Pony ongelukkig van weghalen van manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Pony ongelukkig van weghalen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 12:01

Ik zat er eens over na te denken.
Zoals sommigen misschien wel weten denk ik er al geruime tijd over een manegepony te kopen, waarschijnlijk in de ogen van velen een slechte keuze, maar daar gaat het hier niet over.

Het gaat dus om een merrie van nu net 19 jaar, die sinds een jaar of 6 op de manege staat, al aardig lang dus.

Nu zit ik mij dus af te vragen, wordt zo'n pony wel gelukkiger als ze van de manege wordt gekocht, en naar een plek gaat, met natuurlijk andere pony's en zoveel mogelijk weidegang?

Uiteraard nog wel dagelijks beweging, maar niet meer zo intensief 3, soms zelfs 4 uur op een dag ( Scheve mond )

Wie denkt hier ook wel eens over na en denkt het antwoord te hebben gevonden ? Lachen

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:07

Ik neem aan van wel. Ik heb het hier ook meegemaakt dat een oud paard van de manege is weggekocht en op de wei is gezet en nu zou je niet meer zeggen dat ze 22 is in der hoofd is ze geloof wel 5. Ook lichamelijk zou je zeggen dat ze pas een jaar of 10 is dat was wel anders toen ze kwam..

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 12:09

Bedankt voor je reactie

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:12

als je wel zo'n pony koopt moet je er wel aan denken dat je de werktijd rustig af moet bouwen!

ik ken iemand die zo'm probleem heeft, paard liep eert 4 uur op een dag intensief en zei reed hem van de een op de andere dag maar een half uur lopen, paard krijgt spierkrampen en de spiermassa bouwd af, dier heeft pijn, let er goed op!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 12:19

Ja, dat is inderdaad iets waar goed rekening mee moet worden gehouden zal er (evt) aan denken !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:33

Ik denk dat een paard er zowieso een stuk gelukkier van wordt als ie met een groep paarden de wei in mag, dan dat ie de hele dagen op stal staat. Knipoog

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 12:35

Zo dacht ik dus ook sammm, maar aan de andere kant kan ik me ook best voorstellen dat t beestje niet gelukkiger wordt van zo'n grote verandering Scheve mond

Of ben ik nou gewoon te veel aant denken ? Rolleyes

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:37

Als je zorgt voor genoeg vriendjes is er denk ik niets aan de hand, bij ons staat ook een oud manege paard wat gekocht is toen hij 20 is en die vermaakt zich prima.

Maar vrienden van ons hebben een paard gekocht die op een manege heeft gestaan met veel reuring en dat paard staat nu op een kleine prive stal en mist duidelijk de reuring om zich heen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:40

Ligt aan de pony. Lijkt me van wel. Maar ik ken ook een pony, die stond op een manege, liep daar 2x in de week een longe les en toen ze 'op' was heeft die eigenaar haar op de wei gezet. Daar is ze zó snel, zó erg afgetakeld dat ze terug naar de manege is gegaan, waar ze weer helemaal opleefde...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:50

Ik had ook een pony van 19 gekocht van de manege. Ik kon eigenlijk niet aan hem merken wat hij nou wel of niet prettig vond. Meneer was lichtelijk contact-gestoord. Kon er geen band mee krijgen, hij was natuurlijk gewend veel verschillende mensen om zich heen en op z'n rug te hebben...

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:50

ik denk niet dat het een probleem zou zijn hoor als het paard veel vriendjes heeft voor in de wei, en jij komt regelmatig langs, zal hij zeker geen aandacht te kort komen. hij moet er natuurlijk aan wennen dat hij niet de hele dag wordt geaaid, maar dat zal hij op den duur denk ik veel fijner vinden!

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:41

Yellowfish schreef:
Ik zat er eens over na te denken.
Zoals sommigen misschien wel weten denk ik er al geruime tijd over een manegepony te kopen, waarschijnlijk in de ogen van velen een slechte keuze, maar daar gaat het hier niet over.

Het gaat dus om een merrie van nu net 19 jaar, die sinds een jaar of 6 op de manege staat, al aardig lang dus.

Nu zit ik mij dus af te vragen, wordt zo'n pony wel gelukkiger als ze van de manege wordt gekocht, en naar een plek gaat, met natuurlijk andere pony's en zoveel mogelijk weidegang?

Uiteraard nog wel dagelijks beweging, maar niet meer zo intensief 3, soms zelfs 4 uur op een dag ( Scheve mond )

Wie denkt hier ook wel eens over na en denkt het antwoord te hebben gevonden ? Lachen



Ik denk hier ook over na, in mijn geval gaat het om een pony van ong 7jaar. Ik denk zeker niet dat hij daar ongelukkiger van zou worden. Hij krijgt dan veel meer persoonlijke aandacht, 1 vaste berijder, hij weet waar hij aan toe is. Als je allerlei verschillende ruiters op je rug hebt, met allemaal een andere manier van rijden, ik denk niet dat dat voor zo'n pony heel duidelijk is.. Bovendien hebben sommige paarden heel veel capiciteiten maar die op de manege er helemala niet uitkomen, en dat is zonde van zo'n paard.
een vriendin van mij heeft ook een pony van een manege gekocht. Daar bokte hij iedereen eraf, maar doordat hij nu een vast baasje heeft bloeit hij helemaal op.

Succes met je keuze! maar ik denk dat het iig voor het paard niet nadelig is.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:52

Ik kende een paar paarden die er helemaal van opleefden! Lekker op het land, niet meer 3 uur per dag lopen.

Maar mijn oude verzorgpony vond het niks... die was op z'n 22e (!!) door de manege verkocht aan een familie met een dochtertje van 6. Hij mocht eindelijk van z'n oude dag gaan genieten. Ik weet niet hoelang hij in de manege had gelopen, maar ik verzorgde hem toen we allebei 12 waren (reken maar uit) en toen stond hij er al een tijdje. Het ging een tijdje goed met dat meisje, tot hij chagerijnig werd en weer in z'n oude gewoonten verviel: knalhard wegspurten en dan op de korte zijde van de bak een flinke rodeo. Meisje een paar keer eraf gezeild & dus bang geworden. Pony dus op z'n 24e terug naar de manege en beestje was weer dolgelukkig en hardstikke braaf! Hij loopt nu nog steeds mee in de lessen, ik ga nog af en toe langs om hem over de neus te aaien. ("hè, was jij d'r ook weer 'es, verzorgkind?" Clown )

Was altijd al een raar beest... Scheve mond

Ligt dus denk ik een beetje aan het paard. Sommigen zijn zo gewend aan het manege-gebeuren dat ze niet meer zonder kunnen. Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:33

misschien wel maar meestal niet hoor, miss dat ze haar routine mist hoe lang is ze al manegepaard? miss moet je haar lekker eerst een half jaar in de wei laten staan om alle manegedingen uit haar hoofd/lichaam te krijgen en dan langzaam opnieuw beginnen!