Kenmerken van een verzuurd paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Kenmerken van een verzuurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 21:27

Sinds gister kan ik mijn paard niet meer aanraken op haar rug, ze krimpt in elkaar en ze heeft me er ook afgebokt.
Morgen laat ik de veearts komen, maar mensen zeiden tegen mij dat ze weleens verzuurd zou kunnen zijn.
Ze is namelijk een jaar zadelmak en loopt dagelijks M niveau.. werkt dus bijna elke dag, en doet altijd haar best.
Verzuren komt dus vaak voor bij jonge paarden die heel snel geleerd of hard gewerkt hebben..
weten jullie hier meer van??

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:24

Verzuring van de spieren is niet leeftijd gebonden. Indien er spierverzuring optreed zijn de spieren overbelast. En overbelasting is schadelijk.

Ik zal je in het kort proberen uit te leggen wat er gebeurt:
Bij inspanning wordt er energie verbruikt in een spier. De energie wordt gebruikt om de spier samen te laten trekken.
Die energie wordt opgewekt door de verbranding van glycogeen en glucose. Hiervoor is zuurstof nodig.
Bij zware inspanning kan het bloed niet genoeg zuurstof aanvoeren om dat proces goed te laten verlopen. Hierdoor wordt melkzuur aangemaakt. Dit wordt in de spier opgeslagen. Hierdoor gaat het produceren van energie in de spier steeds moeilijker, met als gevolg dat de spier niet goed meer kan samentrekken en raakt dus vermoeid. Bij vermoeide spieren neemt de belasting op de pezen en banden toe en is er zelfs kans op schade aan de botten.

Ik vind eerlijk gezegd dat dagelijks intensief trainen met een jong paard, dat een jaar onder zadel is, wat veel van het goede is. De hebben pezen nog veel meer tijd nodig hebben om sterk te worden dan de botten, dus dat kost veel tijd. Zeker een paard dat erg werkwillig is, laat zich makkelijk overvragen.
Wellicht even een stapje terug doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:33

Ik denk dat het best eens zou kunnen zijn als je nu al zo intensief traint (zowiezo niet geod voor de rug en spierontwikkeling, maar goed). Zou toch eens een stapje terug doen en er inderdaad eens naar laten kijken.
Als het goed gaat met een jong dier ben je al snel geneigd het te gaan overdrijven en aan te nemen dat ie het aankan als ze zelf geen grens aangeven.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:40

Hm dubbel topic zo te zien. Alleen lees ik hier nu dat ze dagelijks op M-niveau loopt. Hoe oud is het paard nu?
Zoals je het hier omschrijft lijkt dit het eindpunt te zijn van een slecht passend zadel. Ofwel, het zadel ligt al een tijd niet goed maar nu is de grens voor je paard echt bereikt en bij wijze van noodkreet bokt ze je eraf. Heb je nooit eerder gemerkt dat haar rug gevoelig is??

Wissel je het werk wel af dmv een bosrit o.i.d.?

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 21:40

Neeee het is geen slecht passend zadel, zelfs als je je handen of een borstel of een dekje op dr rug legt word ze gek, en op dr hals!! Heeft niets met zadels te maken hoor!
Het kiefferwien, en ligt perfect.
Het paard is niet jong, 8jaar en niet overvraagd.
Het paard vraagt namelijk om meer, ze is nu een jaar zadelmak, en loopt als een trein, en word vervelend als ze niets nieuws leert, dus lekker rijden bijna iedere dag en lekker leren.. Ze loopt nog maar B wedstr niveau hoor! Heb 2 wedstr gereden met haar. Maar ze pakt het M niveau op als of het niets voor dr is..
Nee we rijden geen bosritten ed, omdat ik daar geen mens voor ben, en zei ook niet. We maken af en toe een sprongetje, longeren eens of stappen een rondje buiten. Het strand doen we soms.
Er is hier geen sprake van een bepaalde grens, omdat het plotseling in een dag gebeurd is. Ze heeft gewoon de kenmerken van een verzuring..

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:05

Het klinkt idd als suzan zegt, ik denk dat haar hersteltijd telkens te kort is waardoor ze bij het werken weet nieuwe cellen stukmaakt en dus niet sterker wordt maar dus pijn gaat krijgen.
Ik zal haar even lekker op het land gooien zodat ze weer kan herstellen!