hoe houden jullie de stal bij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

hoe houden jullie de stal bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 11:03

Tos maakt er echt een bende van, kan zowat om de 2 dagen al het stro vernieuwen omdat het allemaal vies is!
En hij heeft met zijn 3x3 stal toch iedere keer bijna een baal nodig voor vulling...

Kan dit anders? Dat zijn stal schoner blijft...?
Hij staat halve dagen op het land en als ik rij poept hij ook MINSTENS 2x.... Dat ligt dan ook niet in zijn stal...

*toen ik Winner verzorgde deed ik ook vaak zijn stal, nou dat was om de 2 dagen nog geen halve kruiwagen... Bij tos is het wel 3 kruiwagens vol...*

Heo houden jullie de stallen bij?

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:15

Hoi,

Bij ons op stal staat ook zo'n viezerik en die heeft ze op zaagsel en op stro gezet en het helpt best.Hij ziet er nou schoner uit en het schilt in stro mesten en viesheid dus misschien is dat wat voor jou.Groetjes van Ilona

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:23

Hoi,

Mijn ruin van 1.75 heeft een box van 3x4 en ik moet elke dag al het stro verversen. Mijn hengst is al net zo'n goorling, die schraapt alles naar het midden en staat vervolgens trots op een heuvel. Die hij dan helemaal vol plast en mest, dus die kan ook elke dag helemaal gedaan worden.
Mijn merrietje is heel schoon, zo schoon, dat je niet ziet waar ze haar behoefte heeft gedaan. Lijkt wel of ze er schoon stro overheen drappeert.

Helaas heb ik geen idee wat je eraan kunt doen. Ik heb al zaagsel geprobeerd en vlas. En met een laagje stro erover. Maar hoe dan ook moet het elke dag helemaal uitgeschept worden. Nu heb ik dus grote balen stro laten komen. Das een stuk goedkoper en je doet er best lang mee. Ik blijf toch maar royaal opstrooien. Bij die van mij heeft het ook geen nut om wat vies stro in een bepaalde hoek te laten liggen, zodat hij vooral daar zijn behoefte zou gaan doen. Niks hoor...gewoon net waar ze maar staan en dan lekker erdoorheen ploegen. Mijn hengst is wit en die wil je de volgende morgen dus ook niet terug zien! Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:27

Mijn paard heeft ook een box van ca 3x3, zij krijgt er dagelijks 2-4 plakken stro in (afhankelijk van de tijd die ze op stal staat en hoe koud het is). Zodra ze op stal staat begint ze aan haar stro te eten en houdt daar niet mee op tot de stal helemaal leeg is. Wat dat betreft is het erg makkelijk met mesten. Ze poept ook nog eens alleen linksachterin de stal, dus vooral als ik het dagelijks bij hou is het nog geen 1/2 krooi per keer.
Ik zet haar niet op zaagsel, omdat ik niet weet waar ik met dat afval heenmoet, en omdat ik dan hooi bij moet voeren (of alsnog stro).
Nadeel is dat ze 's winters op het koude beton ligt, maar dan krijgt ze vaak voor het slapengaan nog iets vulling op stal....

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:28

* mesten we bijna elke dag uit.
Eerst de drollen eruit en dan het vieze stro.
Daarna netjes leggen en er een schoon plakje op.
* (hengst) maakt er ook een puinhoop van, maar * (merrie) laat het meestal netjes.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 06-02-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:29

mijn paard maakt in zijn vorige stal ook altijd zo'n rotzooi ervan, bijna elke dag werd hij daarom uitgemest. er is niets aan te doen behalve uitmesten uitmesten en nog eens uitmesten Dromen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:54

Toen ik de paarden in pension had werd er eens per dag in de ochtend uitgemest. Ik kwam dan smiddags en dan was de box al weer enige keren bemest. Het was niet toegestaan om dan wederom uittemesten met kruiwagen en al (wilden ze liever niet, als iedereen dat zou doen zou het een zootje worden). Welnu, dan pakte ik een schep en wipte de mestballen daarmee keurig in een hoekje van de box. Zo kon het paard die mest niet meer door het nog schone stro heen walsen.

Nu heb ik de paarden thuis en gebruik ik vlasstrooisel. Nog steeds is er een willekeur van mestplaatsing, maar ik mest nu twee keer per dag de ballen eruit. smorgens en savonds. sindsdien zijn mijn stallen redelijk schoon te noemen. Door het goed vochtopnemende vlas heb ik geen problemen met natgelopen strooisel door de urine, de boxvloer wordt goed droog gehouden. Heel stuk beter dan met gewoon stro. Ik heb maar een heel klein beetje afval per dag....

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:56

mij d-pony staat in een stal van 4 bij 3,5 ik mest haar elke dag uit.
ze staat op zaagsel met daar overheen een laag stro.
Het zaagsel heb ik alleen op de plek waar ze altijd plast.
1 keer in de week schuif ik al het schone stro aan de kant en schep dan alles er uit (vieze stro en zaagsel).
daarna doe ik er weer een pak schoon zaagel in.
door de weeks haal ik er bijna geen zaagsel uit alleen als het erg nat, ook doe ik er elke dat schoon stro bij, we hebben van die hele grote balen duz een halfe plak per dag, soms iets meer soms iets minder.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 13:43

Mijn paarden staan op zaagsel. Eén keer per dag worden de boxen gemest (ze staan alleen ´s nachts in de box!), dus alle drollen en nattigheid eruit. Voor de avond/nacht krijgen ze dan (buiten hun müsli) , 4-5 plakken hooi en ca 2 plakken stro. Als het zo koud is als laatst, strooi ik er zeker wel 4-5 plakken stro in, da´s gewoon warmer.
Ik hou niet zo van stro als instrooi in de box. Ten eerste kan de nattigheid nergens heen, ten tweede vreten mijn paarden dan nog meer Knipoog en ten derde vind ik het rottig mesten Scheve mond .
Riette, misschien kan je ´s winters nog zaagsel onder het stro doen, zodat ze idd niet op de koude vloer ligt, da´s niet zo goed voor hun gewrichten!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 14:11

Ik heb mijn paarden sinds kort ook op zaagsel staan. Eerst had ik altijd stro, maar omdat m'n ruin daar een behoorlijk buikje van begon te krijgen Vork , ben ik overgegaan naar zaagsel.

Echt ideaal! Ik heb ook behoorlijke smeerpoetsen, die alles er gewoon doorheen banjeren. Ik gebruik één hele baal zaagsel per stal, die gooi ik er aan het begin van de week in. Twee of drie keer per dag schep ik de drollen eruit voor zover dat nog kan. M'n ruin hutselt namelijk de drollen echt helemaal door het zaagsel heen, zodat ze niet terug te vinden zijn. M'n merrie doet dat gelukkig niet zo.

Als ik de drollen er voor het grootste deel heb uitgeschept, dan hark ik al het schone en minder schone zaagsel door elkaar en haal de kuilen en bergen weg. Op de helft van de week krijgen ze er nog weer een halve baal bij, en aan het einde van de week wordt de stal weer helemaal leeggehaald.

Nadeel is wel dat zaagsel vrij prijzig is, maar ja, nu 1,5 baal zaagsel per paard, terwijl ik eerst 4 balen stro had per paard. Dus uiteindelijk maakt het nog niet zoveel uit.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 14:56

Wij hebben ze ook op stro staan en halen iedere middag met rubber handschoenen de mestballen eruit.
Aldira is heel netjes, poept en plast alleen op de achterste rand van de stal.
Dan krijgt ze 3 plakken stro erbij en een dikke plak hooi zodat ze haar stro niet opeet.
Twee keer per week halen we ook de natte plekken eruit met een mestvork.
Zo houd je de stal heel netjes en hoef je maar eens in de twee weken ongeveer de hele stal leeg te halen. Ook spaar je een behoorlijke laag strooisel wat lekker warm is en voor een zacht bedje zorgt.
De stal van Pliva is altijd een zooitje, maar ook de hopen eruithalen en nieuw stro overheen strooien zorgen voor een lekkere stal, al is die onder het stro wel vies maar dat geeft niet. Het vormt een goede isolatielaag en met een laagje schoon stro erop kan ze heerlijk liggen zonder vies te worden.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 17:36

Het probleem is dat ik stro bij de stalling inbegrepen krijg...
*boer heeft zat stro en gooit er iedere week wat balen neer*
Zo ik hem op zaagsel zetten zou het me zelf meer gaan kosten... NOG meer...
Schijnheilig

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 17:41

ik praat nu even over mij vorige pony(tinker)over mijn paard zal ik misschien later nog wel dit topic antwoorden..
hij was ook een echte smeerlap,ik mest zoizo elke dag uit en gooide er meestal 3/4 baal in (elke dag dus he...)dus ik vind dat wat jij erin gooit niet veel.
wij moeten per baal betalen(ook hooi)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 18:03

Cody schreef:
Wij hebben ze ook op stro staan en halen iedere middag met rubber handschoenen de mestballen eruit.


Yeah! Ik dacht dat ik echt de enige was die met de hand uitmest Haha! Pinky is opzich best netjes maar die kleine drolletjes gaan er niet uit met de riek of wat dan ook, dus dat doe ik iedere dag met handschoenen Lachen

Pinky staat op zaagsel trouwens. 1 maal per week een pak erin.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 18:46

Pinky_girl"]
[quote="Cody schreef:
Wij hebben ze ook op stro staan en halen iedere middag met rubber handschoenen de mestballen eruit.


Yeah! Ik dacht dat ik echt de enige was die met de hand uitmest Haha! Pinky is opzich best netjes maar die kleine drolletjes gaan er niet uit met de riek of wat dan ook, dus dat doe ik iedere dag met handschoenen Lachen

Pinky staat op zaagsel trouwens. 1 maal per week een pak erin.
[/quote]
Dan is hier de derde die met de hand mest.Mijn tip is dan ook elke drol er snel uithalen met handschoenen.
Wat ook veel paarden doen is direct plassen in stal als ze eruit zijngeweest en gerden hebben, of als er nieuw stro in ligt. Als toscar dat ook doet kun je dat voorzichtig proberen op te vangen met een emmer, en daarna heel veel belonen, dat kan dan na een tijdje gewoon voor hem worden, en de stal blijft schoner

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:38

Als je een emmer bij mijn kwpn merrie in de stal neerzet gaat ze erin mesten ongeacht waar je m neer zet! Ik heb het wel eens gedaan met 4 emmers en die zaten in de avond alle 4 vol...
Die merrie is ook een grote viespeuk omdat ze altijd aan t draaien is dus mest ik iedere dag uit en stro is bij ons goedkoop en ik heel mooi stro vandaar dat ik niet overga op iets anders. de mensen waar we de mest brengen hebben liever geen zaagsel. Haha!

Acapulco
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:54

Mijn paardje maakt er ook altijd een ongeloofelijke puinhoop van. Lips are sealed
Hij mest gewoon waar het hem uitkomt. En het ligt door z'n hele stal heen
En daarnaast gaat hij ook nog met zijn drinkbakje lopen spelen. Eerder moest ik hem elke dag leeghalen, maar nu heb ik heb op zaagsel en stro staan. Al het natte trekt in het zaagsel en het stro blijft nu schooner. Nu mest ik hem 3 keer in de week. Voor de rest gooi ik zijn mestballen in de hoek en stro ik hem weer iets op

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:02

Bij de manege waar ons paard staat wordt ze twee keer per week uitgemest en krijgt dan nieuw stro. Ondanks dat haal ik toch bijna elke dag twee kruiwagens nat stro uit de box. Gelukkig doet ze alles in dezelfde hoek en verstopt het daarna onder het stro.
Kwestie van stro opzij schuiven, natte stro en mest in de kruiwagen, stro weer terug schuiven. Zo gebeurd.
Vorige week had ze echter dat ze in haar voerbak gemest had en de week daarvoor in haar waterbak. Dan is het een kwestie van plastic handschoentjes aan en schoonmaken Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:20

