Wat met de pezen van een paard na een SGW?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Wat met de pezen van een paard na een SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:24

Ik ben erg aan het sukkelen de laatste tijd met wat ik na de cross(training) met de pezen van Lucky moet doen.

Normaal na een cross doe ik het volgende:
* Maak de pezen goed schoon met een spons.
* Masseer de pezen in met Cole's Liniment
* Bandageer de benen in.
* Laat dit of de hele nacht of een uurtje of 6 zitten.

Lucky reageerde na 2 keer de pezen ingemasseerd te hebben met Cole's Liniment slecht op dit spul. Er kwamen kortstjes op de pezen en ik ben dus gelijk gestopt met het gebruik van Cole's Liniment.
Op advies van de DA ben ik Sun Lite E gaan gebruiken, dit zou ook erg goed spul zijn voor paarden die snel ergens slecht op reageren.
Maar na dit een aantal keer gebruikt te hebben ben ik ook hier niet over te spreken.

Vanochtend is de DA weer bij Lucky geweest omdat ze op stal stond met een dik been? En waardoor? Waarschijnlijk door een onbenulligheid van haar zelf.

De wondjes op de benen van Lucky genezen erg slecht, en ik kan nu vooral dus absoluut geen arnika, cole's liniment ed op de benen doen.

Morgen heb ik SGW Ede en hoop van harte dat haar been dan weer dun is want kreupel loopt ze er niet op.

Ik heb het met de DA nog erover gehad wat de beste oplossing is voor de pezen na de cross.

Zij zei: 'na de cross gewoon met transportbeschermers om op de trailer zetten. Als je thuis bent alle vier de benen tien minuten koud afspuiten. Even afdrogen en op stal zetten.'
Maar op een of andere manier staat me dit nog niet aan, misschien wil ik ook wel te veel aan de pezen doen hoor aangezien ik natuurlijk wel erg voorzichtig ben geworden na Murphy. Klei leek mij misschien ook wel een goede optie?

Ben erg benieuwd hoe en wat jullie met de pezen doen!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:32

Waarom ben je niet zo positief over het afspuiten van de benen? Ik vind dit zelf de meest ideale manier om te koelen. Ja, het kost wel meer tijd, maar dat is dan ook alles.
Bovendien heeft het stromende water ook nog een masserende inwerking op de benen. Maar nooit met een te harde straal werken, daar maak je volgens mij meer kapot mee dan dat je er goed aan doet.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:34

Ik kijk niet slecht aan tegen het afspuiten van de benen, maar mij lijkt 1x 10 minuten afspuiten van ieder been na de cross gewoon een beetje weinig.... het kan ook aan mij liggen hoor, want ik ben heel erg voorzichtig geworden na Murphy.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:37

Als ik heel eerlijk mag zijn, zou ik ondanks dat ze niet kreupel is echt niet naar die cross gaan, een opgezet been is niet voor niets dik en duid duidelijk op een beschadiging. Maarja dat moet je natuurlijk zelf weten.

Nu even over de transportbeschermers, als een paard last heeft van zijn pezen is het juist niet goed om die erom heen te doen, omdat dit op den duur warm wordt en gaat broeden, dit is dus juist niet de bedoeling, want een zwelling of een beschadiging moet gekoeld worden.

En als ik eerlijk mag zijn, is 10 minuten erg kort, wij mensen moeten al 20 minuutjes koelen.

Aan de ene kant is klei wel goed, want het onttrekt vocht, maar ik denk dat je er toch weer mee zit dat het ook warm gaat worden? Maar daar kan ik niet zo goed over oordelen.

*Lang leven mijn vriend, die mij alles leert over spieren, pezen etc Haha!*

Succes ermee morgen

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:38

Ik zou ook gewoon lekker gaan afspuiten. Of cold-pack, dat vind ik ook lekker spul (en dan niet bandageren).

De enige keer dat er bij mijn pony korstjes op de benen zijn gekomen was omdat m'n zusje de peesjes was vergeten af te doen.
Ze hadden er te lang om gezeten, misschien bij de bandages ook het geval? Misschien moet je ze maar een uurtje omlaten ofzo?

