(cursus) natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

(cursus) natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 09:35

Ik ben heel nieuwsgierig naar ervaringen met natuurlijk bekappen en mensen die de cursus gevolgd hebben. Ik heb mijn paardje net zonder ijzers lopen en wil hem ook het liefst zo natuurlijk mogelijk op zijn voetjes laten lopen. Ik heb wat in oude topics lopen neuzen, maar ben benieuwd naar recente ervaringen en reacties.
Ik overweeg om de cursus te gaan doen, maar ga niet over een nacht ijs...
Mijn paardje staat overigens in de winter op stal, weten jullie of het dan ook nog mogelijk is?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:47

Tuurlijk! waarom niet? Ik heb een maandje geleden zo'n cursusdag gevolgd bij paardnatuurlijk, http://paardnatuurlijk.nl/

Vond het een zeer geslaagde dag. Ben nu voorzichtig af en toe wat aan het vijlen bij m'n paard en het begint al een beetje te lijken op wat we daar geleerd hebben. Ik moet er wel bji zeggen dat mijn paard altijd al blootsvoets liep dus de overgang niet zo heel groot is. Ze werd wel op conventionele manier bekapt en ik laat de hoefsmid ook gewoon nog regelmatig komen voor de zekerheid. Maar wil op termijn toch meer zelf doen en wie weet, misschien ben ik hem dan alleen nog in evt. noodgevallen nodig. Maar je kunt de cursus iig gerust doen, het kost je maar 1 zaterdag, hij is niet duur, goed verzorgd en erg interessant! Je bent immers niet verplicht om daarna ook meteen alles zelf te doen?

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 15:19

sflj schreef:
Maar je kunt de cursus iig gerust doen, het kost je maar 1 zaterdag, hij is niet duur, goed verzorgd en erg interessant! Je bent immers niet verplicht om daarna ook meteen alles zelf te doen?


Da's natuurlijk helemaal waar *LOL*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:25

Het lijkt me ook wel wat, maar ik vind het zo'n eind weg en ik vraag me af of ik het geleerde wel goed in de praktijk kan brengen.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:27

Bij ons op stal zijn er een aantal die het doen. pb Sanne83 hier maar eens over, zij doet dat ook en is erg enthousiast.
Ik ben zelf wel een voorstander van natuurlijk bekappen (wordt er bekapt in de natuur?), maar ik weet nog niet welke methode het beste bij mij past. Ik heb bij Strasser toch wel een paar vraagtekens, maar misschien is de uitleg van de ene toch net even anders dan van de andere.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:34

Strasser is wel de meest heftige methode van natuurlijk bekappen, daar zou ik zelf nooit aan beginnen.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:07

In de bit van December 2001 (hoebedoel je oud Knipoog ) staat een artikel over natuurlijk bekappen van ene Fernand van Geene.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:16

Tessebes schreef:
Strasser is wel de meest heftige methode van natuurlijk bekappen, daar zou ik zelf nooit aan beginnen.


Nee ik ook niet, en iemand die het wel gedaan had had weer een jaar nodig om de pezen weer goed te krijgen...

Ik heb er zelf geen belang bij om te leren kappen met een paard en een bejaarde shet.Je doet het te weinig om er echt handig in te worden.
Nee dan liever een gecertificeerde hoefsmid aan de voeten van mijn dieren

No feet no horse!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:52

lees op deze site maar eens over het natural balance beslag en krab je nog een keer achter de oren...

www.hoofcare.nl

M.a.w. Ik vind het dus niks. Haha! Tenzij je een mustang hebt natuurlijk... Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:25

uhm.. deze site gaat over beslag. Het is me een compleet raadsel wat dat met natuurlijk bekappen te maken heeft, het is toch juist de bedoeling om zonder ijzers te gaan??

Het voordeel van strasser is dat je ook echt leert om het zelf te doen (alleen bij jouw paard). Het is geen snelle oplossing, maar het duurt redelijk lang voordat je paard de goede hoefvorm heeft, daar moet je wel rekening mee houden. Op paardnatuurlijk.nl staat heel veel goed uitgelegd, en op de site van rafantheunis ook.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:37

Als je nu de site had doorgelezen bij natural balance.... sanne83

De hele hype rond natuurlijk bekappen is ontstaan naar aanleiding van een onderzoek bij wilde mustangs in Nevada. En de manier waarop die paarden op de voeten staan.

