Hoever moet je gaan in het "opereren" van paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Hoever moet je gaan in het "opereren" van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 16:59

Iedereen zal hierover een andere mening hebben, toch wil het graag weten.
Het gaat hierover; Amulet heeft dus misschien kanker, nu in z'n oog maar het is misschien uitgezaaid, is het nu al uitgezaaid dan wordt hij afgemaakt, jammer maar het is niet anders.
Is het nog niet uitgezaaid, of ze weten het niet zeker dan kunnen we hem laten opereren en wordt zijn oog eruit gehaald.
Maar als ze nu zeggen dat ze maar voor 50 % zekerheid kunnen geven dat het niet terug komt ? dan heeft Amulet een (voor ons enorm dure) operatie achter de rug (minstens FL 6000,-) en dan is er nog een grote kans dat het binnen een halfjaar terug komt.
Wat zouden jullie in dit geval doen, direct laten afmaken of laten opereren en maar zien of het terugkomt ?
We hebben de uitslag nog niet, maar we laten hem alleen opereren als ze met 100 % zekerheid kunnen zeggen dat het niet terugkomt, anders wordt hij afgemaakt.
En natuurlijk hopen wenog steeds dat het goedaardig is, al wordt die kans steeds kleiner.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:09

Een 100% garantie kunnen ze nooit geven. Net zo min ze kunnen zeggen dat de Ok 100% risico-vrij is, elke narcose is een risico....

Waar zou die OK moeten worden uitgevoerd? Wij doen op onze praktijk wel bij honden en katten, en dan is het niet zo'n dure ingreep. Een paard is natuurlijk al heel duur in narcose-kosten.... Mischien dat je eens bij een andere praktijk kunt informeren wat daar de kosten zijn...

Maar wat ik zeg: 100% garantie dat het nooit terugkomt kunnen ze nooit geven!

In elk geval veel sterkte!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:13

Jeetje, moeilijk zeg.

Aan de ene kant probeer je zoveel mogelijk te doen wat mogelijk is. Maar je moet wel reëel blijven, want als de kosten de pan uit rijzen als je er niks aan hebt gaat gewoon ver.

Als ik zelf in zo'n situatie zou zitten (wat moeilijk voor te stellen is) zou ik het denk ik net zo doen als jij, wat zijn de kansen, hoeveel lijdt het paard eronder, en toch ook niet onbelangrijk: wat zijn de kosten.

Ik heb heel veel voor mijn paard over, maar er zijn grenzen, dure operaties met weinig kans van slagen gaan bij mij niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:19

Een eerste vraag moet voor mij altijd zijn of je de kwaliteit van leven van je dier kunt verbeteren. Soms geeft een operatie op zcih al zo veel stress en leed voor een dier waarbij de kans op verbetering maar klein is dat ik het niet de moeite zou vinden. Je moet goed onderscheid blijven maken tussen het lijden van je dier vanwege de kwaal en het lijden van je zelf door het verlies van je dier. Dat laatste mag nooit een overweging zijn om door te gaan met medische ondersteuning.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:23

Amen Jippie... Ik had al geprobeerd om zoiets in te typen, maar kwam niet uit m'n woorden. Ik sluit me volledig bij Jippie aan dus.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 17:34

Bedankt voor alle reacties.
Jippie, hij merkt er nu helemaal niets van, maar als hij niet geopereerd wordt komt dat dus wel, omdat het zich dan gaat verspreiden en ze weten dus nog niet hoever het nu is (als het kanker is).
En inderdaad in dit soort situaties moet je nuchter blijven, voor ons is het erg jammer, maar hij zal er niet veel van merken (als hij afgemaakt wordt), dat is het risico met dieren.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 17:43

Riëtte schreef:
Een 100% garantie kunnen ze nooit geven. Net zo min ze kunnen zeggen dat de Ok 100% risico-vrij is, elke narcose is een risico....

Waar zou die OK moeten worden uitgevoerd? Wij doen op onze praktijk wel bij honden en katten, en dan is het niet zo'n dure ingreep. Een paard is natuurlijk al heel duur in narcose-kosten.... Mischien dat je eens bij een andere praktijk kunt informeren wat daar de kosten zijn...

Maar wat ik zeg: 100% garantie dat het nooit terugkomt kunnen ze nooit geven!

In elk geval veel sterkte!


De DA zei dat we dan met hem naar Utrecht moeten en dan moet hij daar ook een paar dagen blijven staan....