Waarom doe je eigenlijk die hele procedure? De meeste paarden herstellen zichzelf vrij goed zonder al die middeltjes (wel afspuiten dan natuurlijk)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:41

Ik heb nog nooit wat aan de pezen gedaan na de cross Bloos!
Ik deed altijd heel veel training langs de weg en stapte na de cross gewoon goed uit, eventueel nog een plens water erlangs met afkoelen en that's it.
Afspuiten kan ik tegen de tijd dat ik thuisben ook wel laten voor de pezen(dan heb ik er gemiddeld al twee uur trailer opzitten...Knipoog ) Ik doe het vaak wel even zodat al het vuil van de benen is en ik nog een keer goed kan checken op wondjes

Verder doe ik na de cross nooit direct de beschermers om de benen, ik heb het idee dat dat ten koste gaat van het laatste stukje afkoelen van de pezen ed. Laat ze altijd even een half uur of langer zonder dingen om de benen staan.

Wel balen dat Luck met een dik been staat zeg Verdrietig hopelijk trekt ze snel bij, maar dan komt morgen nog wel erg snel Verdrietig

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:45

Haagsemeid schreef:
Nu even over de transportbeschermers, als een paard last heeft van zijn pezen is het juist niet goed om die erom heen te doen, omdat dit op den duur warm wordt en gaat broeden, dit is dus juist
niet
de bedoeling, want een zwelling of een beschadiging moet gekoeld worden.


Ik weet dat bij een beschadiging je juist niks om de benen moet doen.

Het schema wat ik hierboven neer heb gezet heb ik zo overgenomen van iemand waar ik bij groom(de) zei rijdt CCI*** niveau neem aan dat zei er toch wat van moet weten?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:47

Ik ben helemaal geen SGW mens dus misschien zit ik er wel vreselijk naast, maar ik heb dan geleert goed uitstappen, en dan afspuiten om alles te koelen.

Mij lijkt het dat als je na het rijden gaat bandageren etc. dat het koelen dan niet lukt omdat het er toch warm onder wordt en dat wil je toch juist niet hebben?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:48

Dan snap ik het even niet meer, je weet dat je dan juist niets om de benen moet doen, maar omdat die gene met CCI*** niveau dat doet, doe je het toch?

Het kan ook dat ik het verkeerd opvat??

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:50

Haagsemeid schreef:
Dan snap ik het even niet meer, je weet dat je dan juist niets om de benen moet doen, maar omdat die gene met CCI*** niveau dat doet, doe je het toch?

Het kan ook dat ik het verkeerd opvat??


Nee zo bedoel ik het niet, als een paard een wondje aan zijn been heeft zal ik het nooit inbandageren.

Maar als een paard dit niet heeft ben/was ik van mening dat na de cross het voor de benen erg goed is om het schema wat ik in het eerste bericht heb getypt te gebruiken. Dit heb ik overgenomen van iemand anders idd, maar sta/stond er zelf wel achter!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:51

Ik heb echt iets ideaals voor jou!
Ik heb een soort beenbeschermers met vakjes erin, waar je koelelementen in kan doen. Daarmee kan je ze ook op de trailer zetten, en het is supermakkelijk.
Afspuiten is altijd goed, hoe langer hoe beter. Eventueel daarna behandelen met iets als Cole's, maar ja, als ie daar niet lekker op reageert...
Bandages houden warmte vast, daar ben ik dus niet zo'n voorstander van.
Ik vind het ook altijd fijn en goed als ze (na het koelen e.d.) even een paar uurtjes rustig (alleen? zonder opgejaagd te worden iig) op de wei kunnen staan. Dan kunnen ze nog iets rustig bewegen, zonder dat ze dat moeten.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:52

Waar heb je die gehaald Carola?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:59

Humm hoe moet ik het uitleggen Haha!

Kijk aangezien jou paardje vaak last heeft van de pezen (of heeft ze normaal geen dikke benen??) is het niet echt goed om een warm/kou wisseling te gebruiken.

