Stang en trens vs trens.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Stang en trens vs trens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 01:36

Naar aanleiding van dit topic heb ik een vraagje voor de mensen die thuis zijn in het rijden met s&t.

Waardoor kan het voorkomen dat een paard beter loopt op stang en trens dan alleen op trens? En wat zijn de voornaamste verschillen als je er mee rijd t.o.v. het rijden op trens?

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een paard niet 'wil' (letterlijk de woorden van de persoon uit bovenstaand topic) op alleen een trens en op s&t wel.

Ben benieuwd Lachen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 06:53

Een stang werkt sterker en op een andere plaats in dan de trens door de hevelwerking en de vorm van het bit. Verder kunnen de teugelhulpen veel kleiner gegeven worden (door de sterkere inwerking).

Ik heb vroeger ook een paard gehad dat op trens bijna niet te rijden was omdat hij zo sterk was (en toch Z geworden Frusty ). Op stang en trens ging het prima. Voor de gewone ritten had ik dan nog een pelham, die werkt ook sterker in dan de trens maar het paard heeft niet zo'n mond vol. Op zich vind ik dat dit overigens een fout is in de africhting van het paard, toch te weinig aandacht besteed in de vroegere africhting aan de nageeflijkheid. Een paard moet onder normale omstandigheden te rijden zijn op een trens. Maar ja aldoende leert men. Zo reed ik toen ook nog wel eens met slof terwijl ik dat nu in principe niet meer zal doen. En voor alle duidelijkheid: ik heb dat paard zelf ingereden en zelf deze fouten gemaakt.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:53

Bij maakt het nu geen verschil meer, toen ik er net mee reed, deed hij zijn eenvoudige wissel op S & T net iets beter dan op gewone trens.
Dat komt omdat je idd sterker inwerkt met stang dan alleen met trens.

Ik kan nu net zo makkelijk op trens als op stang & trens rijden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 12:16

Naar mijn mening is dat probleem ontstaan door verkeerd inrijden, zoals astridh zei. Het paard word op een jonge leeftijd niet goed geleerd om nageeflijk te lopen, waardoor het paard zich op latere leeftijd kan verzetten tegen een wat minder sterk inwerkend bitje. Ik denk dat als je je paardje goed inrijdt, dat je dan net zo makkelijk op een trens als op een stang+trens kan rijden.

Het verschil ligt uiteraard bij de inwerking van een bit, een stang+trens werkt veel sterker in, en een een paard wat niet helemaal goed is ingereden zal eerder daar naar luisteren dan naar een simpel trensje.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 13:52

XoNo schreef:
Het verschil ligt uiteraard bij de inwerking van een bit, een stang+trens werkt veel sterker in, en een een paard wat niet helemaal goed is ingereden zal eerder daar naar luisteren dan naar een simpel trensje.


Domme vraag van een westernruiter: Schijnheilig
waarom rijdt iemand als Anky vG dan ook met een stang en trens. Je wilt toch niet zeggen dat haar paarden niet goed beleerd zijn.. Knipoog

Zou het juist niet van veel meer 'kunnen' getuigen als men in de hogere dressuur ook die dingen kon doen 'gewoon' op alleen een trens.

Overigens vind ik dat dit ook voor 'western' geldt hoor.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:17

Meende je die vraag over Anky nou of niet, Sugarmiss.....naja, geeft niet: om dezelfde reden waarom Anky met wieltjessporen rijdt, dat gaat toch ook niet iedere idioot dan doen?
Op dat niveau is het verfijning van de aanleuning/hulpen.

Daarom vond ik het ook zo stoer dat Petra van Esch afgelopen Jumping A'dam de Z-finale won op een gewone trens. Het kan dus gerust!

Even on-topic: interessante vraag Naz! Ik ga zelf nu Z starten bij de paarden,. en dan zijn er mensen die direct zeggen van 'oh, dan ga je zeker ook op stang-trens!' Ik zie ook niet zo waarom. Als ze het nou goed doet op een trensje.....Met een stang-trens kun je d'r aan de voorkant wat meer naar beneden trekken ja (even simplistisch/gegeneraliseerd).
En ik denk dat wedstrijdruiters het ook wel doen net als dat je een hoedje op zet: voor de show ('kijk, ik ben Z, ik mag al op stang-trens')

Maar wat nou eigenlijk het oorspronkelijke nut is (op ongeveer Z1-niveau), daar ben ik ook wel benieuwd naar!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:39

Als voorbereiding voor wat er na het Z2 komt is het al nodig om met st&t te leren rijden, want daarna MOET je volgens mij met st&t rijden.
De enige bedoeling van st&t moet in principe zijn dat je met heel kleine en fijne ophoudinkjes je paard kunt regelen. Dit is met een gewone trens niet te realiseren. Vergeet niet dat een GrandPrix ruiter een Z2 paard nog maar net basis-afgericht vindt!