Helaas wonen we hier niet in Nevada en rijden we ook niet op een wilde mustang (of het moet een ford mustang zijn Knipoog )

De manier van bekappen en beslaan hier in Nederland en Europa is ook niet zomaar uit de lucht komen vallen maar is gebaseerd op 2000 jaar smeedwerk. Om dat allemaal maar in 1 klap van tafel te vegen en je voeten van je paard ineens te gaan omschakelen naar een compleet andere stand/manier van bekappen vind ik vragen om problemen.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 01:41

annegti schreef:
De hele hype rond natuurlijk bekappen is ontstaan naar aanleiding van een onderzoek bij wilde mustangs in Nevada. En de manier waarop die paarden op de voeten staan.

Helaas wonen we hier niet in Nevada en rijden we ook niet op een wilde mustang (of het moet een ford mustang zijn Knipoog )

De manier van bekappen en beslaan hier in Nederland en Europa is ook niet zomaar uit de lucht komen vallen maar is gebaseerd op 2000 jaar smeedwerk. Om dat allemaal maar in 1 klap van tafel te vegen en je voeten van je paard ineens te gaan omschakelen naar een compleet andere stand/manier van bekappen vind ik vragen om problemen.


Achja, weer het standaard verhaaltje TEGEN natuurlijk bekappen.

ff een paar feitjes: het onderzoek is niet alleen gedaan op mustangs, maar op vele paardenrassen over de hele wereld die onder natuurlijke omstandigheden leven op verschillende ondergronden (van de mustangs is misschien van 1 methode, maar strasser heeft veel meer onderzocht dan alleen die mustangs o.a. de relatie hoefvorm-ras-bodem)

We rijden misschien niet op een mustang, maar wel op een PAARD. en zoals uit onderzoeken is gebleken heeft vrijwel ieder paard een aantal basiskenmerken van de natuurlijke hoef, die bij veel beslagen paarden niet meer terug te vinden is.

Als het hoefijzer 2000 jaar geleden is uitgevonden en daarbij nauwelijks is ontwikkeld dan kun je toch niet klakkeloos zeggen "oh, dan zal het wel goed zijn" (we gebruiken nog steeds IJZER... sporters lopen toch ook niet meer op leren sandalen??)

Je de voeten ook niet in 1x over naar een andere stand. Ten eerste zou dat het beste vanaf veulen al goed bijgehouden kunnen worden en ten tweede gaat het echt niet in een paar maandjes. Eerder ruim een jaar...

Bovendien wordt er bij het natuurlijk bekappen niet alleen aandacht besteedt aan de gezondheid van de hoef, maar aan het welzijn van het hele paard. Natuurlijk bekappen en je paard 24/7 op stal zetten gaat dus niet he.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 02:30

De stand van de voeten moet je niet veranderen nadat een paard volgroeid is. Het enige wat je dan nog kan doen is zorgen dat de hoef niet verder ten nadele veranderd. Als je je paard in de sport wilt laten lopen kun je uiteindelijk niet om een ijzer heen. Weleens geprobeert om een M parcours zonder ijzers te springen??? Dan kan een paard een beetje extra grip heel goed gebruiken hoor. Anders ga je met het hele spul op je plaat.

Overigens ben ik het wel met je eens dat een veulen goede hoefverzorging nodig heeft, alleen is dat imo niet de manier van het "natuurlijk" bekappen.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 06:41

De stand van de voeten bij een volgroeid paard kan je weldegelijk veranderen, alleen dat moet je heel rustig aan doen. Liefst elke week een heel klein beetje (beter dan eens in de 8 weken radicaal), maar je moet zorgen voor een goede "natuurlijke" vorm van leven voor het paard. Zorgen dat ze hele grote stukken kunnen bewegen, voornamelijk bij het grazen. Zorg voor variatie in de ondergrond en probeer de hoeven soepel te houden, vooral door de meest natuurlijke methode, plassen met regenwater, slootwater tijdens het drinken.
Mensen die altijd op hakken hebben gelopen, kan je ook geen marathon laten lopen op platte schoenen, maar na een jaar oefenen, kunnen ze dat wel, want hun pezen bijv. zijn dan langzaam opgerekt.
Vrijwel alles is mogelijk, als je maar wilt en de tijd neemt.
*LOL*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:39