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:48

Hè, wat vervelend is dat zeg! Ik sluit me ook een beetje bij de rest aan eigenlijk. Het paard mag er niet onder leiden. Het is vreselijk vervelend dat ze niet kunnen garanderen of het terugkomt of niet. Boos! Een paard kan prima zonder één oog, maar ja, als het terugkomt, ben je enorm veel geld kwijt.... En wat heb je er dan mee gedaan? Je hebt het paard even geholpen, maar je begint weer van voor af aan, het paard moet alles nog een keer doorstaan. Poeh, ik hoop niet dat ik ooit voor zo'n keuze gezet word... Wens je heel veel sterkte!!!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 17:52

Dat is het dus een beetje, een dure operatie achter de rug om het ene oog eruit te halen, Amulet heeft tijden nodig om daar aan te wennen en dat is natuurlijk niet leuk voor hem en misschien komt het dan dus terug aan et andere oog en dan ben je dus dubbel geld kwijt want dan kunnen we hem uiteindelijk nog laten afmaken ook.
Vandaar dat ik de vraag ook even stelde want ik vind het moeilijk, want ik moet nu wel even een keuze maken over het leven van mijn paard (natuurlijk, mijn ouders "helpen" ook mee, maar uiteindelijk is het mijn keuze)..

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:45

idd wat Jippie zei

Wat vreselijk zeg...
Ik zou eerst de uitslagen afwachten,... met de Da praten, maybe met meerdere da's... en goed nagaan of Amulet er wat mee opschiet! En of je hem wel moet laten lijden!
Want zo'n operatie is een hele ingreep en ... maube kun je beter zeggen, we laten hem lekker een tijdje in de wei staan, flink genieen van hem en dan kijken hoelang hij geen last heeft! Krijgt hij pijn, dan pas laten inslapen Verdrietig

Wat een moeilijke beslissing zeg...
Heeeeeel veel sterkte en succes met beslissen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:46

Ik zou nooit mijn pony laten lijden als ik het zou weten. Als er een goeie kans is dat het ook 'over' is als het oog er uit is(als het niet uitgezaait is) zou ik dat wel doen. Een pony met 1 oog kan nog heel gelukkig verder. Dennis zijn moeder heeft ook maar 1 oog door een ongeluk.
Zo lang mij pony er neit onder zou lijden zou ik het zeker doen. Maar het moet nog betaalbaar blijven. Niet zo dat er meteen geen cent over is voor iets anders wat plotseling zou kunnen gebeuren.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:54

Ik ben zelf in het bezit van een pony met maar 1 oog, door dezelfde situatie die jij nu beschrijft. Mag ik vragen bij welke kliniek je Amulet laat helpen. Ik heb Jerai bij de Uithof laten doen, is echt heel netjes gedaan voor 1296 gulden. Op een foto in mijn profiel kan je zien hoe het er nu uitziet. Uiteraard moet een pony wennen, maar uiteindelijk is hij met 1 oog echt net zo gelukkig als met 2. Met Jerai kan ik alles nog doen, buitenrijden, gewoon rijden en zelfs springen (vandaag nog gedaan). Ook kan ze gewoon nog in de wei. Ze ondervind er volgens mij totaal geen last (meer) van. aan het begin was het even wennen, maar groot voordeel is dat een paard er niet bij stilstaat dat hij vroeger wel twee ogeb had, ze passen zich aan aan de nieuwe situatie en daarmee uit.

Ik kan me precies indenken hoe je je voelt, ik was ook heel onzeker bij Jerai en doodsbang dat ze een uitzaaing zou hebben. Er is mij echter verteld dat dit zeer vaak voorkomt bij paarden en dat de uitslag ook vaak positief is. Niet om je valse hoop te geven, maar er is zeker een kans dat het weer helemaal goed komt.

Natuurlijk past het ene paard zich sneller aan aan een nieuwe situatie als het andere en Jerai zag al geen 100% meer met het oog. maar ik ben van mening dat je met een hoop geduld een heel eind komt. succes met het nemen van een beslissing en sterkte in deze moeilijke tijd voor je.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 21:59

Euhm...in Utrecht (ik heb geen idde hoe dat daar heet)...
Maar wij vinden het ook erg raar dat het zo enorm verschrikkelijk duur is, terwijl jij (jerai lover) er zoveel minder voor betaald hebt terwijl het waarschijnlijk dezelfde ingreep wordt.
Maar we gaan er nog achteraan }>
Maar Jerai Lover het is nu echt niet zo dat als we horen dat het kanker is we hem direct af laten maken, we gaan eerst nog overleggen en waarschijnlijk laten we het ook nog bekijken door een andere DA.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:57

dat is dan inderdaad raar. De Uithof is bij de studenten zeg maar. Als je wilt wil ik wel kijken, ik heb hier als het goed is ergens de diagnose en de rekening nog liggen, als ik dat allemaal kan vinden, wil ik het wel voor je inscannen.

Nee dat snap ik dat je hem niet meteen laat afmaken en een second opinion is altijd slim om te laten doen. Ik heb bij jerai ook een hoop lopen denken en twijfelen, maar ik ben nu echt blij met de beslissing die ik genomen heb. Misschien een beetje voorbarig, maar mocht je besluiten om het oog van Amulet te laten verwijderen, dan mag je best eens bij Jerai komen kijken, zodat je kan zien hoe ze ermee omgaat.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 23:32

Als je eigen arts het niet aandurft stuurt ie je door naar Utrecht (of een andere kliniek, net waar zijn voorkeur naar uitgaat). Nadeel in Utrecht is dat alleen de stalkosten al zo verrekte hoog zijn.... Bij welke arts ben je geweest? In Haren of vries schijnt een hele goeie vrouwelijks paardenarts te zitten, en ook met Hatzmann uit Rolde (heeft nu iets zuiderlijker een grote praktijk) heb ik erg goede ervaring met paarden. Informeren naar de kosten van een dergelijke OK is natuurlijk vrij!
Lijkt me wel dat mocht de kans op kanker/tumor erg groot zijn, je het best zo snel mogelijk een beslissing moet nemen!

