Omheiningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:43

Het belangrijkste aspect van een omheining zijn de schooren (of is dit met ééo?). Je kan nog zo'n mooie omheining neerzetten, als je niet goed schoort trekt het scheef. Het beste is om op elke hoek een biels neer te zetten met aan weerszijden een lange paal flink in de grond. Die palen kan je met ijzerdraad aan de biels bevestigen.

Een vriendin van mij heeft vierkante kunststof palen en rubberband, langs elke band is een schrikdraad gespannen om te voorkomen dat ze schuren. Na acht jaar ziet het er nog steeds uit alsof het net is neergezet maar het is wel heel erg duur.

Een andere vriending heeft een houten omheining, ook met schrikdraad langs het hout maar toch eten de paarden van het hout. Bovendien moet ze het hout elk jaar behandelen en is de levensduur veel korter.

Zelf heb ik 4 cm. schriklint, nadeel daarvan is dat de shetlander de connectoren nog wel eens stuktrapt waardoor het lint los komt te hangen. Ook moet ik regelmatig opnieuw spannen en zorgen dat het onkruid onder de omheining weggehaald wordt. Toch ben ik heel tevreden over deze omheining. Het staat netjes, heeft relatief weinig onderhoud nodig en is de goedkoopste oplossing van de drie. Mijn palen zijn 2.40 (eenderde van de palen moet in de grond) en waren een aantal jaren geleden f 9,- per stuk. Ze staan om de vier meter. Het schriklint kost rond de f 120,- voor 200 m. De connectoren zijn ook nog een flinke kostenpost maar ik weet niet meer wat die kosten. Die van Gallagher zijn in elk geval het beste. Ik had eerst een goedkoper merk maar die waren snel stuk. In het begin heb ik 1 cm lint gehad maar dat was echt tien keer niks. Vooran bij de kleine wei heb ik nog voor een deel dit lint hangen maar dat moet hoognodig vervangen worden.


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:33

De kunststof palen kosten iets van 30 á 35 gulden per stuk, tenminste degene die mijn vriendin heeft staan.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 15:08

Toen we deze boerderij kochten stond was er een schapenwei bij met uiteraard schapengaas er omheen. Ik had daar de pony's ingezet zodat ze het konden begrazen. Op een nacht hoorde ik een hoop lawaai en bleek één van de pony's met zijn been vast te zitten in het gaas. De hoef was wel heen gegaan maar kon niet meer terug. Ik heb haar los moeten knippen. Het is gelukkig goed afgelopen, alleen maar wat oppervlakkige wonden, maar voor mij geen schapengaas meer om een paardenwei.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nezumichan en 44 bezoekers