Natural Balance beslag heeft volgens mij niks te maken met natuurlijk bekappen, waarbij geen beslag wordt gebruikt.
Het is idd ongezond om een hoef dusdanig te bekappen dat de stand heel anders is dan voorheen, het paard zal daar absoluut last van krijgen. Echter kan het veranderen van de stand stukje bij beetje worden gedaan en dan zal het weinig problemen opleveren.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:29

annegti schreef:
De stand van de voeten moet je niet veranderen nadat een paard volgroeid is. Het enige wat je dan nog kan doen is zorgen dat de hoef niet verder ten nadele veranderd. Als je je paard in de sport wilt laten lopen kun je uiteindelijk niet om een ijzer heen. Weleens geprobeert om een M parcours zonder ijzers te springen??? Dan kan een paard een beetje extra grip heel goed gebruiken hoor. Anders ga je met het hele spul op je plaat.

Overigens ben ik het wel met je eens dat een veulen goede hoefverzorging nodig heeft, alleen is dat imo niet de manier van het "natuurlijk" bekappen.


Ik ben ,na de cursus te hebben gedaan, wel van mening dat een paard dat natuurlijk bekapt wordt/is heel goed te gebruiken is in de sport. Als de hoef werkt zo als hij zou moeten werken kun je zonder ijzers zonder problemen welk parcours dan ook springen. Tijdens de cursus werd ons een grappig voorbeeld over paarden op een renbaan verteld; daar zou een nieuw, speciaal ijzer voor uitgevonden zijn dat gruis ed oppakt tijdens het lopen en zodoende zorgt voor extra grip! Welnu, de natuurlijke hoef doet dat vanzelf al! 't zou immers dodelijk zijn wanneer het paard ,dat achterna gezeten wordt door een hongerig roofdier, uitgleed!

En zo nog meer grappige voorbeelden en feiten die mij de mening hebben doen vormen dat gezonde paarden(hoeven) beter zonder dan met een ijzer kunnen, ongeacht welke tak van sport er met het paard bedreven wordt.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 11:19

Hé, ik ben blij met zoveel reacties, hoewel ik er voor mijzelf nog steeds niet uit ben.
En ik ben het met Callippo eens dat natuurlijk bekappen samen moet gaan met natuurlijk met je paard omgaan. Maar om dan maar meteen te zeggen 24/7 je paard op stal houden, kan niet, is ook wel weer erg kort door de bocht.
In de winter kan het bij ons niet anders. Niet iedereen heeft altijd de gelegenheid om uit te voeren wat het beste is. Je moet bij dit soort dingen ook altijd rekening houden met wat mogelijk is.

Maar blijf vooral reageren, ik wil zoveel mogelijk meningen horen. Vingers aflikken

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:40

annegti schreef:
Weleens geprobeert om een M parcours zonder ijzers te springen??? Dan kan een paard een beetje extra grip heel goed gebruiken hoor. Anders ga je met het hele spul op je plaat.



Weleens een groep paarden in een natte wei zien galopperen? En dan vlak voor het hek met z'n allen plat de bocht om? "Ongeijzerde" paarden zijn daar prima toe in staat!! Een paard mét ijzers gaat op z'n gezicht, behalve als je 'em met kalkoenen in de wei hebt gezet Haha!

Ik rij endurance en begon "met angst en beven" aan de eerste rit in klasse II, waarbij ik 62 kilometer moest afleggen en het keuren van de locomotie (of 'ie nog voldoende rad is, niet kreupel) op een soort grintbaan met hele kleine scherpe steentjes moest gebeuren. Mijn pony heeft de 62 kilometer zonder ijzers met glans afgelegd en is op die snertbaan ook nog eens door de keuring gekomen, al was het met een "B", wat wil zeggen "kan beter". De vraag is alleen, of dat kwam door die baan, of doordat ik inmiddels ook een dweil was en niet zo fanatiek meer, want zo'n eerste rit gaat je niet helemaal in de koude kleren zitten.