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 01:28

De paardenkliniek Aa en Hunze is in Schoonloo, DA's: R. Hatzman en B.Markensteyn. Beide zeer ervaren, heel secuur en goede begleiders voor de paardenbaasjes die het ook moeilijk hebben. Tel.: 0592 - 501651.
In Utrecht is het zo, dat waarschijnlijk de operatie niet fl. 6000,-- zal kosten, echter je moet voor de operatie in ieder geval voor zo'n bedrag tekenen c.q. garant staan.
Nu on topic verder. Een paard kan met een oog heel goed verder leven. Echter als er uitzaaingen zijn gaat het steeds verder, dat hou je dan niet meer in de hand. Het paard zal dan ook uiteindelijk veel pijn krijgen.
Hoe erg het ook is, je zult moeten kiezen voor het welbevinden van je paard en dat zal dan uiteindelijk inslapen zijn. Het welzijn van je paard komt altijd op de eerste plaats, de dieren zijn uiteindelijk van ons afhankelijk. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe in de komende tijd en met het nemen van heel moeilijke beslissingen.
Groetjes.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:35

Riëtte schreef:
Als je eigen arts het niet aandurft stuurt ie je door naar Utrecht (of een andere kliniek, net waar zijn voorkeur naar uitgaat). Nadeel in Utrecht is dat alleen de stalkosten al zo verrekte hoog zijn.... Bij welke arts ben je geweest? In Haren of vries schijnt een hele goeie vrouwelijks paardenarts te zitten, en ook met Hatzmann uit Rolde (heeft nu iets zuiderlijker een grote praktijk) heb ik erg goede ervaring met paarden. Informeren naar de kosten van een dergelijke OK is natuurlijk vrij!
Lijkt me wel dat mocht de kans op kanker/tumor erg groot zijn, je het best zo snel mogelijk een beslissing moet nemen!


De stalingskosten in Urecht zijn juist heel erg laag. Iets van 25 gulden per dag.......

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:50

over die 6000 gulden: de meeste operaties zijn voor zover ik weet zoiets. Toen mijn pony misschien voor koliek geopereerd moest worden, kosste dat ook 6 a 7 duizend gulden. Operaties opzich zijn al super duur. Ik zelf heb een pony die 2 keer geopereerd is en dat kost veel geld. Maar je moet goed overleggen wat de porgnose is en of je paard nog voor het doel kan dienen dat jij wil. Als zijn leven op zijn kop gegooid wordt, is het ook nix. Ik weet niet hoe uod ie is, maar als ie op oude leeftijd er nog aan moet wennen lijkt mij dit heel lastig.

Als de kansen wel een goede afloop kunnen hebben, zou ik er voor gaan.

p.s. wordt het niet gedekt door de verzekering?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 11:38

PUCK schreef:
De stalingskosten in Urecht zijn juist heel erg laag. Iets van 25 gulden per dag.......


Nog minder zelfs, iets van 15 gulden dacht ik.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 12:28

Ik heb mijn paard op dit moment in Utrecht staan, de stallingskosten zijn daar op dit moment 10 € per dag.
De operatie van mijn paard kostte ongeveer 2000 gulden, de kosten daarvan verschillen natuurlijk per operatie, misschien is het weghalen van een oog een ingewikkeldere, en dus duurdere, operatie dan het plaatsen van een aantal slangetjes (dat is wat er bij mijn paard gebeurd is).

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:14

Ik heb vorig jaar in dezelfde situatie (behalve dat het een stuk minder duur was) gezeten met mijn konijn, die een slechte overlevingskans had, maar volgens de dierenarts kon ik die kans het beste wel aangrijpen. Ik ben door verschillende mensen voor gek versleten, ik moest gewoon maar een nieuw konijn kopen, en deze in laten slapen. hij is er helemaal bovenop gekomen, en als ik hem nu met zijn vrouwtje zie zitten, ben ik zo blij dat ik hem die kans heb gegeven. Op dat moment leed hij wel, maar nu is hij supervrolijk (soms iets te, dat sneuvelt er weer van alles).
Misschien moet je eens vragen wat je dierenarts zou doen als hij in jouw schoenen zou staan.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 18:02

Nou we zitten nu dus eerst achter de kosten aan, want hier klopt iets niet.
maar dat zal ik direct even vragen als de DA de uitslag doorbelt.
En merel hij is nog maar 5.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:21

owja, nou dan zal ie er denk ik wel vrij snel aan wennen toch? dus als de kansen goed zijn, zou ik het doen. Er zijn best wel een aantal goede sportpaarden met maar 1 oog.