fjord vs deken met hals...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

fjord vs deken met hals...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 11:08

Ik rijd momenteel een fjord en die zweet dus na het rijden ook behoorlijk, door haar lange vacht, ondanks dat ze de hele winter met dek heeft gestaan. Alleen het afkoelen is een probleem, want we kunnen haar hals door de manen heel moelijk gaan afdekken met een deken met hals, dus dan zou ze koud worden, de enige oplossing die wij hebben is niet te veel laten zweten of uren uitstappen... iemand die een idee heeft hoe we dit anders kunnen oplossen???

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 11:18

Wij gebruiken wel gewoon een zweetdeken met hals voor onze fjord. Past prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 11:21

Inderdaad, je kan best een deken met hals gebruiken bij een fjord hoor. Als je deken afdoet tjoepen de manen vanzelf weer omhoog.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 11:24

dat hebben we al geprobeerd, maar als we m te strak doen, zodat de hals helemaal verpakt is gaat ze schuren, doen we m losser dan helpt t niks, want dan is er aan de voorkant nog een heel stuk open.
bovendien worden de manen er niet mooier op.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:04

wat ook helpt is van stro een bosje maken en hem droog wrijven of met een handdoek.dit alleen voor z'n hals dan

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:29

Wat ik bij mijn Fjord nog wel eens doe, is een los fleecedekentje (voor paar euro's te koop bij o.a DA, Zeeman. Hans Textiel etc) over zijn hals en dan aan boven of onderkant, met een paar knijpers vastzetten.

Ik heb nog altijd het idee om eens netjes klittenband aan het dekentje vast te maken, maar naald, draad en irene is niet de beste combinatie Haha!
Kortom, hoogste tijd om mijn moeder in te schakelen Haha!

Op deze manier werkt het bij die fjordenbaal van mij prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:52

Sowieso moet je hem uitstappen tot hij weer helemaal op adem is, dat lijkt me logisch. Als hij dan nog steeds nat is kun je hem best op stal zetten hoor, zolang hij maar niet in de wind of erger, op de tocht staat. Evt. wat droogwrijven zoals hier ook al gezegd is. Ik heb nog nooit een paard zo helemaal ingepakt, en nog nooit problemen mee gehad. Wij hebben wel binnenstallen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 20:02

Ja het zijn ook binnen stallen en het kan daar niet eens tochten, dus dat valt wel mee, maar midden in de winter en dan bezweet op stal zetten lijkt me ook geen goed idee. 's zomers doen we ze sowieso geen deken op. maar dat van dat dat droogwrijven vind ik wel een goed idee en met dat fleecedekentje ook wel, nu eens zien of mijn moeder een handoek of oude deken aan ons wil doneren.. Haha!
Laatst bijgewerkt door Faline op 29-12-02 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 20:17

ik bedoelde eigenlijk, maar ben niet zo duidelijk geweest lees ik nu, gewoon een zweetdeken zonder hals erop. Als hij er gewoon mee op stal staat kan dat prima hoor, en hoef je die hals helemaal niet in te pakken

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 08:33

Ik gebruik ook gewoon een zweetdeken met hals hoor, gaat prima.
Manen beetje plat leggen en riepmjes dicht maken aan de onderkant.
Als je hem er weer afhaalt gaan ze vanzelf weer omhoog.
Succes, Viv