Ruinen? Hoe gaat dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Ruinen? Hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 00:54

Is opzich wel een medische vraag...maar bij forumbeschrijving staat "Als je paard iets mankeert..." en ik heb geen paard, dus iets mankeren is ver gezocht Haha!

Maargoed. Hoe gaat dat precies, waar doen ze het? Gaat het onder plaatselijke verdoving en wat kost het ongeveer? Is natuurlijk overal anders, maar wat kostte het bij jou? Kosten maken natuurlijk niets uit, maar wel handig om te weten.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 10:08

heb t ook nog nooit laten doen en ga t waarschijnlijk ook niet doen, maar volgens mij kost het ongeveer tussen f250,- en f500,-.
Ligt er dan ook weer aan of je plaatselijke verdoving of volledige verdoving (narcose) enzo doet......

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 10:43

Ja en wat is beter? plaatselijk of volledig onder narcose. En kan het in beide gevallen gewoon ergens op de manege gebeuren? Het gebeurt dan toch in de zomer, dus zou het dan in de wei kunnen? En moet ik rekenen op eventuele infecties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 10:49

Als de ballen van je paard goed zijn ingedaald en het is voorjaar of zomer en hij kan de hele tijd in de wei staan, dan kan de dierenarts gewoon het zaakje er ter plaatse af halen (wel met verdoving) zodat het paard daarna de wei in kan Als het nodig is een hechtinkje en dan de wei in. Daar heb je minder kans op infecties namelijk.
Een paar jaar geleden koste dat ongeveer 250 gulden

Als het in de winter moet gebeuren is het een ander verhaal omdat je in de stal veel meer kans hebt op infecties. En als de ballen niet goed zijn ingedaald moet het onder narcose bij de DA (dacht ik) en dan ben je wel meer centjes kwijt. Maar hoe dat zit weet ik niet precies.

Ongetwijfeld kan je eigen DA er alles over vertellen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 11:01

Ik weet niet hoe duur het bij ons was, maar ik heb er wel bijgestaan. (geen lekker gezicht) De DA vertelde dat hij dezelfde verdoving gebruikte als die je bij de tandarts krijgt (leuk...ik moest nog naar de tandarts die middag). Het paard is gewoon blijven staan, wel tegen de stal aan, was een beetje suf vande verdoving, maar verder helemaal geen last gehad.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 15:10

Ja het paardje wat ik dan zou ruinen is dan minstens 2 jaar oud. Dan zullen zijn testikels toch wel ingedaald zijn?

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Ruinen? Hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 15:21

XoNo schreef:
Is opzich wel een medische vraag...maar bij forumbeschrijving staat "Als je paard iets mankeert..." en ik heb geen paard, dus iets mankeren is ver gezocht Haha!

Maargoed. Hoe gaat dat precies, waar doen ze het? Gaat het onder plaatselijke verdoving en wat kost het ongeveer? Is natuurlijk overal anders, maar wat kostte het bij jou? Kosten maken natuurlijk niets uit, maar wel handig om te weten.


bel de veearts op en vraag het hem want bij elke veearts kan het anders gaan (plaatselijk of algehele verdoving) en het is niet bij elke veearts even duur. hij kan je alles vertellen ook al bel je alleen om je te laten informeren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Ruinen? Hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 16:01

Mytens"]
[quote="XoNo schreef:
Is opzich wel een medische vraag...maar bij forumbeschrijving staat "Als je paard iets mankeert..." en ik heb geen paard, dus iets mankeren is ver gezocht Haha!

Maargoed. Hoe gaat dat precies, waar doen ze het? Gaat het onder plaatselijke verdoving en wat kost het ongeveer? Is natuurlijk overal anders, maar wat kostte het bij jou? Kosten maken natuurlijk niets uit, maar wel handig om te weten.


bel de veearts op en vraag het hem want bij elke veearts kan het anders gaan (plaatselijk of algehele verdoving) en het is niet bij elke veearts even duur. hij kan je alles vertellen ook al bel je alleen om je te laten informeren.
[/quote]

kan ik wel doen, maar ten eerste is het paardje nog niet van mij, dus heb ik ook nog geen "vaste" veearts Haha! Maar iig bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 16:49

XoNo schreef:
Ja het paardje wat ik dan zou ruinen is dan minstens 2 jaar oud. Dan zullen zijn testikels toch wel ingedaald zijn?

Hoeft niet altijd het geval te zijn. Bij een klophengst is bijvoorbeeld het handeltje wel weggehaald maar is er 1 bal te hoog in de buik blijven zitten. Dan denk je dus dat je paard een ruin is maar blijft hij toch hengstenmanieren houden en is hij ook nog vruchtbaar.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 18:12

Ik dacht dat klophengsten niet vruchtbaar waren?? Verward Verward Verward

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:17

ik wilde dribbel met bijna 2 jaar castreren, toen bleek de ene bal nog niet ingedaald te zijn. DA wel die ene er afgehaald, en afgelopen sept de andere, die toen in gedaald was. De eerste keer koste het dacht ik 300,- en de 2de bal 175. Gelukkig heeft het boertje waar ik toen stond de eerste betaald Haha! Hij werd trouwens de eerste keer binnen gecastreerd, de 2de keer buiten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 18:22

2 keer gecastreerd Lachen Je leert nog eens wat op zo'n forum!
Maar hoe kan het dan dat sommige dierenartsen hier fouten in maken? terwijl de andere nog ziet dat de ballen nog niet volledig ingedaald zijn? Verward