Is dit zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Is dit zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 15:14

Dicht bij mij in de buurt staat een (al wat ouder) paard, die de hele dag op stal staat maar die geen stro of iets dergelijks erin heeft. Verward

Nou vraag ik me af of jullie dit zielig vinden (ik eigenlijk wel) maar ik heb eigenlijk geen idee of het ook een functie heeft, misschien dat ze allergisch is voor stof ofzo, hoewel ze niet tot nooit buitenstaat.

Weten jullie hier misschien wat meer over, en wat zouden jullie doen?
Ik ben namelijk eigenlijk van plan om aan de eigenaar te vragen waarom ze in een kale box staat. Verward

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:17

lijkt me wel een betje hard zo'n kale grond..
maar miss is er wel een rede voor en komt ze wel buiten..
makkelijk een conclusie trekken als je er het fijne niet vanaf weet.
maar toch lijkt het me niet fijn voor het paard, dat als ie ligt er geen stro in zn box ligt.
als ie allergisch was kan je hem altijd nog op zaagsel of op krullen zetten.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:17

Ik denk dat de eigenaar zelf het beste uit kan leggen waarom hij dat doet. Zo kan hij zichzelf verdedigen en misschien heeft hij inderdaad een goede reden waarom dat paard op stal staat, misschien een blessure oid. Waarom hij geen stro oid heeft kan ik ook niet zeggen. Je doet er het beste aan om het aan die man te vragen als je het persé wilt weten. Doe het niet vijandelijk maar puur uit interesse Knipoog

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:55

ik denk dat er wel een reden voor is..
mischien zet hij het paard 's avonds buiten?
mischien is het paard allergisch voor stof?er kunnen zoveel reden zijn.
het kan ook te duur voor de eigenaar zijn.

gr esther

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:59

als het te duur voor de eingenaar is dan moet hij geen paard houden..

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:06

Nou het is in ieder geval niet te duur voor hem....dat is een ding dat ik zeker weet....
Maar als je paard allergisch voor stof is kan je hem toch het beste ook overdag buiten zetten?!

En het is niet dat ik me ermee wil bemoeien, maar het lijkt me niet echt fijn voor dat paard als er geen stro in zijn box ligt.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:06

Ik vind t eerder zielig dat ie de hele dag op stal staat dan dat ie geen stro heeft.. Staat ie echt nooit buiten??

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:11

Ben jij daar dan de hele dag, dat je weet dat het paard de hele dag binnen staat?
Nu mijn pony's op de wei staan en ik ze naar stal haal om te rijden (wei = een half uur lopen) zet ik er ook wel is 1 in een kale box...Dat is dan een uurtje of soms 2 uur...

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:16

Nee natuurlijk ben ik daar niet de hele dag, maar mensen die ernaast wonen zien dat paard ook nooit buiten.
En het gaat er niet om of ze nou buiten is of niet maar het gaat erom of jullie een ziekte of een aandoening kennen waardoor het paard niet met een laag stro/krullen/enz. op stal mag....

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:17

Ineke kijk dat van jou is een hele andere situatie, die man is al oud(er) en die doet niks meer met dat paard.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:23

Er zijn wel aandoeningen waardoor paarden niet op stro mogen staan (bijv. bij luchtwegproblemen ed.).
Vaak worden dan rubber matten gebruikt, misschien is dat bij dit paard ook zo ?
Komt het paard echt helemaal niet buiten, of staat het alleen nooit in de wei ?
Er zijn ook paarden die wel in een paddock gaan maar geen gras krijgen (of mogen, ook daar kan een medische oorzaak voor zijn).

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 17:05

Oscar, nee er ligt helemaal niks in de stal, alleen een 'gewone' ondergrond.
Laatst bijgewerkt door Sassieja op 12-06-04 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:09

Sensatiezoekerij Sassieja, wat kunnen wij hier nu van zeggen vanachter onze com?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:22

Mijn vriendin heeft ipv stro rubbermatten in de stal.

LouLi
Berichten: 348
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:53

een paard bij ons heeft ook een tijdje in een kale stal moeten staan,het had een wond in zijn kootholte en er mogt geen vuil in komen. dus ik zou het maar is aan de eigenaar vragen voor je conclusies trekt.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 17:57

Ja daar had ik ook al aan gedacht ja, dat ze misschien wat aan haar been of hoeven zou kunnen hebben.

Ik trek hier helemaal geen conclusie's hoor....Verward
Ik vroeg alleen of jullie ervaringen hebben met waarom een paard in een kale box moet staan....

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 18:00

Kijk en als ze echt wat mankeert is het natuurlijk niet zielig, dan is het alleen maar beter voor haar, dat zie ik ook heus wel in.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:33

Vind t een beetje een vaag topic! Als je wilt weten wat dat beest mankeert vraag je t toch aan die man, wij kunnen dat niet zien vanaf hier..
In je titel vraag je of het zielig is, en als je daar dan antwoord op krijgt dan zeg je dat je dat niet wil weten maar dat je vraagt of er een ziekte is waarbij paarden niet op stro mogen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:45

Bij ons op stal staat er ook een friesje op rubber matten. Is pas zielig als dat beestje op stro staat, dan zit zijn slokdarm geheid verstopt binnen een week.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:56

Daarom,er is vast een rede voor.
Mijn vriendin dacht ooit ook eens dat een paardje te lange hoeven had,dus zij helemaal boos op die eigenaresse.
Bleek dat dat paard iets aan zijn hoeven had,dus dat dat wel moest :S
Hard!
Daarom kan je het beter vragen aan de eigenaar zelf,idd.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 19:59

Ja dat ben ik ook van plan ja....
Zou het zelf ook niet leuk vinden als andere mensen conclusie's over mijn paardje haar toestand zouden gaan trekken!
Bedankt allemaal! OK dan!
Hier kan een slotje op!:j

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:44

mijn 3 paarden staan in een box met niets op de grond.....

we hebben onder de stal een riolering aan laten leggen, in de stallen liggen speciale rubber matten met microscopische gaatjes erin waardoor ale urine via de riolering verdwijnt en de stal dus altijd schoon en droog is
ook krijgen ze geen schaafwondjes meer als ze bv het stro wegschrapen en dan op het beton gaan liggen
het rubber wordt niet glad, is niet koud in de winter en voorkomt schaafwondjes

verder staan ze van 8.00-18.00 in de wei en krijgen ze volop hooi zodat ze altijd wat te eten hebben(en hun gewone voer natuurlijk ook Knipoog )

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:23

ik heb vroeger op een manege gereden waar de pony's in kleine stands stonden met een betonnen vloer. er kon nog net 1 cm (vaak nog geeneens) zaagsel vanaf, meestal lag er zelfs niets op de vloer. tevens konden de pony's hun kont niet keren in de betonnen stands. alleen maar voor kostenbesparing. de paarden stonden wel gewoon in een box met bodembedekking! alsof pony's dat niet waard zijn?!