Waar wel en waar geen dazen en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Waar wel en waar geen dazen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 21:35

Vanaf afgelopen weekeinde is het weer uit met de pret. DAZEN!. Dat betekent voor ons minimaal buiten rijden behalve dan een paar nachtritten.
Hoe zit het ook al weer met dazen. Waar komen ze nu wel en waar niet voor en hoe komt dat eigenlijk.
Zijn er dazen in drente?

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:37

ja in drente zijn der dazen van die grote met zo'n krom lijf echt enorm.. Bij ons aan de kust heb ik ze nog niet gezien, alleen de kleinere variant .. Maar de meeste zijn bij mij toch wel vliegen..

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:41

Ha Mrietje!
Die boeren (3 musketiers) rijden in dazentijd richting Eindhoven.. schijnt dus dat ze rondom de stad minder zitten. Verder heb je ze haast overal, de vuile krengen.. vraag we af wat het nut van hen is?
Viel me wel op dat laatst iemand zei dat ie hele andere beesten had gezien..iets kleiner??
Krijg al kippenvel als ik eraan denk. Vorig jaar een gruwelijke allergische reactie gehad..

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:43

Ik woon in Friesland en we hebben er weinig tot geen last van. Ze zijn er wel, en je ziet ook wel eens, maar niet dat je hele zwermen hebt of iets dergelijks.
Ik heb ook altijd gehoord (correct me if I'm wrong Knipoog ) van hoe zuidelijker je komt, hoe meer dazen, dus hoe warmer, hoe meer.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:44

wij hebben hier geen dazen Lachen
alleen hele kleine mugjes en dan weer grotere mugjes zodat het net lijkt als je op het weiland staat dat er een helicopter boven je vliegt (of dat er een auto langs rijd) maar dat zijn dan gewoon de muggen (zwermen)
maar ben allang blij dat wij hier geen dazen hebben

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:48

Hier zijn ze er ook alweer.
En aangezien Soraya nogal panisch wordt van die beesten kunnen we straks binnenkort niet eens meer normaal in de buitenbak rijden en vooral geen buitenritten. De wei wil ze dan ook niet meer op.

Het schijnt zo te zijn dat er in de omgeving van onze stal veel bomen zijn die dazen aantrekken zeg maar, waar ze hun eitjes inleggen. Daarom zijn er zo verschrikkelijk veel altijd bij ons.

K*tbeesten Boos!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 21:49

Oh ik wordt er gek van. Stel je voor:" lekker een stukje rijden met een bijtend schoppend trillend schuddend paard en een enorme wolk woedende zoemers achter je aan. Die als het er op aankomt ook best geinteresseerd zijn in een hapje Mrie"
Jammer van Drente, ik wil er een weekje gaan bivakeren in Juli met It...
maar ja, misschien toch maar Veerust overwegen (=vieze chemische rommel) maar wel het enige wat ik afdoende vind.
Wat ik nou nog niet weet is waarom dat zo is, hier wel en daar geen dazen. Kan het met de grondsoort te maken hebben. Hoe zit het bijvoorbeeld in Limburg?

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:12

Ja hier zijn de dazen ook al weer gearriveerd, nog geen zwermen maar er zijn er al wel weer.
Vandaag mijn nieuwe afweerspulletje maar eens geprobeerd op mijn knollies.
Anti vliegen spray van Sectolin, het werkt tot nu toe goed, vraag me af of het ook nog werkt als er weer hele zwermen zitten.
Ik voer ze ook nog knoflookpoeder dus hopelijk lusten ze mijn paarden niet!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:16

Ik zie ze hier bijna nooit. Wel af en toe een enkeling, maar geen zwermen. Alleen als je in het bos komt Scheve mond

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 22:25

verootjoo schreef:
Ik zie ze hier bijna nooit. Wel af en toe een enkeling, maar geen zwermen. Alleen als je in het bos komt Scheve mond


Mag ik bij jou op vakantie komen? Knipoog

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:35

Vandaag alweer de eerste daas gezien, hij lande op Mabels nek en ze reageerde er fel op. Ze staat al tijdje ingepakt met een Bucas, en krjgt knoflook... omdat ze al bulten kreeg van gewone vliegen, en als ik zie hoe panisch ze daar op reageer... denk ik dat het weinig buiten rijden word Scheve mond
Zo'n donker volbloed huidje, met de aders goed zichtbaar... tja daar zijn dazen gek op.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:48

Ja bij ons zijn de dazen er ook weer sinds gister. Zal wel te maken hebben met het warme vochtige weer ofzo. We vermijden zoveel mogelijk het bos etc...

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:13

ik rij al weken rond met een vliegennet. alleen dan nog in de auto. Lachen ik heb ze nog niet gezien, maar ze komen ongetwijfeld ook wel weer bij ons hoor. vooral inerdaad op bosrijke gebieden. op een open veld valt het meestal nog wel mee. maar het rijd inderdaad niet echt prettig zo'n zwerm om je paard.

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:29

Ik heb vorig jaar voor het eerst Atex Daas Spray gebruikt en ik moet zeggen dat ik dat goed spul vind! Afgelopen woendsdag zijn wij in het bos helaas de eerste daas ook alweer tegengekomen en vandaag in de wei kwamen er al weer meer...

Saartje1989
Berichten: 71
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:33

Mick heeft ook al bultjes van de vliegen / dazen / horzels, en ik zit erover te denken een vliegendeken te kopen.

Zijn dazen en die andere prikbeesten het meest in het bos? En zo ja, rond welke tijd dan het meest? 's Ochtends vroeg, 's middags, 's avonds?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:34

mrie schreef:
Zijn er dazen in drente?


In de zomer van 2002 ben ik twee weken met paard op vakantie geweest in Drenthe. We zaten in de omgeving van Zweeloo, waar je iig twee kanten op kon: de bossen bij Sleen (rond huifkarcentrum Rijmaaraan) en het Geeserbos bij Meppen en Witteveen.

Bij Sleen was het heerlijk rijden: vrijwel geen steekbeesten, ook niet op het heetst van de dag en ook niet 's avonds. Het Geeserbos was een ramp: daar zijn we op een avond met drie paarden gaan rijden en we werden letterlijk achtervolgd door hele zwermen dazen. Rennen voor je leven!

Atex Daas Spray kende ik toen nog niet (nu wel), ik gebruikte wel Vliegvrij Gel van Sectolin. Beide middelen helpen vrij goed tegen dazen, hoewel ik nog geen middel heb gevonden dat 100% afdoende werkt. Maar hiermee stinkt je paard wel een uur in de wind Haha!. Veerust helpt bij ons paard totaal niet trouwens. En misschien dat een uitrijvliegendeken ook handig is? Waar in Drenthe wil je trouwens gaan rijden?

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:49

Bij ons hier aan de kust zie je er nooit 1. Maar we gaan deze zomer wel met de paardjes een week naar Drenthe, dus ben bang dat ze daar wel zitten........ Wat is het beste afweermiddel dat we kunnen meenemen?

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:04

Ik zie ze bij ons ook al weer komen, tja dat heb je als je vlak bij een bos zit... Lelijke rotbeesten!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:13

Wat dat betreft heb ik een hekel aan Brabant.

Gisteren ook alweer de eerste dazen gezien... van die reuzengrote die de 'hongerwinter' overleefd hebben Boos!

Aangezien Silly zich helemaal lek laat steken zal ze eerdaags wel weer bebloed de wei uit komen
Mijn (zeker niet afdoende) oplossing: Bucas Buzz-Off, in de vliegenspray drenken Haha!

Als het om dazen gaat ben ik VOOR de uitroeiing van een diersoort Schijnheilig

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:14

Bij ons valt het nu nog mee met dazen, maar als jullie er al last van hebben zal het bij ons ook al wel snel weer beginnen. (kots)
Echt veel kun je er helaas niet aan doen. Idd niet overdag in de hitte, maar 'sochtends vroeg of 's avonds, evt vliegendeken (hoewel ze zich daar ook weinig van aan trekken) en hertshoornolie. Helaas is hertshoornolie niet of nauwelijks meer verkrijgbaar (schijnt uit kadavers te worden gehaald). Ik heb gelukkig nog bijna een liter staan, dus moet ik er zeker nog een paar jaar mee vooruit kunnen

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:43

hier in zeeland zie je ze bijna niet, soms een horzel, maar niet zo erg als in overijssel ed.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:50

Bij ons (provincie Utrecht op de rand van NH) zijn ook vrijwel geen dazen. Je komt af en toe een verdwaalde daas tegen, maar daar houdt het wel mee op. Dazen komen toch het meest voor bij eikenbomen? Wij hebben geen bos in de buurt, dus daar zal het dan wel door komen.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:07

Monday schreef:
Bij ons (provincie Utrecht op de rand van NH) zijn ook vrijwel geen dazen. Je komt af en toe een verdwaalde daas tegen, maar daar houdt het wel mee op. Dazen komen toch het meest voor bij eikenbomen? Wij hebben geen bos in de buurt, dus daar zal het dan wel door komen.

nou hier wel hoor stome dazen m,n paard ging gisteren spontaan in staking ze wou echt niet verder Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:12

Ik heb wel eens gehoord dat ze vooral voorkomen op zandgronden en niet op klei, maar of dat waar is?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:16

Ik kom uit een gebied met klei, maar dazen heb ik (bijna) nooit gezien, en in groningen ook niet Knipoog '*I'm happy, maar op ponykamp zal ik ze nog wel eens tegenkomen Scheve mond*