scheren?! of..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

scheren?! of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 20:47

Tsja, het is een beetje raar, maar Pen is nog steeds niet uit dr wintervacht, of ze zit er alweer in..
Ze was in de winter super gladjes, (ze had deken op maar wel dikke vacht) toen heb ik int begin van de lente de deken afgehaald, eerst alleen snachts want ze stond echt wild zwetend op stal, en later ook overdag omdat ze zich daar ook dood zweette.. ze was haast kaal op dr kont en hals, en zo ineens POEF!! al het winterhaar terug, het staat echt wijduit en wil absoluut niet loslaten, ben al weken bezig met olie, maar dat werkt haast niet, het haar laat een klein beetje los, maar staat nog steeds wijduit.. ze glanst overigs wel.. dus denk niet dat ze ziek is.. eerder een badhair jaar ofzo.. Schijnheilig
Nou zat ik te denken, aangezien ze zich elke dag helemaal het apelazerus zweet, om haar te scheren.. maar is dat niet te koud? of watdan ook.. heb dr geen idee van dus.. graag tips of oplossingen?!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:53

probeer eens een vitamie spuit, wil ook nog wel eens helpen

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 21:03

misschien kun je eens een plastic borstel gebruiken, vooral wintervachten krijg je er goed uit, en doe de borstelblok ook eens proberen... n wat lissy zei ik misschien ook een goed idee...

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 07:38

Wij hebben een pony van 34 die komt ook niet meer door z'n vacht heen. Hij is vorige week geschoren. Hij voelt zich nu weer helemaal happy!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 07:57

Ik ken idd ook een (oud) paard dat niet meer door de wintervacht heen komt. Het lijkt haast of die vacht maar blijft groeien, zomer en winter. Ze is ook geschoren en daardoor een stuk blijer...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:07

Ik neem aan dat je met olie, lijnzaad olie bedoelt.
Dit werkt niet tot nauwelijks voor het verharen. Als je echt iets wilt geven, dan zul je naar de gewone lijnzaad(gekookt of rauw, maar let wel op de hoeveelheid!!)moeten grijpen.
En anders een vitamine stoot, of een zogenaamde goudspuit van de veearts.

Scheren lost het probleem van de lange haren wel op, maar het komt hoogstwaarschijnlijk van binnen uit!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:38

En er is niks aan de hand met de lever of nieren?

Scheren kan eventueel wel. Hoe oud is je paard?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:41

Ik heb die van mij een post Equitop Forte gevoerd. 2 schepjes per dag over het voer. Nu heeft hij een prachtige vacht, terwijl hij als laatste begon met verharen. En die van mij verhaart ook nog eens verkeerd om Knipoog
Dus eerst de lange en dan de 'dons' haren. Normaal is dat andersom. Hij leek net zo'n puppy met die overeind staande donsharen Haha! Terwijl hij idd wel glansde.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:48

geef haar inderdaad lijnzaad, werkt super en komt ze lekker snel door haar vacht heen. hiermee hoorde je eigenlijk al eerder mee te beginnen

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:56

Ze is 7, en geef haar gewoon zonnebloemolie, lijnzaad wel geprobeerd maar hielp idd niet..
Borstelen oid helpt niet omdat het haar vast zit, dus met borstelen haal je er geen haar uit..
En over het eerder beginnen met olie oid, ze was eerst super glad, zat echt mooi in de haar en glansde vollop, maar in april is ze helemaal weer in het dikke haar geschoten..
Misschien dan toch maar eens een vitaminespuitje?!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:03

Waarschijnlijk heb je de deken er te vroeg afgehaald en is ze met verharen weer doorgeschoten omdat ze het te koud had. Misschien dat ze nog wat gaat verharen als het wat warmer wordt, maar anders zou je d'r moeten scheren.
Let er dan wel op dat ze dan waarschijnlijk weer een dekentje op zal moeten.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 17:03

tja deken er te vroeg af, zal het denk ik wel geweest zijn, maar ze zweete zich dood op stal én in het land, echt nat vant zweet, dus vandaar de deken afgehaald..
Maar als ik dr scheer alleen snachts een dekentje? of overdag ook

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:10

daarom bestaan er verschillende soorten dekens, van verschillende diktes
zou hetzelfde zijn als ji met een dikke winterjas loopt
oei het is et warm, en dan alles afsmijt tot een kort topje/mouwloos shirtje
te groot vershil
misschien een tussendeken en een zomerdeken bijkopen, dat je de overtsap geleidelijk kunt maken

