Waarom rij jij je sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Waarom rij jij je sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 15:56

Ik was vandaag op de manege, daar heeft een vrouwtje een super braaf arabiertje vanuit de lessen gekocht om lekker op te kunnen hobbelen. Het probleem is enkel dat het paardje iets wat flegmatiek is (mijn mening..) en niet goed beleerd doordat er lessertjes hebben op gereden (haar woorden..) nou zag ik haar met sporen op der paardje rijden, en ik ben altijd erg benieuwd met welke reden mensen deze sporen nodig hebben..

begrijp me niet verkeert, ik rij zelf ook met afwisseling met sporen.. Mijn rede hiervoor is om mn hulpen te verfijnen en duidelijker te kunnen zijn voor mn paardje. Ik heb altijd geleerd dat als een paard zonder sporen niet aan je been zal zijn, dit met sporen ook zo is. Verder vind ik het uiterst belangrijk dat zowel jij als je paard in everwicht moeten zijn, het schiet niet op om met sporen te rijden in mijn ogen als je amper netjes stil op je paard kan zitten!

Toen ik haar vroeg met welke reden zij haar sporen omhad met rijden kreeg ik als antwoord: om de nadruk op mn kuit te vergroten.

Met welke reden gebruiken jullie je sporen en wanneer vinden jullie het terecht ten op zichte van het paard om deze te gebruiken?

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:58

Volgens mij zijn hier al diverse topics over geweest, gebruik anders de zoekfunctie eens!

Ik reed op mn laatste bijrijdpaard met sporen om mn hulpen te kunnen verfijnen, met sporen kon ik beter mn been stil houden. Verder waren ze bij haar nodig in de galop omdat ze in de galop als ze aan de teugel loopt absoluut niet voorwaarts is, dan geef ik liever een iets duidelijkere voorwaartshulp met een spoor dan dat ik elke pas met mn hakken zit te porren.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:59

Omdat ze in de M en Z verplicht zijn, en om beter met mijn paard te kunnen communiceren bij de oefeningen. Overigens zijn hier al heel wat topics over geweest.

capopjekop

Berichten: 30654
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:59

ik gebruik ze soms, als amber een dipje heeft. dan kan ze nogal tegen je been hangen en ik zie het ook niet zitten, om loopt te lopen drijven en tik met de zweep word ze opgefokt van.

ik vind een spoor goed, als je hem er niet contant mee loopt te prikken. zolang je hem als een verbetering van je hulp gebruik is het imo niks mis mee.
maarre dacht dat er hier al meer topic over waren.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 16:10

Ik heb dmv de zoekfunctie gezocht naar een dergelijk topic, er waren er heel wat met sporen maar niet iets in deze richting dat ik heb gezien.. Als jullie er een weten, post dan ff een link.. kan deze gesloten worden..

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:29

Ik rijd met sporen (zwanenhals knopsporen) omdat:
Dressuur: ik zo de hulpen kan verfijnen met wijken, schouderbinnenwaarts etc.
Bos: Omdat ik duidelijker kan zijn als ze ergens niet langs wil (komt vaak voor)

Zonder sporen is ze ook goed voor het been maar de oefeningen gaan dan minder soepel!!!

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:44

Ik reed eerst met sporen omdat dat van mijn vorige instructrice moest. Toen ik bij haar stopte heb ik ook gelijk de sporen in de kast gemikt. Nu rij ik enkel nog met sporen als Hester heel hengstig is. Ik dring dan gewoon niet door met mijn been, moet 3x drijven, en schop en een tik geven, terwijl normaal 1x drijven bijna altijd genoeg is. Met een spoortje kom ik dan wat beter door. Zodra de hengstigheid over is, gaan de sporen ook de kast weer in.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 17:28

Monday schreef:
Ik reed eerst met sporen omdat dat van mijn vorige instructrice moest. Toen ik bij haar stopte heb ik ook gelijk de sporen in de kast gemikt. Nu rij ik enkel nog met sporen als Hester heel hengstig is. Ik dring dan gewoon niet door met mijn been, moet 3x drijven, en schop en een tik geven, terwijl normaal 1x drijven bijna altijd genoeg is. Met een spoortje kom ik dan wat beter door. Zodra de hengstigheid over is, gaan de sporen ook de kast weer in.


Merkte je veel verschil toen je zonder sporen ging rijden dan?

Ik merk idd ook heel erg aan mn merrie als ze hengstig is met rijden.. dan is ze zooo irri!! GRR Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:15

Ik rij met sporen omdat ik dan de hulpen net iets verfijnder kan geven. En omdat ik volgende M ga starten en dan zijn ze verplicht, maar dat is niet echt een reden natuurlijk.
Overigens kan ik ook nog prima zonder sporen rijden hoor, doe ik ook nog wel.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:38

ik rij met sporen omdat ik bij m'n verzorgfjord gewoon pijn in m'n benen had van het continu drijven en met die sporen is het veel beter, ook viel hij normaal steeds terug in draf (ookal dreef je aan, en soms een tik met de teugel) als je in galop zat maar dat is ook veel minder geworden..