Nou is mijn pony gezegend met een meer dan uitstekend stel voeten, maar je hoeft bij mij dus niet aan te komen met "een paard zonder ijzers kan niet in de sport uitkomen"!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:50

Ach... dat bij mijn bijrijdpaard de voorhoeven (met ijzers) nu beginnen te brokkelen en de achterhoeven (zonder ijzers) gewoon bikkelhard zijn, is voor mij toch wel een teken dat ik ijzers zo lang mogelijk wil uitstellen. Eerst maar eens natuurlijk bekappen proberen en als dat niet blijkt te werken, dan kan ik altijd nog aan de ijzers of de schoenen.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:58

Tessebes schreef:
Ach... dat bij mijn bijrijdpaard de voorhoeven (met ijzers) nu beginnen te brokkelen en de achterhoeven (zonder ijzers) gewoon bikkelhard zijn, is voor mij toch wel een teken dat ik ijzers zo lang mogelijk wil uitstellen. Eerst maar eens natuurlijk bekappen proberen en als dat niet blijkt te werken, dan kan ik altijd nog aan de ijzers of de schoenen.


precies, eerst zelf proberen en testen, dan pas kijken wat voor jou en je paard geschikt is. Gelukkig zijn ze bij ons op stal erg geïnteresseerd in "andere" methodes, daar kan ik ook weer van leren.
Haha!

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:57

Ik ben zelf ook hard aan het denken over natuurlijk bekappen. Ik heb sinds kort een 4-jarige fjordenmerrie. Ze heeft in haar jeugd altijd buiten gelopen. Ze heeft ook nog nooit ijzers gehad, we is ze altijd op de gewone manier bekapt.
Nu ben ik rustig aan met de training begonnen. Dat wil zeggen hier in de prachtige omgeving buitenritjes van ongeveer een uur, en dan vooral in stap. Nu merk ik dat ze vooral gevoelig loopt op grindpaden. Na mezelf verdiept te hebben in de stof op de site van paardnatuurlijk heb ik door dat waarschijnlijk de hielen te lang zijn waardoor de toon te langzaam doorgroeid. Kan dit de reden zijn van de gevoeligheid, of is het meer een kwestie van wennen voor haar?
Ik wil in iedergeval dit weekend een rasp gaan kopen, zodat ik een begin kan maken met het zelf bekappen. Heeft er nog iemand tips voor me? *LOL*

O ja, Belle loopt 24 uur per dag buiten

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:40

Ja, probeer een smid pootje of krukje te bemachtigen. Het is heel erg zwaar om uit de losse hand te vijlen, zeker voor je rug. Ik spreek uit ervaring. Ziek .
Regelmatig stukjes doen, zodat zowel jij als je paard er aan kunnen wennen.
Grint is inderdaad een mogelijkheid dat het paard gevoelig kan lopen. Met die manier van bekappen zal dat inderdaad minder moeten worden. Veel lopen is wel een goede start, beetje eelt vormen kan geen kwaad. OK dan!

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:16

Bedankt voor je reactie!!!!
Ik ga er vol goede moed aan beginnen.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:21

Ik vind het onverantwoord, en zou nooit zelf aan de hoeven van mijn paard gaan rommelen. Een smid heeft een jarenlange opleiding ervoor nodig, en de eerste de beste leek zou het tijdens een cursus van een dag of enkele dagen moeten leren? En dan weet je ook meteen hoe je dingen moet corrigeren enzo?
De overheid zou het vak hoefsmid eens moeten gaan beschermen, dat iedereen die zonder erkend diploma aan de hoeven van een paard prutst strafbaar wordt...
Overigens vind ik het wel kunnen als je zelf een loszittend ijzer verwijderd, maar daarna zul je toch iemand met ervaring en verstand moeten bellen.

Iedereen kent het gezegde: No feet, no horse?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:27

Maar we hebben het hier eigenlijk niet over bekappen he Miran. Als je paard eenmaal goedstaat is het een kwestie van heel regelmatig bijvijlen om dat model te behouden.