Dominant paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 14:01

Bij mijn paardje staat een ontzettend dominant paard en daar wilde ik jullie wat over vragen. Het gaat om een ruin van bijna 2 (late dekking), hij is een half jaar geleden gecastreerd. Als je bij hem het land inkomt komt hij vriendelijk op je af Lachen , om je vervolgens in je schouder te happen... Scheve mond Ik denk dat hij me uit wil dagen om te spelen, maar spelen of niet, ik wil natuurlijk niet gebeten worden, dus ik geef hem dan een pets. Als hij in de weg staat, omdat ik ergens langs wil wijkt hij niet; soms dreigt hij zelfs met steigeren als hij zn zin niet krijgt! Nou ben ik een beetje zo van; hij dominant, dan wordt ik nog dominanter! Ik loop dan zelfverzekerd op hem af en als hij te dicht bij me komt dan probeer ik hem achterwaarts te dwingen. Hij heeft gewoon nul respect en loopt zo over je heen.
Het paard is van de boer, hij heeft het paard gekocht omdat hij hem zo mooi vindt, maar doet er niet echt iets mee. Hij heeft mij gevraagd of ik zijn paard enigzins op wil voeden, omdat ik niet bang voor hem ben. Doe ik er goed aan die machtsstrijd aan te gaan? Hoe denken jullie dat ik dat het beste kan doen? Ik weet dat ik consequent moet zijn, maar hebben jullie meer tips? Dan zal ik er nog eens goed over nadenken of ik inderdaad geschikt ben om dit paard wat bij te brengen over de omgang met mensen...

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:06

zweepje mee en paard flink op zn donder geven.
zolas jij dat paard beschrijft is ie als 2 druppels water met vlieg, de mijne dus.
wees heel consequent en heel duidelijk als iets niet mag..
en als ie iets goed doet heel veel belonen...
maar neem een zweepje mee, en als ie niet achteruit wil geef hem dan een tik tegen zn borst.
hoe vervelender dat paardje wordt, met opdringerig zijn enzo, hoe vervelender jij wordt met de zweep.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:14

Goed laten weten dat JIJ de baas bent. Reageert hij niet op een pets, dan maar een pets waar hij zo van onder de indruk is dat hij het geen tweede keer in zijn hoofd haalt.

Wil een paard niet op de zachte hand reageren, dan maar op de harde hand. Hij is ook niet al te zacht met jou. Dan hoef jij dat ook niet te zijn!

Zorg er wel voor dat je geen onnodige risico's neemt en blijf op je hoede...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:18

DANIenVLIEG schreef:
zweepje mee en paard flink op zn donder geven.
zolas jij dat paard beschrijft is ie als 2 druppels water met vlieg, de mijne dus.
wees heel consequent en heel duidelijk als iets niet mag..
en als ie iets goed doet heel veel belonen...
maar neem een zweepje mee, en als ie niet achteruit wil geef hem dan een tik tegen zn borst.
hoe vervelender dat paardje wordt, met opdringerig zijn enzo, hoe vervelender jij wordt met de zweep.


Helemaal mee eens, alleen gebruik ik een stuk tuinslang (hier ook wel bekend als de bananahose Tong uitsteken ) ipv een zweep.
Komt beter aan maar ze krijgen er geen striemen van, bovendien heeft het een duidelijke signaalkleur (knalgeel)
Bovendien leggen ze geen verband tussen een zweep en klappen, dus heb je daar onder het zadel geen last van.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:20

Ilindra schreef:
Helemaal mee eens, alleen gebruik ik een stuk tuinslang (hier ook wel bekend als de bananahose Tong uitsteken ) ipv een zweep.
Komt beter aan maar ze krijgen er geen striemen van, bovendien heeft het een duidelijke signaalkleur (knalgeel)
Bovendien leggen ze geen verband tussen een zweep en klappen, dus heb je daar onder het zadel geen last van.


Interessant idee

Maar af en toe is het wel handig als het paard respect voor de zweep krijgt. O.a voor het zadelmak maken.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:14

Wat een goed idee die tuinslang!! Ik kijk ook graag hoe paarden elkaar onderling behandelen, vandaar dat ik ook idd een pets of schop zal geven. Ik weet alleen niet goed wanneer ik een grens moet trekken, dus wanneer ik consequent moet zijn... Wat mag wel wat mag niet moet ik nog even uitvinden. Hij staat bijvoorbeeld niet op een normale afstand van je, maar opdringerig en dreigend dichtbij. Ik wil geen stap achteruit doen voor hem, hij moet een stap achteruit doen voor mij... Hij heeft ook al uitgevonden wat mijn reikwijdte is, als ik hem een klap of schop wil geven weet ie precies wanneer ik er niet bij kan. Ik had al bedacht om een opgerolde krant in mn zak te doen als verlengstuk van mn arm, maar die tuinslang is veel handiger!!
Nog meer van die handige tips?