Op m'n andere verzorgpaard (die is super licht met aandrijvingen) als je daar je buitenbeen alleen maar een btj op tilt zit je in galop..
af en toe (1x per maand) word ze wel eens met sporen gereden ookal is het niet nodig maar het is alleen om d'r zo licht te houden.

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:39

Ik rij met sporen als de merries hengstig zijn omdat Hercules dan niet echt vlot door wil lopen. Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:10

Hulpen verfijnen....daar zijn ze nu eenmaal voor, dat ze nu andere taken erbij hebben gekregen is een ander verhaal.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:14

Ik soms met kleine sporen,
Gewoon omdat ze anders zo sloom is Cool .
En ze is een beetje bang voor de zweep.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:49

bij dressuur omdat het verplicht is in de m en bij het springen om haar af en toe net een duidelijkere hulp te geven dat ze ook echt springt en over straat om gewoon netjes rechts te blijven rijden ipv slingerend over de weg heen omdat ze vanalles ziet en interessant of eng vindt

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:55

zoals al meer mensen hebben gezegd, rijd ik met sporen om mijn hulpen te verfijnen. Het gewone drijven doe ik met mijn kuiten, maar met wijken of iets dergelijks is het handiger om aan te geven wat je bedoeld. Ook als er een keer een hulp niet tot haar doordringt, kan ik hem zo wat meer aanscherpen. Ik rijd wel met echte ponyspoortjes of hoe je ze ook noemen wilt. Ze zijn maar 1 cm lang of zo. Dat is bij haar genoeg, weet ik ook echt zeker dat ik haar niet zomaar per ongeluk raak. Dat zou ik niet eerlijk vinden.
Ik heb ze trouwens niet altijd om. Soms rijd ik met helemaal niks. Geen zweep en geen sporen. Zweep gebruik ik zoiezo maar zelden...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:17

patos schreef:
Omdat ze in de M en Z verplicht zijn, en om beter met mijn paard te kunnen communiceren bij de oefeningen.

Is ook mijn antwoord Lachen

Al rijd ik niet altijd met sporen, ook wel eens zonder.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:38

Ik train ook regelmatig zonder, dan heb ik geen zin om mijn leren laarzen aan te sjorren en rijd ik lekker met chaps en jodphurs, daar zitten mijn sporen niet fijn bij.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:49

Ik rij in de bak vaak met sporen, om soms NET effetjes wat duidelijker door te komen. Tsja, hulpen verfijnen, zo kan je het ook noemen.

We kunnen t ook prima zonder, das voor mij wel een voorwaarde.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:51

Om hem eens flink lek te prikken op zn tijd
(zucht)

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:53

Lenn schreef:
Om hem eens flink lek te prikken op zn tijd
(zucht)


Jaa, Haha!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:00

Lenn schreef:
Om hem eens flink lek te prikken op zn tijd
(zucht)


Die neiging had ik ook al, maar...ik heb me ingehouden Haha! OK dan!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:09

Ik gebruik ze bij Senja buiten ALTIJD.
Dat klinkt misschien hard, maar het is nodig.
Ze heeft namelijk het eerste stukje echt geen zin.
Ze vind het wel leuk, met een beetje pushen.

Ze is 25 en weet precies wat je (niet) kunt zonder spoortjes.
Dus, zonder spoortjes kom je de oprijlaan niet af.
Het zou misschien wel kunnen, maar als het je met spoortjes beter lukt,
waarom dan moeilijk doen zonder?
Dus, ik gebruik spoortjes, ja, en ik vind het handig.
*LOL*

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 01:29

Ik gebruik mijn spoortjes om mijn paard juist een bak rond in de galop te houden. Ze heeft erg veel moeite om in de galop te blijven (ze heeft trek-genen in zich en deze willen nog wel eens meer moeite met de galop in een bak hebben) en zonder sporen valt ze er veel sneller uit (minder voor het been dus). In draf, stap en het wijken heb ik eigenlijk geen sporen nodig want op zich is ze goed voor het been. Alleen de galop moeten we nog goed op oefenen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:04

Om de hulpen te verfijnen. Ik rijd niet altijd met sproren, maar soms. Waarom weet ik niet Haha!

Lenn schreef:
Om hem eens flink lek te prikken op zn tijd
(zucht)

Wahahahahaha Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:08

Lenn schreef:
Om hem eens flink lek te prikken op zn tijd
(zucht)


*LOL*......

Idd, wordt zo moe van deze vragen. Als de eigenaar met sporen wil rijden moet ze dat lekker zelf weten.
Zo lang er geen bloed aan de spoor zit, heb ik er geen problemen mee. En als ze zelf hun paard afstompen door hem iedere keer te prikken ondervinden ze er later alleen maar zelf de problemen van.