Met of zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Met of zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 08:28

Ik heb het er al met mijn landgenootjes over gehad, maar omdat ik nog steeds heel hard twijfel en verschillende ideeën hoor, open ik toch maar een topic.

Mijn paard staat op ijzers maar ik was er over aan het denken om de ijzers te laten weghalen.

Er volgt nu een (samengevatte) quote van mezelf op een ander forum:

Citaat:
Mijn paard staat al 6 jaar op ijzers en wordt al 6 jaar slechts om de 3 à 4 maanden beslaan.

Toen mijn paard nog op de manège stond, 4 jaar lang, kwam de hoefsmid van de manège, met andere woorden hij kwam daar minstens twee keer per week langs. Minstens 1 maal per twee weken keek hij ook naar de hoeven van mijn paard en altijd zei hij dat ze nog ok waren. Ook toen ik in het begin verbaasd zei dat het al meer dan twee maanden geleden was da hij beslaan was.

Nu we verhuisd zijn, zijn we veranderd van hoefsmid. Ook deze vindt het niet nodig om sneller te beslaan. Zo is hij een kleine maand geleden langs gekomen voor de andere paarden, ik zei hem toen dat het al van februari geleden was dat mijn paard beslaan was. Hij is gaan kijken naar zijn hoeven en zei dat hij gerust nog drie weken verder kon met zijn ijzers.

Beide smeden hebben mij gezegd dat ze nog nooit een paard gezien hebben met zo'n stevige en goede hoeven als de mijne.
Ik veronderstel (en hoop) dat beide mensen iets van hun werk kennen en ben er dus nooit op in gegaan, aangezien ik niets ken van hoeven (dat geef ik eerlijk toe).


Ik heb al eens van iemand het volgende gehoord: Het is niet goed om je paard maar elke 3 maanden te beslaan, zelf als hij goede hoeven heeft. Je verandert elke keer zijn stand van zijn voet want na drie maanden is er een heel stuk af te kappen. Dit werkt op alle ligamenten en je moet best dus elke 6 weken in de zomer beslaan en elke 8 weken in de winter.


Ik vertrouwde volledig op mijn smid en die heeft mij daar nooit wat van gezegd. Het is ook niet zo dat hij geld extra verdient door mijn paard te lang niet te beslaan, hij maakt daar juist verlies mee.

Kleine toevoeging: mijn paard heeft enkele maanden nadat ik hem gekocht heb, gedurende weken kreupel gestaan. De veearts dacht dat we hem niet meer zouden kunnen rijden, maar dankzij een heel strak opbouwend programma en orthopedische hoefijzers, kunnen we hem nu al 5 jaar lang gewoon rijden. Ik dressuur, spring, cross en wandel met hem, alles wel wat aangepast aan zijn zwakke been. Sinds een jaar en half staat hij weer op gewone ijzers en (ik hou hout vast) alles gaat nog steeds heel goed.

Omdat mijn smeden me vertelden dat hij zo een sterke hoeven had en ik op het net wel al redelijk wat informatie gevonden heb over de voordelen van natuurlijk bekappen, dacht ik eraan om Marengo zonder ijzers te zetten.

In mijn vriendenkring is niet iedereen het daarmee eens, omdat we op de manège ingepompt kregen dat je paard op ijzers moet staan als je er (intensief) mee werkt of veel mee gaat wandelen.

Marengo gaat wel veel wandelen (2 keer per week gemiddeld) en we moeten dan altijd over enkele verharde wegen. Verder dressuur ik gemiddeld 3 à 4 keer per week en staat hij elke dag op de wei.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~


Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 14:42

Ja, ik ga het er zeker met mijn hoefsmid over hebben, die weet idd het beste wat de problemen zijn die er mee gepaard gaan!

Verder niemand? Ook niemand die toevallig weet of het inderdaad zo is dat het slecht is voor de ligamenten dat mijn paard zolang niet beslaan wordt?

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~


Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 09:23

Bedankt voor de tips!
De hoefsmid komt volgende week en ik ga het er zeker eens met hem over hebben. Misschien bel ik dan ook eens naar de dierenarts die zijn kreupelheid heeft behandeld om te vragen of hij geen extra risico loopt.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 09:43

Ik kan da niet zo goed inschatten, Marengo gaat twee keer per week wandelen ongeveer. We wandelen hoofdzakelijk in het veld, maar om van het ene veldweggetje naar het andere te gaan moeten we wel eens stukjes over de weg. Maar meestal doen we die in stap.

In de winter, als het vriest en de veldwegen en onze bak zijn bevroren, dan kunnen we alleen maar over de weg gaan. Dus dan kan het wel eens zijn dat hij een week of twee elke dag over straat wandelt. We hebben geen binnenbak.

Verder zou ik het zeker niet doen voor de kostprijs, maar voor de gezondheid van zijn hoeven en benen.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers