Alternatieven voor houten bodem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Alternatieven voor houten bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 22:00

Wij zijn op dit moment bezig de stallen te verbouwen, nou willen mijn ouders dus weer houten bodems er in leggen, maar ik ben daar eigenlijk tegen vanwege zuren die in hethout trekken en niet goed zijn voor de hoeven, bovendien zit je met splinters en het is best wel irritant uitmesten.
Nou hebben wij onder dat hout roosters van beton, wat opzich ook wel zou kunnen maar die gleuven in het beton zijn best wel breed (niet dat de hoeven er in blijven steken ofzo Knipoog) Maar er vallen ladingen stro doorheen als we er geen andere bodem overheen hebben.
En om mijn ouders tot andere plannen te brengen zal ik met een heel goed alternatief moeten komen, en vooral een goedkoop alternatief...
Dus kan iemand mij helpen?????!
Laatst bijgewerkt door Faline op 11-06-04 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:05

weet eigenlijk niet of het wat is dus t klinkt een beetje raar maar in van die stands waar paarden welis in staan zie je tog welis van die rubberen matten liggen.... (volgens mij is t rubber) k weet het niet haha

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 22:09

Ik heb net op MP iemand gevonden die rubbermatten in de aanbieding heeft eens zien wat ze daar voor vragen. Maar meestal is rubber, vooral nieuw want 2ehands is er bijna niet, of dat is dan al helemaal niet meer normaal bruikbaar, maar meestal is dat heel duur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:09

Ik dacht ook gelijk aan rubber matten, maar die zijn helaas niet goedkoop. Je zou eens bij een lokale boer kunnen vragen of zij niet een adresje weten waar je ze goedkoop op de kop kan tikken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:09

Mijn eerste gedachte is ook rubberen matten.
Mooiste is als er gaatjes in zitten, dan kan de urine weg, blijft je stal ook droger. (Of moet het dicht zijn ivm milieu ofzo, wat zit er onder het beton?)
Grote tegels zou ook nog kunnen.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 22:13

Ja wij hebben onder het beton (die roosters dus) een grote mest kelder waar alle urine in loopt. Als we alleen die roosters er op hadden waren binnen de kortste keren die hele kelders vol met stro, wat dus niet handig is en ook nog eens duur qua stro verbruik. Daarom moet er dus iets anders overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:33

Wel zorgen dat je de roosters goed onderhoud en ze regelmaitg controleerd. Hier in de buurt is vorig jaar een paard 's nachts door de roosters heen gezakt. Ze hebben m pas de volgende dag gevonden, omdat er ook rubber matten overheen lagen. Daardoor hadden ze niks gehoord

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 22:37

I know, dat verhaal had ik gelezen Nagelbijten / Gniffelen
Maar als er rubbermatten overheen liggen, liggen die niet vast en kunnen we dus makkelijk de boel even schoonmaken, wat sowieso ieder half jaar gebeurd. (met het hout dan, want dat zijn ook losse 'batjes' die je zo kunt optillen)

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 01:33

kan er geen volledige betonnen vloer gestort worden? of zoiets, en dan op vlas zetten, hoef je alleen de mestballen eruit te vissen elke dag, urine wordt goed opgenomen, 1 keer per week een baaltje of half baaltje erbij gooien, en 1 keer per 5 maanden geheel vernieuwen. geen urinedampen, geen stof, schonere boxen EN paarden, en het is lekker zacht en in de winter lekker warm omdat het wat gaat broeien. Sinds onze paarden op vlas staan willen we nooooooit meer terug naar stro,je blijft uitmesten, de grond blijft erg hard voor de paardjes en de lucht was niet te harden..

succes!