Wisselen van groep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Wisselen van groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:39

Hoi,

Mijn paarden staan sinds drie maanden op een nieuwe pensionstal. Daar zijn de paarden onderverdeeld in twee groepen: de 'actieve groep' (jongere paarden met wat meer praatjes en gekkigheid en streken, ietwat contactgestoorde paarden) en de rustige groep (de wat bangere, oudere, rustige, meer sociale paarden).

Mijn paarden staan bij de rouwdouwers. Ze zijn 8(ruin) en 22 (merrie) jaar oud en staan het liefst bijelkaar. Ze zijn allebei niet bang uitgevallen. In de huidige groep gaat het goed, alleen heb ik het idee dat ze niet zo goed contact krijgen met de rest, trekken (te)veel naar elkaar toe. Bovendien zie ik dat, in ieder geval de ruin, voorkeur heeft voor paarden uit de andere groep. Ik wil dus uitproberen hoe ze in de andere groep aarden, of ze dan wel meer contact krijgen. Ik vind het namelijk geen echte 'rouwdouwers'.

Nu komt mijn vraag: Is het verstandig om eens uit te proberen hoe ze in de andere groep aarden, of schop ik dan weer alles in de war en veroorzaak ik dan onnodig weer onrust en stress?

Groetjes,
Tinusje

lotje82
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:04

misschien kan je het eens uitproberen en haalt het niks uit dan kun je ze altijd weer in de oude groep terug zetten..
maar als je zegt dat ze toch naar elakar toe trekken zullen ze dat waarschijnlijk altijd blijven doen..

ze zullen elkaar wel erg lief vinden..hihi

lotje82
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:05

sorry het moet 'elkaar' zijn (te haastig getypt)

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:06

klopt, dat zullen ze ook wel blijven doen, het is moeder en zoon.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:42

Niemand ervaringen op dit gebied?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:57

Mirk trekt ook erg naar een ander paard op, en dat zal je denk ik heel veel hebben. Wanneer je een paard uit de groep trekt moeten ze weer volledig de rangorde bepalen in beide weides.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 14:09

Ja, en de vraag is, of ik mijn paarden dat aan moet doen om te kijken of ze in die andere groep beter passen....
Ik moet wel zeggen dat ze de andere paarden wel kennen, ze kunnen over het hek wel met elkaar 'communiceren' zeg maar. En sommigen hebben wel bijelkaar gestaan. Maar dat is misschien toch anders als daadwerkelijk met z'n allen bijelkaar staan?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:15

ik als stalhouder zal dat niet willen, dat gehannes met die paarden heen en weer verwisselen. Ik als eigenaar zal het ook niet doen. Ze staan er nu eenmaal. zoals jij je vrienden uitzoekt, zoeken zij elkaar op.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:20

Als het in deze groep goed gaat, geen onrust, geen beschadigde paarden etc. dan zou ik het mooi zo laten. Van al dat veranderen krijg je alleen maar onrust, in beide groepen. Het gaat niet alleen om jouw paarden, je hebt ook te maken met de paarden van anderen, zonder overleg kun je zoiets niet zomaar doen.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 14:27

dat je zoiets in overleg doet lijkt me logisch Verward

Ze hebben inderdaad geen wondjes e.d. alleen zoeken ze eigenlijk alleen maar elkaar op, terwijl ze in die andere groep een aantal paarden hebben waar ze overduidelijk wél interesse in tonen. Dan denk ik, misschien dat ze dan maar beter in die andere groep kunnen staan, of 'vermenselijk' ik de situatie nu, kan ook Haha! !

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:51

Je zou ze de kost moeten geven die hun paard zomaar ergens bij pleuren.... Maar mijn ruin verdedigt z'n merries }> Knipoog

Ik zou de zekerheid van een rustige groep niet zomaar opgeven voor de "gezelligheid" van m'n paarden, het risico is mij te groot, maar het is bij ons dit weideseizoen ook al een hoop gedonder geweest, met blessures en al, ik ben het een beetje zat en hij staat nu goed, voor mij geen wisselingen meer dus.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:10

Hoi Margreet,

ik snap je helemaal hoor, ik heb een paar jaar op een stal gestaan waar alle paarden inderdaad zomaar bijelkaar gepleurd werden. Die groep functioneerde totaal niet doordat er steeds paarden weggingen en bijkwamen (enorm verloop). Continu de veearts erbij. Uiteindelijke resultaat: allebei mijn paarden een gebroken griffelbeen getrapt, ben daarna ook gelijk weggegaan. Gelukkig is het allemaal weer goedgekomen.

Jullie hebben mij overtuigd, ik laat het voor wat het is.
Bedankt voor jullie reactie(s)!
Groetjes,
Tinusje

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:37

Zo dat is niet misselijk! Wel weer helemaal goed gekomen? Wat mij betreft nog een reden om het lekker zo te laten als het goed gaat, dan heb je je portie wel gehad!

Die weidegang is voor hem hoor, hij vindt het geweldig en wordt er heel blij van, maar mijn gemoedsrust... Vorig jaar hechtingen, dit jaar hebben we het verband en de boxrust ook alweer gehad...

Hij staat nu in een groepje van 3, met 2 merries erbij. Niet helemaal de normale groepssamenstelling, maar het is toevallig zo gekomen en gaat erg goed. Hij is erg beschermend naar z'n dames en heeft het erg druk met de ruinen uit het aangrenzende land, als er een ruin bij hem in het land komt gebeuren er echt ongelukken vrees ik... 1.80 groot en 750 kilo zwaar, dat is een tank hoor!
Dat is de andere kant he, als je paard klappen krijgt ben je niet blij, maar als hij ze uitdeelt en het paard van een ander aan gort slaat ook niet. Het is dan wel eigen risico, maar dat wil je gewoon niet.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 16:03

ja, het is goedgekomen. De ruin is geopereerd en de merrie hebben we zo gelaten, ze heeft er geen last van en opereren bij zo'n oud paard is ook niet zonder risico's.
Ik denk dat ik de spreekwoordelijke goden niet moet verzoeken. Als ik het zo hoor en de reacties zie, heb ik nu ontzettend mazzel dat ze nu in een groep staan waar niet kapot getrapt worden.(even afkloppen Haha! )
Zo zie je maar hoe snel je dingen vergeet en went aan zo'n luxe situatie.