Want voor beschadigde pezen heb je alleen kou nodig en als je het dan gaat opwarmen, zal dit de beschadiging alleen maar erger maken. Kou zal de ontsteking/beschadiging laten afnemen en het is tevens goed tegen de pijn en zwelling.

En een been zet vaak niet gelijk op, dus ALS het de volgende dag dik is, zal je die dag ervoor er niet goed aan doen peesbeschermers aan te brengen, dan kan je beter alleen preventief koelen. Snapje, je kan niet in de toekomst kijken, dus kan je het beter voorkomen, zodat de beginnende beschadiging (die jij nog niet ziet) niet meer wordt voortgezet (wat zou gebeuren als ze een beginnende beschadiging krijgt en deze dus meer opgang wordt gebracht dmv de warmte van de peesbeschermers)

Heb nog het gevoel dat ik niet alles heb vertelt hoe ik het wil vertellen Haha!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:01

Poe.... dat weet ik niet meer... Ik heb ze al een jaar of 6, en heb ze veel gebruikt toen ik endurance reedt. Nu liggen ze al 2 jaar werkloos in de kast. Nou ja, bij blessures / aankomende blessures gebruik ik ze nog, en ze gaan ook ieder jaar mee op ponykamp met m'n zusje, voor als er wat gebeurt.
Ik heb echt geen idee waar ze zijn gehaald. De buitenkant is van neopreen met klitteband om het vast te maken. Binnenin zitten 'zakjes' van een soort badstof. Misschien is het met een beetje handigheid ook wel zelf te maken (leef je uit! Knipoog.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:04

ik doe ook nooit echt superveel aan de pezen, aan die wondjes te merken , raakt de huid van jouw paard erg geirriteerd van al die rommel
door de weeks elke dag een kwartier stappen op het harde , daarmee zorg je ervoor dat de pezen wat meer kunnen hebben

verder kun je na de cross coolpacks op de benen doen , een paar coolpacks dus in de vriezer stoppen, en dan in een coolbox meenemen, en na de cross zijn ze zeker nog wel koud genoeg, om de benen doen , bandage eromheen en een tijdje zo laten zitten
daarna kun je wat groene leem erop doen, en thuis de benen weer afspuiten en wassen met betadine, want in een cross lopen ze altijd wel wat wondjes op, en het water van de waterbak is ook niet al te fris, dus wassen met betadine is geen overbodige luxe Knipoog

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:06

Haagsemeid schreef:
Humm hoe moet ik het uitleggen Haha!

Kijk aangezien jou paardje vaak last heeft van de pezen (of heeft ze normaal geen dikke benen??) is het niet echt goed om een warm/kou wisseling te gebruiken.


Nee hoor, van zichzelf heeft ze droge benen. Het zijn alleen de wondjes die slecht genezen.

Iig bedankt voor je uitleg, ik snap het wel.
Ik ga zeker proberen minder te doen aan de pezen. Te beginnen met alleen afspuiten na de cross! Ik ben er zo voorzichtig mee, dat ik het juist verkeerd aan pak vrees ik...

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:52

Ik ben erg van de klei. Na de cross eerst afspuiten en schoonmaken en vervolgens in de klei zetten. Daarmee gaat hij de wagen op. Ik laat het rustig een nacht zitten. Dag later weer afspuiten (koeling en klei eraf halen) en ook nog veel stappen. Gaat eigenlijk altijd goed. Als ik het niet doe, krijgt hij zeker dikke benen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:11

Het liefst zou ik op de wedstrijd zelf al afspoelen. Maar dat kan meestal niet, dus dan maar met een spons. Als we thuiskomen coolinggel erop, maar inbandageren doe ik niet.
Volgende dag natuurlijk alle benen navoelen.

Dat is eigenlijk alles.

