Spiritus op paardenbenen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Spiritus op paardenbenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 22:32

Een meisje bij mij op stal kickt op witte benen bij paarden. Nou is dat op zich niet zo erg, al zei ze vandaag dat ze haar paard alleen heeft uitgekozen op het uiterlijk en niet op hoe ie loopt Verward. Nou heeft ze morgenmiddag weer een onderlinge wedstrijd, dus werd het beestje vanmiddag al helemaal geboend, geschrobt, ingevlochten etc. Vanaf vanmiddag tot morgen na de wedstrijd mag het paardje niet meer op de wei en heeft wel eens een halve dag in een stal zonder stro gestaan om niet vies te worden. Niet mijn manier van doen, maar à la.
Tot ik haar de benen van haar paard zag bewerken met spiritus, zo uit de fles op een lap en dan boenen op de benen om (voor mij onzichtbare) gelig vlekjes weg te werken. Ligt het nou aan mij of is je goedwijs stuk als je op die manier je paard schoon probeert te krijgen?

Zatarra

Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:40

Het wordt pas ernstig als ze er vuur bij houdt om de vlekken weg te krijgen Tong uitsteken .

FF serieus, mijn vriendin heeft haar paard ook met spiritus schoongekregen. Heeft ie niks van gekregen.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:56

Wij hadden gisteren een onderling wedstrijdje op de manege..zie ik ook ineens een fles spiritus staan. Heb nog es goed in m'n ogen gewreven (zie ik dit nou echt???) en daarna bedacht dat er vast wel wat anders in zat als spiritus...

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:19

Lijkt me niet echt goed voor hem. Van betadine shampoo en water worden ze ook erg wit hoor geloof mij maar Haha! (had alleen betadine shampoo en had volgende dag demonstratie eeh tja *LOL*

nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 00:19

nou ga bij je eigen maar na, tenminste spirtus brand bij mij enorm en wat denk je als dat paard jeuk aan zn been krijgt en er met zn mond aan komt de geur gaat er toch niet helemaal af lijkt me, zou het gewoon met (paarden)shampoo doen ga net zo goed

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 08:45

Je moet je paard natuurlijk niet onderdompelen met spiritus, maar wat van dat spul op een doek en je paard gaat weer glimmen, die stof is erg vluchtig en verdampt dus snel. Ik heb gisteren ook spiritus op mijn handen gehad en het enige dat er gebeurt is dat het stinkt.

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:29

Bij mijn vorige stal waar ik stond, boende mijn instructrice haar paard voor de wedstrijd ook met spiritus. Het stonk verschrikkelijk, maar het beest werd wel weer heel erg mooi en glom. Maar het is niet zo mijn manier van werken.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:28

Spiritus, of in het engels White Spirit, bevat koolwaterstoffen, welke altijd giftig zijn, kijk maar eens op deze link http://www.birdbrand.co.uk/msds/White%2 ... 0BS245.doc

Een eigenschap is dat het door de huid opgenomen kan worden, zeker op de benen (kootholte) waar dus aders lopen !!!

hier even een stukje gekopieerd van het MSDS (Material Safety Data Sheet):
SECTION 11: TOXICOLOGICAL INFORMATION
Toxicological information: Toxicity following a single exposure to high Levels of White Spirit (oral, dermal, inhalation) is of a very low order. Prolonged contact or repeated contact may cause drying of the skin and possibly dermatitis. Prolonged inhalation of mists may cause lung inflammation.
Medical Considerations: Skin disorders and allergies.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:33

oke dan, ik heb ook zat mensen gezien die bij hun haflinger de staart in chloor hielden om ze wit te krijgen. Ook zo'n voorbeeld van waar zijn we nu helemaal mee bezig...

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:37

Bij friezen deed ik het vroeger altijd, oppoetsen met een beetje spiritus op een wollendoek voor een wedstrijd of keuring. Glimmen ze als een spiegel. Maar ik geloof niet dat het echt helpt om benen wit te krijgen?

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:34

met spiritus haal je de huidvet er af. Met equi star of equi shine word enkel de vacht glad, maar met spiritus haal je huidvet eraf en daarom glimmen ze zo en zijn ze super glad.
Het kan wel enkel dagelijks doen is ook nie alles en heb het ook mensen vaak genoeg zien doen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:41

Was het echte spiritus of kamfer spiritus?
Ik heb namelijk kamfer spiritus gekregen van de DA om na het wassen mijn paard mee af te spoelen voor haar 'puisten' Knipoog

echte spiritus dat zou ik toch nooit gebruiken hoor. Lijkt me niet echt gezond je moet mijn handen maar eens zien als ik ze heb zuiver gemaakt na het schilderen ofzo Verward Huilen

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 16:30

@ Melissa: de betadine shampoo en daarna nog gewone shampoo gingen aan de spiritusbehandeling vooraf.

@ Silleke: gewone spiritus, zo'n grote blauwe fles van de supermarkt. Ik gebruik dat spul wel eens bij het ramen lappen.