Heel veel vragen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Heel veel vragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:07

ik mag een shetlander inrijden, alleen hoe weetje welk bitje je moet kopen?
omdat ik heel graag een bitje voor haar wil kopen wil ik daar meer informatie over...
maar hier in schagen weet niemand er iets van, dus daarom vraag ik aan jullie!!
Welke maat moet je voor een shetlander (of hoe meet je dat?)
Moet ik een gebroken/trens/dubbelgebroken/stang of zo kopen?
en hoe weetje wat voor zadeltje je moet kopen? hoeveel inch het zadel moet zijn, en waneer hij goed ligt of zit?
xxxdevica
k hoop veel reacties!!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:09

o en is het niet schadelijk als je een bitje in leerd nemen, en ze is aan het wisselen???
want ik las laatst op internet dat het gebit dan naar de knoppe gaat..
xxdevica

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:30

Ik zou gewoon een enkel gebroken trensje nemen. Veel anders is er bijna niet te krijgen voor die kleintjes en daar doen ze het meestal wel goed op.

Ik ken shetlanders die maatje 8 cm hebben, maar ik heb nu een shet staan die 12,5(Bokkenbitje, daar heb je groter van nodig dan van trensje) heeft. Het hangt er dus van af.

De inch maat van een zadel is voor jou kont, dus het maakt helemaal niets uit welke maat je neem(niet te groot, want dan is het zadel zowat groter dan de pony zelf Tong uitsteken). Hiervoor zou je het best de zadelmaker laten komen. Die nemen dan meerdere zadels mee en die passen het dan voor je.

Als ze wisselen kunnen ze best een bitje in, maar alles is dan wat gevoeliger. Gewoon goed zorgen dat het bitje goed hangt.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 15:12

en hoe meet je welk bitje ik moet kopen? (welke maat?? :S )

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:18

[VMR] Vraagjes over bit

Maar ff een vraagje. Doe je het paard wel onder begeleiding zadelmak maken? Want die zal je toch ook wel antwoord kunnen geven op je vragen.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 15:21

uh neej.... Bloos!
ik doe het samen met mn vriendin, en de boer die wilt dat zn klein kind een keer in de week er op kan rijden, daarom vroeg hij of wij haar mak wilden maken met zadel en hoofdstel....

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:22

En heb je al een beetje bedacht hoe je dat aan gaat pakken?
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 02-06-04 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:23

Devica schreef:
en hoe meet je welk bitje ik moet kopen? (welke maat?? :S )


Gewoon even een bit van iemand lenen of van een ander paard pakken en dat indoen, en dan kijken of je aan bijdekanten (naast de mond ) een vinger tussen het bit en het paard kan doen. En dan het 'stokje' van het bit opmeten, als je een passende hebt.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 15:25

vonnie 84: we zijn begonnen met naast haar lopen en 1 iemand er op. ze reageerd gewoon en bokt niet..... (we hebben geen zadel)
we oevenen dit elke keer en het gaat steeds beter, hier na willen we haar aan de longe zetten, maar dit moet met bit (anders gaat longeren moeilijker)

en linardsje23: het is een shetlander... die kan toch geen bit van een gelder in??(mijn verzorgpaard is een gelder )

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:39

haha, dan past ie sowieso niet ...misschien even vragen in de paardenwinkel wat hun denken, en dan thuis kijken of het past en anders ruilen. idee?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:47

voor het bit: neem een touwtje, strotouwtje of halstertouw, en doe dit door de mond, hoe het bit dus zit. Dan hou je het strak en hou je het bij de mondhoeken vast en dan het touwtje eruit terwijl je het vast blijft houden op die 2 punten. Dan de afstand tussen die punten opmeten en als het goed is heb je dan de juiste bitmaat. Ik zou een enkel gebroken of dubbelgebroken trens nemen als bitje.

Voor het zadeltje, ligt er idd aan hoe groot jezelf bent, maar ik zou bij een shet niet groter gaan dan 16 inch. Je kunt het beste een ervaren persoon of de zadelmaker laten kijken of het zadel goed op je pony past. Ik heb bij shetjes hele goede ervaringen met maxam zadels van thorowgood (kunststof) zijn ook niet zo heel duur, 2e hands is er wel aan te komen rond de 100 euro compleet.

Sorola

Berichten: 156
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Helvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:49

enkelgebroken dik trensje (is het zachtst)