Eeen 3 jarige merrie op de manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Eeen 3 jarige merrie op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 14:59

Ik ging gisteren met een vriendin mee naar de manege. En ik mocht meerijden. ik mocht op passoa een 3jarige merrie echt een kwijl paardje om te zien zo mooi en zo lief. Zaterdag was ze voor het eerst in het bos geweest en dat ging goed. Ik zei oke ik wil er wel op. Ze was echt zo lief en braaf voor een 3jarige die net is ingereden. Ik ben er nu helemaal Lovers weg van. Maar een 3jarige paardje hoort toch niet op een manege thuis.Dat beesje heeft nog zoveel toekomst en om dan op een manege voor de rest van haar leven te staan. nou nee. wat vinden jullie ervan

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:02

Ik vind het zonde... Maar misschien heeft ze geen papieren (een kruizing) en was ze goedkoop. Zulke paarden lopen de meeste kans op een manege terecht te komen...

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:07

Misschien is het dier door de manege zelf gefokt of hebben ze het gekocht als jonkie. De manege waar ik reed, fokte ieder jaar een aantal paarden en pony's, die werden dan als ze drie of 4 jaar oud waren ingereden en voor de lessen gebruikt (eerst gevordenen daarna beginners). Dit is voor een manege vaak goedkoper dan een goed doorgereden jong paard te kopen.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 15:10

horselover23 schreef:
Misschien is het dier door de manege zelf gefokt of hebben ze het gekocht als jonkie. De manege waar ik reed, fokte ieder jaar een aantal paarden en pony's, die werden dan als ze drie of 4 jaar oud waren ingereden en voor de lessen gebruikt (eerst gevordenen daarna beginners). Dit is voor een manege vaak goedkoper dan een goed doorgereden jong paard te kopen.

nee ze komt van een handelaar. Ze heeft kei goede gangen en ze rijd echt kei lekker.We hebben ook een paardje die per ongeluk op de wereld kwam. maar die rijdt nu ook mee in de lessen

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:13

Er zijn ook ruiters die wel kunnen rijden op een manege toch?
Die moeten ook de kans krijgen om op een niet afgestompt paardje te rijden.
Zo is het helaas op de maaste maneges niet maar ik vind dat je voor gevorderde ruiters ook best paarden van niveau op stal mag hebben.
Op de Roosberg rijden ze er eerst zelf een aantal jaar wedstrijden mee volgens mij en daarna gaan ze in de lessen meelopen.
Daar vind ik ook niets zonde aan.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 15:17

coydog schreef:
Er zijn ook ruiters die wel kunnen rijden op een manege toch?
Die moeten ook de kans krijgen om op een niet afgestompt paardje te rijden.
Zo is het helaas op de maaste maneges niet maar ik vind dat je voor gevorderde ruiters ook best paarden van niveau op stal mag hebben.
Op de Roosberg rijden ze er eerst zelf een aantal jaar wedstrijden mee volgens mij en daarna gaan ze in de lessen meelopen.
Daar vind ik ook niets zonde aan.

ja oke maar neem dan een iets ouder paardje dat al iets hoger loopt. Mijn nicht rijd er ook en ik had da verteld da ik op der gereden had. en ze werd kwaad van ja zo wordt heel dat beest verneukt. ik zei wat kan er nu verkeerd gaan als we het bos in gaan dat is lekker ontspannend voor dat paardje. Ja maar hij is voor gevorderen ik zei ja en deze les rijd ook gevorderd en het is niet julllie paard

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:18

Toch wel zwaar voor zo'n jong paard om in de lessen van een uur mee te lopen, denk ik.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:21

Ik neem aan dat ze er zorgvuldig mee omgaan en een ritje door het bos kan niet zo heel veel kwaad hoor.
Als het niet dagelijks gebeurd dat iedereen erop mag.
En ook niet uren les meelopen iedere dag.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:22

