Wat met de pezen van een paard na een SGW?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Wat met de pezen van een paard na een SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 10:24

Ik ben erg aan het sukkelen de laatste tijd met wat ik na de cross(training) met de pezen van Lucky moet doen.

Normaal na een cross doe ik het volgende:
* Maak de pezen goed schoon met een spons.
* Masseer de pezen in met Cole's Liniment
* Bandageer de benen in.
* Laat dit of de hele nacht of een uurtje of 6 zitten.

Lucky reageerde na 2 keer de pezen ingemasseerd te hebben met Cole's Liniment slecht op dit spul. Er kwamen kortstjes op de pezen en ik ben dus gelijk gestopt met het gebruik van Cole's Liniment.
Op advies van de DA ben ik Sun Lite E gaan gebruiken, dit zou ook erg goed spul zijn voor paarden die snel ergens slecht op reageren.
Maar na dit een aantal keer gebruikt te hebben ben ik ook hier niet over te spreken.

Vanochtend is de DA weer bij Lucky geweest omdat ze op stal stond met een dik been? En waardoor? Waarschijnlijk door een onbenulligheid van haar zelf.

De wondjes op de benen van Lucky genezen erg slecht, en ik kan nu vooral dus absoluut geen arnika, cole's liniment ed op de benen doen.

Morgen heb ik SGW Ede en hoop van harte dat haar been dan weer dun is want kreupel loopt ze er niet op.

Ik heb het met de DA nog erover gehad wat de beste oplossing is voor de pezen na de cross.

Zij zei: 'na de cross gewoon met transportbeschermers om op de trailer zetten. Als je thuis bent alle vier de benen tien minuten koud afspuiten. Even afdrogen en op stal zetten.'
Maar op een of andere manier staat me dit nog niet aan, misschien wil ik ook wel te veel aan de pezen doen hoor aangezien ik natuurlijk wel erg voorzichtig ben geworden na Murphy. Klei leek mij misschien ook wel een goede optie?

Ben erg benieuwd hoe en wat jullie met de pezen doen!


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 10:34

Ik kijk niet slecht aan tegen het afspuiten van de benen, maar mij lijkt 1x 10 minuten afspuiten van ieder been na de cross gewoon een beetje weinig.... het kan ook aan mij liggen hoor, want ik ben heel erg voorzichtig geworden na Murphy.


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 10:45

Haagsemeid schreef:
Nu even over de transportbeschermers, als een paard last heeft van zijn pezen is het juist niet goed om die erom heen te doen, omdat dit op den duur warm wordt en gaat broeden, dit is dus juist
niet
de bedoeling, want een zwelling of een beschadiging moet gekoeld worden.


Ik weet dat bij een beschadiging je juist niks om de benen moet doen.

Het schema wat ik hierboven neer heb gezet heb ik zo overgenomen van iemand waar ik bij groom(de) zei rijdt CCI*** niveau neem aan dat zei er toch wat van moet weten?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 10:50

Haagsemeid schreef:
Dan snap ik het even niet meer, je weet dat je dan juist niets om de benen moet doen, maar omdat die gene met CCI*** niveau dat doet, doe je het toch?

Het kan ook dat ik het verkeerd opvat??


Nee zo bedoel ik het niet, als een paard een wondje aan zijn been heeft zal ik het nooit inbandageren.

Maar als een paard dit niet heeft ben/was ik van mening dat na de cross het voor de benen erg goed is om het schema wat ik in het eerste bericht heb getypt te gebruiken. Dit heb ik overgenomen van iemand anders idd, maar sta/stond er zelf wel achter!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 10:52

Waar heb je die gehaald Carola?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 11:06

Haagsemeid schreef:
Humm hoe moet ik het uitleggen Haha!

Kijk aangezien jou paardje vaak last heeft van de pezen (of heeft ze normaal geen dikke benen??) is het niet echt goed om een warm/kou wisseling te gebruiken.


Nee hoor, van zichzelf heeft ze droge benen. Het zijn alleen de wondjes die slecht genezen.

Iig bedankt voor je uitleg, ik snap het wel.
Ik ga zeker proberen minder te doen aan de pezen. Te beginnen met alleen afspuiten na de cross! Ik ben er zo voorzichtig mee, dat ik het juist verkeerd aan pak vrees ik...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 15:30

Nou de bandages doe ik de deur uit vanaf nu!
En heb besloten dan ik ga koelen na het crossen.

Wat crossmonster al zei doe ik ook altijd, dag na de cross een rustig buitenritje maken en de tweede dag na de cross vrij.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 18:51

Riant"]
Helemaal mee eens Crossmonster bedankt voor de aanvulling! Lekker stappen op het harde. Paar uurtjes op de wei even lekker ontspannen losrijden of longeren. Meestal na een SGW ga ik lekker aan de wandel en even longeren ofzo.
En vrij beteken voor mij wel dat mijn paard minimaal 2 uurtjes lekker buiten staat. Ik houd ze nooit een heel dag op stal.

Wij longeren de paarden soms ook op het harde even 10 minuutjes links en rechtsom in een heel rustig drafje (niet na een wedstrijd) maar dat kan ook goed zijn voor de pezen.
[/quote]

Longeren op het harde ben ik niet zo'n voorstander van, ik ga liever recht toe recht aan rijden op het harde.

Ik heb hier direkt achter het huis een heel mooi buitenritje voor na de cross. Met een heel stuk verharde weg en een heel stuk zandweg, echt super rondje voor de dag na de cross.

[quote="Zep schreef:
Koelen na de cross, evt met klei, dat werkt lang door. En in beweging houden!

Over heftig spul als DMSO of onverdunde Cole's moet je juist niet bandageren. irritatie van de huid komt wel vaker voor bij dat soort spul hoor, zegt niet zoveel over wat het met de pezen doet.


Onverdunde Cole's Liniment zou ik zowiezo maar nooit op het paard smeren (waar dan ook)! Verdund vind ik het goed werken, maar dan wel op paarden die niet zo gevoelig zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers