Iemand ervaring met Mare Plus van de paardendrogist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Iemand ervaring met Mare Plus van de paardendrogist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 20:28

dat wilde ik eigenlijk graag weten.... Haha!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:35

Wat is dat eigenlijk precies?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 20:49

Een voedingssupplement van de paardendrogist speciaal voor drachtige merries die gewone onderhoudsbrok krijgen of in een weiland lopen...
Je kunthet ook geven als de merrie wel merriebrok krijgt maar niet de aangegeven hoeveelheid van de fabrikant...
Het is extra kalk enzo en kruiden om de melkproductie te stimuleren en extra dingen voor het veulen...

Iemand ervaring hier mee??

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:23

Nee, wel met Hilton produce van Jordens hippo. Of het echt werkt weet ik niet, ik geef het omdat ze het lekker vindt en het zal best goed zijn voor het veulentje.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:28

Als je merrie er nu goed uitziet heeft het denk ik niet zoveel nut.
Al wat het veulen nodig heeft om te groeien ontrekt het toch van de moeder, ik zou daarom alleen op een supplement overgaan als je merrie zichtbaar terugvalt.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 21:31

Maar sjuimpje, Mika krijgt tot nu toe geen merriebrok.......
In hoeverre is merriebrok "noodzakelijk"? En ze zijn toch extra dingen nodig voor het veulen??

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:20

Merriebrok is vanaf de 8 ste maand noodzakelijk. Ten eerst voor het veulen ivm het ontwikkelen van de botten en voor de merrie omdat ze dan niet in de energiebehoefdte kan voldoen en een merrie brok veel eiwitten bevatten en calcium en fosfor enzo.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:57

Zit toevallig vandaag net hetzelfde te bedenken. Onze merrie heeft ook alleen onderhoudsbrok en volgens de diverse lectuur over paardenvoeding moet ze inderdaad vanaf de 8ste maand extra toevoegingen hebben waaronder Calcium (normale behoefte volwassen paard 20 gram per dag, nu 60 gram per dag), fosfor (normaal 15 g, nu 35 g) en Magnesium (normaal 2 g, nu 8 g) en Natrium (normaal 20 g nu 35 g) als belangrijksten. Vitamine D3 is belangrijk om dat anders het calcium niet opgenomen kan worden en de ruwe eiwitten moeten ook sterk omhoog.
Ik zag hier in de ruitershop geen speciale toevoegingen voor dragende merries, wel totaal supplementen voor sportpaarden of zieke herstellende paarden. Maar inderdaad herinner ik me nu dat er zoiets in de gids van de paardendrogist stond, ga nu dus even kijken op hun site om te zien wat er precies in zit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:20

Merriebrok is niet noodzakelijk maar wordt wel vaak geadviseerd.

Het ligt er ook een beetje aan wat voor ras je hebt, ikzelf gaf onze merrie vanaf de 9e maand merriebrokken, maar niet de aanbevolen hoeveelheid.
Daar werd ze veel te vet van en dat kan een gezonde dracht ook nooit ten goede komen.

Adviesje:
Laat je hoofd niet te veel op hol brengen door de verpakkingen van diverse fabrikanten!
Die zullen heus niet op hun potje pitamientjes zetten dat hun suplement geen kwaad kan maar dat het waarschijnlijk ook niet wat extra's doet voor moeder of kind.