Bij ons op de manege zijn de jongste 5. Op mijn oude manege waren ze 3 en toen liepen ze al mee, meeste waren zelf gefokt!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:22

op onze manege liepen er ook altijd 3 jarige paarden mee, ze fokten ze zelf namelijk. (stoeterij annex manege) De 3 jarige paarden kregen daar een vaste verzorger die ze zadelmak maakte en de eerste paar keer erop reed en dan gingen ze mee in de lessen. Wel de gevorderde lessen en de eerste maanden ook dezelfde ruiters.
Ik mocht altijd de net ingereden paarden rijden en ik ben heel blij dat ik dat daar mocht doen. Je leert er veel van en snapt een beetje hoe een jong paard in elkaar zit. In het begin liepen die paarden een halfuurtje mee (dan reed ik vaak 2 jonge paarden in 1 les, of een jonger paard en een gewoon manege paard)

Het enige nadeel eraan is, is dat je na een aantal maanden je paardje kwijt bent en dat de minder goede ruiters alles eruit rijden wat jij aan knopjes erop heb gezet...

Maar de manier waarop ze het daar deden vond ik erg goed en heel erg leerzaam.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:24

Ligt er inderdaad aan hoe ze ermee omgaan, maar manegelessen duren toch altijd minstens een uur. En dat is toch lang voor een 3-jarige.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 15:35

ja dat vind ik ook. maar op een manege leer je paardrijden maar als je verder wil dan alleen op manege paarden moet je niet op een manege blijven rijden. maar ergens anders.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:38

Ben ik niet met je eens, er zijn genoeg mensen die niet anders kunnen en dan is het goed dat er maneges zijn die dit wel kunnen bieden.
Ik ben nog altijd blij dat ik op goede paarden les heb gehad.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:43

miekelover schreef:
ja dat vind ik ook. maar op een manege leer je paardrijden maar als je verder wil dan alleen op manege paarden moet je niet op een manege blijven rijden. maar ergens anders.


Maar dan is het nog de kwestie van het vinden. Ik reed 10 jaar op dezelfde manege, vond het der altijd heel gezellig en reedt ook op de jonge ponys (3-jarige). Na 10 jaar vond ik het wel welletjes, maarja stoppen is ook niet leuk een eigen paard krijg je niet zomaar van je ouders (ik niet) en een verzorgpony hier vinden is zoeken naar een naald in de hooiberg, want dan moet je er voor gaan betalen. Dus heb 1,5 jaar niet gereden!

Nu kwam er in maart een nieuwe manege bij mij in de buurt, ik was even gaan kijken en ik was verkocht. Allemaal nieuwe paarden (gemiddelde leeftijd: 5 a 6 jaar) en enkele oudjes (kwamen van een andere manege). Ik was er elke dag te vinden om te helpen met de manege. Er vroeg iemand een maand geleden al aan mij als een verzorgpaardje niks was, maar ja alles was eigenlijk al weg (om het zo maar te zeggen) op 1 na, maar die mensen waren er nooit als ik er was. Tot de eigenaar van de manege tegen hun zei dat ik hun pony wel wou verzorgen! Ik kan nu kiezen of 2 a 3x in de week rijden of 3 a 4x per week. Als ik voor de laatste kies rij ik 1x per week op een manege paard mee in de les, het verschilt bij mij gewoon per week wat ik doe! Dan leer je inderdaad meer, maar als je niks kan vinden is het toch beter om op een manege te blijven rijden!!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 17:17

ik heb paar jaar op die manege gereden. We hadden alleen van die oude pony's en wat paardjes maar niet veel. En de lessen waren ook 3keer niks. Gelukkig kan ik overstappen op een groninger stoeterij waar i kveel geleerd heb en nu rij ik op een arabierstoeterij. Ja ik ben niet zo weg van een manege

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:19

Ik wil niet banketstaaf doen, maar veel paarden die jong op een manege komen.... zeg zo'n 3 jaar, worden vaak weer verkocht, maar dan aan een pensioen-eigenaar. Veel maneges weten dat. Zo heb ik er al ruim 5 zien gaan, hele mooie paardjes, maar veel beter af bij 1 persoon.

