Meedoen met 'feestweek' ofniet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Meedoen met 'feestweek' ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:03

Ik rijd nu alweer 9 maanden een Engels Volbloed van bijna 5 jaar. In het begin probeerde hij me een beetje uit, en liet duidelijk merken dat hij zich snel verveelt in de bak. De eigenaresse durft hierdoor er even niet op te rijden, aangezien zij twee kleine kinderen heeft.
Begin augustus is er hier in de buurt de zogeheten 'Feestweek', wat smiddags in het teken staat van paarden vaak, en dan 's avonds maar een beetje drinken en feesten.
Nou doet deze stal (zijn er niet zoveel gewoon een paar) al jaren mee met de spelletjes die er worden gedaan, competities enzo, zoals bv ringsteken ofzo. Allemaal erg gezellig, maar wel erg druk; klappende mensen, muziek van de kermis.
Nou vroeg die eigenaresse of ik mee wilde doen met hem, en dat wil ik eigenlijk wel, maar ik zit nu toch te twijfelen.
Hij kan nogal nerveus worden van muziek en aangezien hij even is getraind voor de renbaan, denkik ook van klappende mensen. Sinds een tijdje ga ik nu wel met hem buiten rijden en dat gaat al veel beter (hij wil niet meer de hele tijd rennen) en dit gaat eigenlijk altijd goed als zijn maatje meegaat. Dit paard gaat ook mee, want dit is het tweede paard van die eigenaresse en we zouden dus samen voor alles opgeven.
Hij staat nu 24/7 op het land, aangezien zij op vakantie gaat en ik er even niet zoveel tijd voor had ivm exames enzo.
Dus als hij eraf komt, heeft hij minder conditie, en denk ik wel dat hij minder druk zal zijn. Ook ga ik hem van te voren dan goed longeren, zodat de ergste energie eruit zal zijn.

Maar wat zouden jullie doen, je gewoon opgeven en maar zien of het gaat? Tuurlijk kan ik altijd gewoon terug gaan, maar eigenlijk vind ik dat hij maar aan zulk soort dingen ook moet wennen, aangezien hij nog zo jong is? Ik heb nog even de tijd om hier over na te denken, dus misschien hebben jullie advies ofzo?
alvast bedankt Cool

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:13

gewoon opgeven.. ik had eerst ook behoorlijke spanning bij de eerste wedstrijd (mijn pony is erg schrikachtig) en ik was bang dat ze over al van zou schrikken.. maar ze schrok nergens van..
enneh.. meestal als er andere paarden bij zijn.. dat je paard er dan ook anders op reageert

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:14

Ik als Santpoortse heb ook al regelmatig meegedaan aan de feestweek, en ik denk dat als je paard niet goed onder controle hebt of vertrouwd jebeter nog niet mee kan doen met Ringsteken, het is er erg druk en je zal ook niet de eerste zijn die onderuitklapt in de bocht omdat haar paard ervandoorgaat. Je paard is getraind voor de renbaan dus de kans is groot dat ie alleen maar hard wil.
Je schrijft dat je pas sinds kort met 'm naar buiten kan het zou toch zonde zijn als je het misschien verpest omdat je graag mee doet. Je kan natuurlijk altijd op zondag naar het concour hipique gaan en even over het terrein rijden of wandelen om te kijken hoe die zich in de drukte gedraagt.

Maar uit je stukje maak ik op dat je zelf twijfeld, dan zou ik het gewoon nog niet doen, volgend jaar is er ook weer ringsteken hoor!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:19

De bocht bij het ringsteken is zeker heel eng, het dunne laagje zand op het asfalt maakt het glijden eerder erger dan minder. Als je niet zeker weet dat je je paard voor de bocht weer onder controle hebt zou ik als ik jou was zeker niet mee doen. (Als je ijzers hebt is het nog enger!)

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:21

Delphi2: ja dat is ook wel zo, ik twijfel ook nog wel omdat ik bang ben dat hij misschien te-enthousiast wordt. Ik ga sinds januari ofzo met hem naar buiten, en vooral samen met die ander gaat het super goed, hij wordt soms een beetje nerveus maar hij zou nooit iets geks doen. Heb hem nog nooit zien bokken of steigeren, als hij iets engs vind dan zet hij wat passen op zij en lijkt het wel of hij ineen kruipt (zo lijkt het, zo reageert hij buiten iig) dus ik denk niet dat hij heel raar gaat doen, maar idd omdat hij een renbaan kent, denkt hij misschien dat hij daar ook hard moet..

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:53

hmmm... de feestweek is inderdaad vaak nogal hectisch, zelfs Maus wordt er nerveus van (hoewel hij na 3 jaar wel enigzins gewend begint te raken). Het fijne is dat je van dag tot dag kunt bekijken wat je wil en wat niet. Je kan bijv. zondag meedoen met het concours hippique, en dan kijken hoe dat gaat. Daar zijn ook veel mensen, de sfeer is ongeveer hetzelfde... heb je iig een beetje een idee hoe je paardje reageert.

Even over het zand bij het ringsteken trouwens, vorig jaar lag er echt té weinig! Bij het inschrijven wilde ik al aan de zandstrooiers vragen of dit echt alles was, was serieus aan het twijfelen of ik het wel aandurfde! Gaan jullie btw allemaal verkleed met ringsteken?! Knipoog

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:56

Ik ga alleen maar kijken, mijn paardje staat nu in Vogelenzang. Toen we nog in Santpoort stonden deden we alleen aan het dressuur mee.

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 14:09

Ja ik denk dat ik sowieso niet mee doe aan dat ringsteken. Ik ben vorige keer maar 1 keer smiddags wezen kijken omdat ik de hele week moest werken, maar wat heb je eigenlijk allemaal voor meer? weet iemand dat?

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:10

okee, de kenner vertelt (ras santpoorter, sorry!)
Zaterdag: rijtuigentocht door Santpoort en omstreken
Zondag 01-08: Concours hippique --> dressuur en springen
Maandag 02-08: Straatvoetbal (heb je niets aan)
Dinsdag 03-08: 's ochtends ringsteken op de fiets, 's middags eerst op de losse pony, rond een uur of 3 op t losse paard en dan rond een uur of 7 aangespannen.
Woensdag 04-08: Agrarische dag en gymkhana
Donderdag 05-08: Harddraverij (bij mij in de straat ongeveer)
vrijdag 06-08: jaarmarkt en keuring voor paarden (ook altijd leuk)
zaterdag 07-08: hoop gedoe, waaronder de boerenpaardenmonté (erg leuk!)

Oh, dit is btw alleen het programma voor overdag!!! wat er 's avonds allemaal is weet ik niet precies, ben dan te druk bezig met sociaal doen in de Hoofdstraat Bloos

Ik neem aan dat ik je hiermee wel voldoende heb ingelicht.. Haha!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:24

even off-topic, Amberto dan woon jij vlak bij mij denk ik, ik heb jaren terug het karretje overgenomen wat vroeger van Maurits was.