Wanneer leren hoofdstel aan te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 01:35

DANIenVLIEG schreef:
ik vind een 1 1/2 jarige met bit echt veels te jong..
2 jaar is echt vroeg genoeg..
liefst iets later..


Jong geleerd is oud gedaan Haha!
Die van mij was ruim 1 jaar toen hij voor het eerst een bitje inhad. Gewoon nog geen 2 minuten, hoofdstel in,belonen en weer uit.
En een paar weken er na weer een paar minuutjes... Hij is er niet slechter van geworden. Haha!
Zolang je niet gaat trekken aan het bit kan het geen kwaad.Het zelfde met een dekje op de rug leggen, en later een zadel. Zolang je er niet op gaat zitten kan je (bijna) niks verzieken aan je paardje.
Als ik een jaarling zou hebben die te sterk is, dan zou ik GEEN bitje gebruiken om hem rustiger te krijgen. Ongemerkt ga je dan toch aan het bit trekken en dat is op die jonge leeftijd natuurlijk niet de bedoeling.
Maar gewoon op een rustige manier af en toe heel even een bitje in doen kan echt geen kwaad.... Ik zou dan weleens willen weten wat er zo slecht aan is.....

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers


Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:19

DANIenVLIEG schreef:
het is helemaal je eigen keus, maar de topicstarter vraagt iedereen zn mening en ik vind het not done om met een bit te beginnen met een jaarling..
dat zijn nog peutertjes, en ik ga hun jeugd niet verpesten.
lekker op het land laten staan tot ze 2 jaar tot 2 1/2 zijn ofzo en verder niet mee poedersuikerten.
dus ook geen bit..


Tuurlijk heeft iedereen zn eigen mening, daarom zijn de discussies hier in het leven geroepen Haha!
Maar wat kan je aan een peutertje verpesten als je af en toe een paar minuutjes een bitje indoet??? Dat is dan mijn grote vraag als ik jouw antwoorden lees...
Hoe jong de paardjes ook zijn, ze vinden het altijd leuk als er wat met ze gedaan wordt, hoe gekker hoe beter. Mits, wat ik al gezegt heb, je het niet te vaak, niet te lang en vooral niet te ruw doet! Dus niet gaan wandelen met een jaarling met een bitje in om de reden dat hij te sterk is... Dan zit je in zn mond te rukken terwijl hij de functie van het bit niet eens weet dus dan heeft dat trekken ook geen zin.
Ik denk dat een paardje wat al vanaf jongs afaan heel veel in handen is geweest en alle dingen al eens heeft meegemaakt, later in de omgang makkelijker wordt dan een paard wat de eerste 2,5 jaar van zn leven op een wei heeft gestaan en wat dus niks gewend is....

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _LiliM_, boemel, marga1, YandexBot en 90 bezoekers