Heel veel plezier met haar en hoop dat je nog van haar kunt genieten!
Hopelijk voor jou, dat ze blijft!

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:24

Bij ons loopt ook een paardje van 3 jaar, bijna 4. Die is direct in de lessen meegegaan, en die heeft met heel veel dingen moeite. Dat is niet erg, maar ik vind wel dat hij eerst ietsjes beter ingereden mocht worden en wat beter voor het been, want heel veel mensen krijgen hem niet vooruit. Dan snapt hij niet wat de ruiter wil en nu rijden veel mensen met grote sporen/wielen op m.....

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:48

op de manege waar ik rij staan in totaal 3 3 jarige (Farrao, Oblix, Jip, zie profeiel), 2 zelf gefokt (volgens mij) en 1 gekocht, je leert er wel veel van, en bij ons op de manege worden ze eerst goed bereden, alles goed aangeleerd voordat ze de lessen in gaan, en ze zetten niet zomaar iedereen erop

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:55

elady schreef:
Ik wil niet banketstaaflig doen, maar veel paarden die jong op een manege komen.... zeg zo'n 3 jaar, worden vaak weer verkocht, maar dan aan een pensioen-eigenaar. Veel maneges weten dat. Zo heb ik er al ruim 5 zien gaan, hele mooie paardjes, maar veel beter af bij 1 persoon.

Heel veel plezier met haar en hoop dat je nog van haar kunt genieten!
Hopelijk voor jou, dat ze blijft!


Veel beter af? dat zal ik niet zeggen, dat is verschillend per manege hoe ze ze verzorgen, hoe vaak ze naar buiten gaan (in de paddock, wei, met zn allen spelen niet in de les) Als de manege eigenaren zorgen dat het jonge paard goed beleerd word, en er niet zomaar iedereen opzetten zijn ze echt niet veel beter af bij 1 persoon, ze krijgen nog veel aandacht ook!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:57

Ik ken ook nog een merrie die als driejarige via een handelaar bij een manege terecht is gekomen. Mooi dier, fijn om te rijden, de eigenaar had destijds verwacht dat ze ook wel snel weer verkocht zou zijn. Het dier is nu 12 en loopt nog steeds op dezelfde manege rond Scheve mond .

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:01

Tiffy schreef:
Ik ken ook nog een merrie die als driejarige via een handelaar bij een manege terecht is gekomen. Mooi dier, fijn om te rijden, de eigenaar had destijds verwacht dat ze ook wel snel weer verkocht zou zijn. Het dier is nu 12 en loopt nog steeds op dezelfde manege rond Scheve mond .


als ze goed verzorgd word is daar toch niets mis mee?
iedereen kijtk zo neer op manege paarden enzo, maar als ze op een goede manege staan en goed verzorgd worden..

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:02

pessoa is niet door de manege gefokt,ze is heel schraal en onbespierd.ze is overbouwd en vreselijk week gekoot....
ik hoop dat t bij trekt nu ze een beetje aan het werk is,ze is wel heel braaf maar wat groenig.
ze ziet er iig al wel 10 keer beter uit als toen ze kwam.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:05

timilon schreef:
pessoa is niet door de manege gefokt,ze is heel schraal en onbespierd.ze is overbouwd en vreselijk week gekoot....
ik hoop dat t bij trekt nu ze een beetje aan het werk is,ze is wel heel braaf maar wat groenig.
ze ziet er iig al wel 10 keer beter uit als toen ze kwam.


dan zal ik er wat van zeggen, tegen de manege eigenaar

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:06

ze weten het zelf ook,daarom loopt ze niet veel...verder hebben ze een super leven,heel de dag op de wei,goede begeleiding...
tja,het is niet altijd even geweldig.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:09

timilon schreef:
ze weten het zelf ook,daarom loopt ze niet veel...verder hebben ze een super leven,heel de dag op de wei,goede begeleiding...
tja,het is niet altijd even geweldig.


goed begeleiding?, laat iemand die er verstand van heeft dan alles nog is opniew goed aanleren, en eerst wat spieren laten kweken, niet gelijk in de lessen laten lopen