na enting rustig aan doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

na enting rustig aan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 20:10

Morgenvroeg komt de da alle paardjes enten, maar morgenavond heb ik les met Japik, het wordt een vrij pittige dressuurles, dat weet ik nu al, dus hij moet behoorlijk hard aan het werk....
Kan ik gewoon gaan lessen met 'em, of even rustig aan doen?

Wat vinden jullie ervan?

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:27

Mij is altijd gezegd dat je paard 24 na de enting rustig aan moet doen. Dus wel rijden, maar niet in het zweet werken.
Maarreh, eerlijk gezegd ben ik vergeten wat hier nou de precieze reden voor is Frusty

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:28

wij rijden ze nooit als ze ingeent zijn!!


want ze gaan danafweerstoffen aanmaken dus zijn ze dan een beetje ziek en een ziek paard train je ook niet

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 20:31

Ik weet het echt niet, ik vroeg het me ineens af omdat ik zat te bedenken dat ik morgenavond les heb....
En ik weet dat het een pittige les zal gaan worden, vandaar....
Het klinkt wel logisch om rustig aan te moeten doen....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:31

Je kunt rustig rijden, maar in het zweet werken mag niet. De reden hiervoor is dat je paard als enting meestal een verzwakte versie van het virus krijgt ingespoten. Het lijf moet dus aan het werk om zelf anti-stoffen te maken. En dat kost energie. Dus moet je het een dagje rustig aan doen.
Anya

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:48

Ik ben het helemaal met Anya eens Haha!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:05

je kunt rustig gaan rijden, niet helemaal zeik nat, maar wel gewoon dat hij zijn rondjes maakt, dat je hem niet mag rijden is omdat hij (ingeent) wordt, dus krijgt hij een beetje een ziekte in gespoten, als je hem helemaal zeik nat rijdt is hij veel gevoeliger voor een griep en dus snel ziek (snap je) het is te vergelijken met een mens, als je bezweet bent ga je ook niet in je nakie lekker hard door de kou rennen wordt je dus ook ziek!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 21:15

Als ik met 'em naar de manege ga wordt ie zeker weten wel nat.....
De dressuurlessen zijn vrij pittig en dan wordt ie ook goed moe, we zijn nog volop bezig met het opbouwen van voldoende conditie omdat hij het laatste jaar niet veel heeft hoeven te doen voordat ie van mij was...

Vind het wel jammer als ik niet zou kunnen gaan, maar zn gezondheid is mij belangrijker dan een dressuurles.....
Ik zal morgenvroeg sowieso nog even overleggen met de da.....

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

rustig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:38

Je kunt wel gaan rijden hoor, alleen moet je hem inderdaad proberen niet in het zweet te werken. Als je nu weet dat het een zware les wordt, zou ik de les gewoon voor 1x afzeggen. Of even met de dierenarts overleggen wat die ervan vindt.
Tegenwoordig zijn de entstoffen zo gemaakt, dat je gewoon de paarden kan rijden en niet verplicht vrij hoeft te geven.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:57

Ik sluit me ook bij Anya aan!
Als je trouwens graag (fanatiek) met de dressuurles wilt meedoen, kan je misschien je afspraak met de DA verzetten Verward !
Ik persoonlijk zou die dag gewoon niet rijden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 16:55

Japik is vanmorgen ge-ent, de da zei "och" en haalde z'n schouders op toen ik vroeg of ik beter wel of niet kon gaan rijden vanavond, en verder kreeg ik niet echt veel antwoord...
Maar iedereen die ik verder heb gesproken zegt "laten staan", en dat doe ik dus, ik wil niet het risico nemen dat ie ziek wordt en woensdag heb ik alweer les, dus erg dramatisch is het niet om een les over te slaan....

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 17:46

Ik sluit me helemaal bij de anderen aan. Ik vind het wel een beetje vreemd dat je DA er zo nuchter over doet. Ik neem aan dat hij ook wel weet dat het beter is om hem dan een dagje rust te geven.