientjes nodig, niet de energie en dergelijke.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:23

Morrie staat 24/7 op de wei en krijgt een handje müsli, want ik moet de biotine poeder naar binnen zien te krijgen.
Verder krijgt ie peen, zit niks in en is ie toch ff zoet en een appeltje/banaantje/peertje (net wat er is) maar daar moet ie VD kunstjes voor doen.

Iedereen vindt hem wanstaltig vet, maar mijn singel zit nog op hetzelfde gaatje als van de winter en hij zal nu reserves moeten opbouwen, want van de winter wordt ie weer broodmager Verdrietig

o ja, ik voer ook nog paardenkoeken (1 per dag), daar zitten mineralen en vitamines in, ze zijn eigenlijk voor Ijslanders, maar Morrie telgangt toch al in stap Schijnheilig

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 15:26

Sja de wei waar de fjordjes op staan is ook pas gemaaid en nu vrijwel kaal, ze zijn gisteren over gezet op een nieuwe (ook vrij korte) wei, en zijn weer terug gebracht naar 4 uur weidegang per dag. Alleen worden zo ondanks het vele lopen en het weinige gras echt niet heel veel dunner, al zijn ze al wel stukke slanker als vorig jaar, toen ze op dit moment al 24/7 op de wei stonden.

Maar goed ze moeten neem ik aan wel iets van biks krijgen om alles binnen te krijgen? We doen er ook nog altijd een vitamine mengsel doorheen... Wat kan je er nog bij doen om ze een beetje fris te houden, want de biks maakt ze nog een beetje vlot, maar nu dit op z'n minimum zit...

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:30

Mijn tinker krijgt helemaal niets ze staat 24/7 juni,juli ,aug op het land met 4 andere paarden ,land zo groot als een voetbalveld keurig gemaaid.
Ik rij nu nog 2 x per week tijdens landtijd en na het rijden krijgt ze een emmer peen

LouLi
Berichten: 348
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:30

Morgan staat 24/7 op de wei en krijgt 's morgens nog 1/4 pavo all sports en 's avonds 1/2kilo. ze staat winter en zomer in de wei maar ze krijgt nu wel veel minder biks want ze staat juist op een nieuw stuk en ik zag de kilootjes der al bij vliege Lachen

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:35

Mijn lespaardje krijgt ook helemaal niets bij want hij staat veel te vet en hij moet maar 2 uurtjes per week werken. Hij staat op een wei met meer als voldoende gras en hij blinkt in zijn vel, dus ik denk niet dat hij iets te kort krijgt.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:06

die van mij krijgen allebei niks. De ene staat in de kudde op 4 hectare land. Dat begint nu kaal te worden en dan gaan ze naar een anders stuk van 4 hectare tot het weer tijd voor de stal is. Ze staan 24 uur per dag buiten. Mijn shetje staat nu aan ketting omdat ie anders moddervet wordt in de wei. Die eet dus een beetje karig gras en een klein plukje hooi.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:20

Mijn paard staat van s'ochtend 9.00 tot s'middags 17.00 op de wei. (wei vol met gras, nog verre van afgegraasd dus) Ik voer haar nog 2x daags 1/4 kilo onderhoudsbrok en 1/4 muesli bij.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:22

Wij hebben het voor het eerst voor elkaar dat onze fjord slank is! Hij staat op een supper kaal landje en krijgt elke dag 1/2 biks en 1/2 slobber met zijn ijzerdrankje en vitamientjes er door heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:23

Voeren doe je met je ogen, iedere dag opnieuw. Dus dat is amper te beoordelen op het internet.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:08

Toen wij nog fjorden hadden staan kregen ze in de zomer niets bijgevoerd, die gingen gewoon net zoals de shet's dag en nacht op het land. Ze werden niet elke dag gereden, meestal om de dag.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:14

de paarden bij ons op stal, worden bijgevoert met kuil/hooi, en als ze gelopen hebben, krijgen ze bix

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:57

Toch vind ik dat er wel een flink verschil is in het voer dat een koudbloed nodig heeft en een warmbloed.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:25

Mijn mérens krijgt er niks bij. Heel af en toe een handje biks en wel dagelijks een wortel, maar dat was het dan ook wel.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:31

Foxy krijgt 's ochtends 1kg biks + 1/2 kg gemengd graan + 1 schepje soulmate.
'S avonds krijgt ze 1.5 kg biks +1/2 kg gemengd graan met ook nog maismeel + 1 kg structuurmix + 1 schepje soulmate.
's nachts blijft ze binnen staan en 's ochtends zet ik haar weer buiten

Dit heeft ze echt nodig om een klein beetje op een normaal gewicht te blijven.( ze mag nog wel 20 kg erbij hebben) maar ze traint ook hard en dan heeft ze wel wat nodig.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:36

Als ze een dag gewerkt heeft krijgt ze 1/2 kilo biks en 1/4 kilo muesli.. Anders krijgt ze n wortel en n appel..

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 21:12

patos schreef:
Toch vind ik dat er wel een flink verschil is in het voer dat een koudbloed nodig heeft en een warmbloed.


Ja er is zeker wel een verschil en het klopt ook helemaal dat je moet voeren met je ogen, maar ze moeten natuurlijk ook hun noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgen. Je kan ze wl op de wei gooien en laten eten, en ze zullen ook echt niet snel te mager worden, maar ze moeten aan de andere kant wel alles binnen krijgen en dat is het grootste probleem...

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:22

vlieg staan van 8 tot 5 op het land en krijgt 's ochtens 1/4 biks en 's avonds 1/4 biks, dat krijgt ie in de winter ook.
en nu krijgt ie alleen sá vonds kuil, en in de winter krijgt ie daar meer van.

als ik bij hem ben geweest en ik ga weg krijgt ie ook altijd nog muesli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:24

De merries krijgen een handje pavo vital voor de vitamientjes en Ustinov krijgt elke dag 1 kg krachtvoer.
Hij is nog in de groei en het "werken" kost hem best een hoop energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:36

Liberty en Tana staan allebei 2 tot 3 uur per dag in de wei.

Daarnaast krijgt Liberty:
3 x portie kuilgras
3 kilo equiral stud (verdeeld over 3 porties)
anderhalve schep muesli (verdeeld over 3 porties)
schep slobber (Pavo Mash)

Tana:
3 x portie hooi
2,5 kilo equiral stud (verdeeld over 3 porties)
1 schep muesli
2 scheppen slobber (Pavo Mash)

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:54

Mijn 2 warmbloedpaarden lopen 3 en 5 keer per week.
Staan op een kaal stukje wei en krijgen iedere dag 2 vierkante meter gras erbij. Verder krijgen ze niets. Ze zitten nu tussen slank en stevig in.