Owja, met sommige soorten coolinggel moet je oppassen. Er zijn merken bij die de bloedbaan intrekken en bij een evt. controle als doping aangemerkt kunnen worden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:13

op de meeste crossen kun je gelukkig wel ergens afspuiten
als ik met de vr8wagen ben , heb ik 300 liter water bij Tong uitsteken alleen te weinig druk om goed te kunnen afspuiten .
die coolpacks zijn iig wel een goed alternatief om mee te koelen hoor !

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:55

Ik smeer nooit cole's Liniment op de pezen kijk maar eens wat er op de bus staat?. En idd sommige paarden kunnen gevoelig reageren verdunnen kan goed helpen of een ander merk coles.

Ik heb van mijn fysio en ook uit eigen ervaring geleerd dat afspuiten met water veel meer effect heeft op de pezen dan alle zalfjes en troep wat er is. Ik maak de benen ook nooit droom maar stap dan wat rond op het hard.

De trailer gaat hij op zonder wat om en vooral als het nog even duurt heb ik ook niets om. Helaas slechte ervaringen met laden en beschermers. Heb ook zelden tot nooit dikke benen. Met rijden doe ik wel wat om maar niet iets wat strak zit.

Heb een paard met droge benen en dat hou ik graag zo. Truc is de tussenweg vinden van TE veel en er TE weinig aan te doen.

Succes.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:58

carola schreef:
Ik heb echt iets ideaals voor jou!
Ik heb een soort beenbeschermers met vakjes erin, waar je koelelementen in kan doen. Daarmee kan je ze ook op de trailer zetten, en het is supermakkelijk.


Die dingen lijken heel handig maar vond het resultaat toch tegenvallen
(peesblessure) misschien voor op de trailer/wagen wel makkelijk.

Ik had het gevoel dat het been niet voldoen werd gekoelt namelijk Haha!.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:46

Die "beschermers" waar je coolpacks in kunt doen zijn van Action. Misschien heb je ze ook wel van andere merken.
Coolpack nooit direct op het been doen, dat is echt te koud, altijd iets er tussen. Wat dat betreft zijn die dingen ook ideaal, dan zit er al iets om heen.
Ik vind zelf groene leem ook prettig werken. Iets heftiger is antiflogistine, maar als je paard snel huidirritaties heeft zou ik daar mee oppassen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:03

ik heb coolpacks met een badstof sloopje eromheen Knipoog
antiflogistine zou ik absoluut niet gebruiken bij dit beestje, hij heeft nl al wondjes,... dan gaat ie door het dak van de trailer als je dat spul erop smeert!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:09

Dat valt ook wel mee, maar lekker is anders. Oppassen bij een gevoelige huid, zoals ik dus al zei... Verder is het ok spul hoor, maar niet voor dit paard denk ik.

Dit zijn trouwens die dingen: Afbeelding
Werkt prettig, maar ze zijn stevig aan de prijs. Als je zelf een beetje handig bent...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:35

Ik mag hopen dat je Coles wel gewoon verdund voor je het op je paard smeert. Het kan flink irriteren.

Ik denk ook eerder richting koud dan aan warm net als iedereen.
Je paard met reisbandages op stal zetten lijkt mij ook niet echt ideaal.. Wordt het te warm en het geeft geen steun of niks.

Vaak is rust het beste geneesmiddel. Dus afspuiten en niks aan doen rust geven, een gezondpaard herstelt vanzelf. Hoewel sommige genoemde producten best goed zijn, is meen ik het doel van koelen en evt verwarmen het stimuleren van de doorbloeding zodat afvalstoffen snel uit de spieren worden afgevoerd. Bandages belemmeren eerder de doorbloeding dan dat ze deze bevorderen. Ook voor het genezingsproces van wondjes is doorbloeding nodig dus misschien dat dit met elkaar te maken heeft.

Pezen zijn bijna niet doorbloed en heel erg taai, daarom duurt het ook zo waanzinnig lang om van een peesblessure te herstellen.

De benen goed afspuiten (koelen) na een SGW is een must vind ik, maar bedenk eerst wat je wil bereiken met je middelen en bandages. Als een paard geen last heeft van iets zal ik niet preventief gaan smeren en bandageren.. maar dat is mijn mening.

succes!