Over shetlanders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Over shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 22:31

Een vraag voor de mensen wie shetlanders hebben en ook berijden of laten berijden.

Hoe lang en zwaar zijn jullie (of de bijrijders)?
En hoe vaak en hoe lang rijden jullie dan?

Even voor vergelijking

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:05

ik heb 2 shetties, beiden iets hoger dan 1 meter.
ik zelf ben 1.68 m en ik weeg ongeveer 55 kilo.
Mn verzorgster is uhh.. kleiner en lichter... ik dacht dat ze 1.50 was en dat ze 40 kilo woog ofzo, maar ik kan er iets naast zitten.
1 shet is echt een luxe-type, slank gebouwd, dus daar maak ik alleen maar stapritjes mee. hij is ook nog jong, en moet alles nog leren, dus ik zit er nooit langer als een kwartier op. De verzorgster rijdt m wel, maar voorlopig ook alleen stap, en anderhalve zijde draf. Galop zijn ze echt nog niet aan toe. mn shettie moet er lol in blijven houden. ze rijdt m vaak wel een half uurtje.
De andere shet is een boeren type, zwaarder gebouwd, en kan ook veel meer hebben. Deze is ook wat ouder, en heeft alles al geleerd. Deze pony rijdt ik zelf ook nog wel eens. Ik rij echter niet veel meer vanwege mn rug, maar zn verzorgster gaat straks als ze er aan toe zijn lekker buiten rijden met m, en dan mag ze rustig een uurtje of wat weg.
Die shetties zijn sterker dan je denkt!

Saartje1989
Berichten: 71
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:50

Een vriendin van mij heeft twee shetlanders waarmee ze elke dag gaat rijden. Het zijn twee best grote shetlanders, ze zijn zeker boven de 1 meter. Zij is 1.60 ongeveer en ze weegt rond de 40 kilo.

En ze rijdt per dag ongeveer drie kwartier per shetlander, maar in de vakantie of het weekend gaan we soms drie uur rijden (met pauze halverwege).

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:53

ik heb een shet van 1.03, vrij zwaar type. Ik ben zelf 1.65 en weeg 50 kg. In de zomer rij ik er nu ongeveer 3 keer in de week op en in de winter rij ik nauwelijks, vanwege zn wintervacht.
Ik rij niet langer als een halfuur en als ik naar buiten ga maximaal een uur, maar mijn shet is nu 22 en is aan t afvallen dus zn conditie is niet echt top.

Vroeger reed ik elke dag erop, van een half uur tot buitenritten van 4 a 5 uur lang. Ik was toen tussen de 10 en 15 jaar oud en was toen ook wat kleiner en lichter dan dat ik nu ben. Knipoog

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:07

ik heb jaren op twee shet hengstjes gereden, deze waren 1.08 hoog en ik was 9/14 jaar dat ik hen verzorgt heb. Het waren erg sterke en redelijk brede pony's van 3/en 4 jaar oud, daarnaast reed ik in die tijd ook op een ezelmerrie die was 1.25 hoog en dat ging erg goed. Ik reed er buitenritten in het dorp mee van wel 2 uur(niet iedere dag) ze hadde nogal de neiging om op zelfs erg weinig voer dik te worden en ze hadden dan ook een topconditie!maar ze hadden erg veel beweging nodig, ik woog toendertijd iets van 40 kilo, en was 1. 40 lang, kon nog niet meelopen!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:18

casanova is 97 cm maar (te) stevig gebouwd nu,ik kijk alleen naar gewicht van kinderen,tot 45 kilo mogen ze van mij blijven rijden.

sjoerd is een miniruin,erg stevig gebouwd en is 82 cm hoog,hij wordt nu gereden door een ieniminie meisje van 10 jaar 32 kilo.(vergeleken met eerdere eigenares waar hij gereden werd door 14 jarige meiden van 1.70m)

moppie is een luxe,ranke shetlander van 97 cm,ook hier tot 45 kilo.

romeo is mijn ranke,oude ezel van 1.03 meter en hij krijgt geen kinderen op zijn rug boven 35 kilo.

veel gewicht dragen of ermee werken vindt ik anders,even zitten of stapritjes vind ik anders dan dressuur en tochten rijden..

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:32

Ik heb een shetlander van 98 cm (kijk op mijn avator) ik rij er af en toe op. Ik ben zelf 1.60 en weeg 53 kilo. Hij vind het geweldig als ik op hem rij dan wil die alleen maar hard gaan. Verder longeer ik hem en gaan we wandelen.

Gea_Fille

Berichten: 226
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:58

fleur is 1.10 erg ranke pony van 6 jaar we rijden er nog op en zijn 1.60 groot en 40 t/m 55 kg.. Scheve mond

miloe is een stevige shet van 3 jaar zown 1 m hoog en ook daar rijden we op Schijnheilig

ronny is een eeerg stevige shet van 1.07m hij is 24 jaar maar ook hem rijden we *LOL*

en met fille wandelen we of laten haar vrijspringen natuurlijk staan de ponys ook allemaal voor de kar of longeren we ze! we rijden meestal zonder zadel op de shets

Gea_Fille

Berichten: 226
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:04

oohja wij rijden zown 2 tot 2,5 uur met zen maar dan een buitenrit met veel stap omdat er meestal ook een veulen meeloopt Lachen en de shets? diej vinde et superss!! Haha!

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:22

Er zijn zo veel topics hier over, moet je maar ff zoeken.

Ik ben ong 162, 45 kg en 19 jaar. Ik rijd shetlanders, appaloosa's en NMPRS paardjes van 94 cm tot 110 cm.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 18:45

ik ben 1.70 m. en weeg 50kg
rij soms nog een paar uur achter elkaar, lekker naar het strandje of mn huis toe..
ik vind mezelf nu wel op het randje komen qua gewicht, en dus is boef nu ook voor de kar beleerd, rij dus wel al minder...
boefie is by the way ook geen echte shetlander, maar een so cald 'sportieve shetlander' een duits ras(classic pony) waarbij een shet met allerlei andere rassen is gekruisd voor een kleine sportpony...

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 18:56

ik rijd heel af en toe op een hele grote shet, en ik ben 1.80 en weeg rond de 60kg

ik ken wel zowat meelopen Tong uitsteken maar met gewicht houden gaat het wel goed.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:03

mijn shet is iets groter/rond de 92 cm. wel erg breed, ze staat op dieet dus. ik ben 169 en weeg 53 kg. ik rijd soms ene klein stukje buiten, maar lig er meestal naar 5 minuten weer af en dan loop ik maar naast ghaar verder Haha!

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:08

Ik ben zelf 1.67 en weeg 56 kilo
Mn shet is ruim 1 meter.
Ik rijd ongeveer 4 a 5 keer per week, en dan springen we, hobbelen we wat in de bak of maken lekkere lange buitenritten van 3 uur.
Doen we in het weekend maar al te graag Haha!
En nu denk je miss dat is zieliggg...
We hebbe er beide plezier in, en daar gaat het om Lachen

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:31

ik rijd sinds (erg) kort(2 - 3 weken?, heb haar eerst gepoetsd, ed)) op het shetje van een kennis(1 รก 2 keer per week) ze is ong. 1.05 (denk ik) en loop t altijd erg vlot enzo. ik weeg ong. 50 kg (denk ik) en mijn vriendin ong 40 kilo. we rijden dan samen ong. een uurtje. (allebei een half uur) ze kan het makkelijk aan, dat merken we wel, maar haar condietie in niet zo goed...