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 17:32

Ja dat weet k ook wel, maar het was echt al warm.. rond de 20 graden.. dus dan vind k een deken niet nodg

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:36

Ja, maar als de nachten weer koeler worden, dan kan je ze weer een dekentje op leggen.
Ik heb ze iets van 3 weken terug 's nachts ook nog een dunne winterdeken op gehad omdat het toen nog aan de grond vroor. (ze hebben luiken op stal, dus dan is het daar net zo koud als buiten)
En nu worden de dagen ook weer wat kouder. Afgelopen nacht hebben ze ook weer een zomerdeken op gehad.
Sommige mensen zeggen van: eenmaal de deken eraf en dan mag hij er niet meer op. Maar dat vind ik persoonlijk onzin.
Maar goed, ik heb dan wel de luxe dat ik de dekens kan verwisselen (of ons mam doet dat). Als je b.v. alleen maar 's avonds naar je paard gaat, dan moet je ook rekening houden met het weer van de volgende dag.

Maar meestal houd ik dit een beetje aan:
<20 graden (ook gevoelstemperatuur): geen deken
15-20 graden: zomerdeken
10-15 graden: dunne winterdeken
0-10 graden: winterdeken
0 - -7 graden: zomer- + winterdeken
< - 7 (gevoelstemperatuur): Zomer- + wollen- + winterdeken
(maar ik scheer hem wel 's winters!)

Zo een beetje schematisch. Ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor wind er staat (windstil of een hele vieze oostenwind) en gewoon hoe het aanvoelt.

Maar een paard mag idd ook nooit en te nimmer zweten onder een deken.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 19:00

Nee, en ze zweete gewoon onder mijn deken, maar goed daar gaat het nu verder niet over, dat is dan voor volgend jaar weer handy om te weten, gaat me nu meer een beetje om wat ik nu het beste kan doen..
Maar als ik haar nu zou scheren, moet ze savonds weer een deken op..?!

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:10

ik zou scheren, en dan een dunne deken opdoen
alleszins voor snachts, en overdag als het druerig weer is ook
staat ze buiten overdag?
als het mooi weer zal zijn kun je ze denk ik gerust zonder deken buiten zetten, en snachts voorlopig met (zomer) deken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:33

Kan iemand mij nou eens vertellen wat er precies in die 'goudspuit' zit?

Of laten jullie de DA gewoon klakkeloos van alles in je paard stoppen?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:34

Weet het zo 1,2,3 ook niet. HEb die spuit ook nog nooit in mn paarden laten zetten. Maar het is een vitaminepreparaat.
Word met name gebruikt om paarden er ff bovenop te helpen, en om ze door het verharen heen te helpen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:40

In een goudspuit zitten allerlei soorten vitamine's en mineralen, die een paard nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:46

Dan vind ik dat er nogal een overdreven waarde aan zo'n ding gehecht wordt

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:48

nee, het is meer dan alleen vitamines en mineralen volgens mij. Anders zou je het zelf ook kunnen oplossen met een sectolinspuitje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:51

daarom... en dus vind ik het nogal vreemd dat zo'n ding met een 'goudspuit' word aangeduid en niet gewoon met een omschrijving van wat erin zit...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:53

Hm, onze pony heeft dat momenteel ook. Alleen het hele lange haar is ze kwijt maar ze heeft nog steeds die dikke vacht. Ik overweeg haar te scheren, want zo'n vacht is niks bij 30 graden deze zomer. Het is alleen weer oppassen dat het haar niet te kort geschoren wordt aangezien anders de huid kan verbranden door de zon (normaal komt daar nagenoeg geen zonlicht bij).

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:13

Die vitaminespuiten kan je zelf kopen en geven hoor Knipoog Het zijn dezelfde spuiten als wormenspuiten, maar dan zitten er allemaal vitamine's en mineralen in. Ik weet niet of het echt een wondermiddel is, maar goed.

En idd Bravura, je moet dan goed opletten dat je paard niet verbrand in de zon (vooral paarden met lichtere haren en dus vaak ook een lichtere huid zijn daar gevoelig voor). De haren beschermen daar dus tegen.
Ook isoleren de haren. Dus ze zorgen in de zomer dat de huid koeler blijft. Alhoewel dat niet altijd lukt Lachen
En ik weet niet of je paard 24/7 buiten staat, maar de eerste dagen zou ik zorgen dat hij droog blijft (mocht het gaan regenen), omdat ze toch een beschermlaag kwijt zijn.