Toen ik zelf uitmestte op de vorige stal haalde ik elke dag de drollen er uit en de ergste natte plek. 1x per week nieuw zagsel, en dan hoefde ik de eerste twee dagen geen natte plekken te zoeken Schijnheilig . Elke dag ging er zo'n halve grote plak bij. Soms iets meer of minder. (stal 3-3,5) En mijn pony is een echte natte viespeuk! Onder buitenritten moest hij soms wel 3 keer plassen...
Nu staat hij in volpension en er wordt om de dag uitgemest. De andere dag doen ze meestal niets, dus dan haal ik zelf de drollen wat weg en schep ze in een hoek. Het nog schone stro werk ik naar het midden over het natte en als er echt weinig in ligt (meestal ligt er genoeg) dan gooi ik er wat stro bij als dat nog in de stalgang ligt. Op zich is dit minder werk, maar volgens mij verbruikt deze staleigenaar zo meer stro dan ik deed.
Ook vond ik het zelf prettiger omdat hij er altijd schoon bij stond. Nu minder...

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:22

Helaas, mijn ruintje is ook zo'n ongelooflijke goorlap wat mesten betreft: bij mijn vorige stal had ik 'm op stro staan. Daar werd de stal helemaal leeg getrokken en vervolgens stond meneertje LETTERLIJK tot aan z'n buik in het stro. Toen ik een half uurtje later ging kijken, leek het alsof ze vergeten waren hem uit te mesten, echt waar! Hij eet gewoon al het stro op, gaat door totdat zijn stal helemaal leeg is...
Nu staat-ie op zaagsel en dat gaat perfect! 1x per week een nieuwe baal en klaar! De rest van de dagen gewoon simpel bij houden door de ballen eruit te scheppen en alles effe lekker op te schudden...'t is echt SUPER!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:43

[/quote]
Dan is hier de derde die met de hand mest.Mijn tip is dan ook elke drol er snel uithalen met handschoenen.
[/quote]
En ik ben nr. 4!! Ik ben zo'n ziemel die alle mest eruit haalt, tja desnoods met de hand. Voor in de zomer heb ik van die dunne katoenen handschoenen, in de winter lekkere warme wollen....
Soms verklaar ik me voor gek maar als de stal (met vlasstro) dan weer lekker helemaal schoon is voelt dat toch weer goed aan! Knipoog

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 22:07

Het verbaasd me altijd als ik lees, dat niet ieder paard IEDERE DAG in een schone box staat Verward . Ik kan het me niet voorstellen dat mijn paarden in een box moeten, die nog nat is of natte plekken en drollen er in heeft.
Ik zou het al helemaal niet accepteren als ik -voor veel geld!- in een pensionstal sta en de box wordt niet iedere dag gedaan Boos! . In mijn vorige stal stonden de paarden op zgn matrassen. Daar werden de drollen eruit gehaald en nieuw zaagsel er overheen. De nattigheid moet dan, als het goed is Scheve mond , door dat systeem weglopen. Niet dus Boos! ! , gevolg: rotstraal Verdrietig ! Sinds ik alles zelf doe en mijn paarden iedere dag!! een droge, schone box hebben, heb ik dat probleem nooit meer gehad Lachen !

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:46

Met de hand uitmesten??? MIj niet gezien. Ik mest uit met een zaagselvork, en ik heb stro... Je zet gewoon de zaagselvork net naast het hoopje, en schuift het er met je gelaarsde voet er gewoon op. Hupla, alles schoon. Ik haal zo op een dag 2 kruiwagens zooi uit Imkers stal (7 bij 3,5) en strooi 1 grote plak stro bij (van grote baal).
1x per week haal ik alles eruit en dan beginnen we weer van voren af aan. Ik moet de onderlaag wel "vies" houden, anders vreet hij zijn hele stal leeg.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 13:06

Ik haal iedere dag de drollen en vieze plekken eruit, gooi het vieste stro wat blijft liggen op de plek waar ze plast en mest en gooi voorin nieuw stro, 2 van die kleine plakjes ongeveer. Een keer in de week haal ik de stal helemaal leeg, alleen het echt schone stro blijft liggen. Dan gooi ik een baal zaagsel achterin met een schone laag stro erover. Bevalt me tot nu toe goed.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 13:21

Polly staat in een halve box en ik heb op de bodem eerst een klein laagje zaagsel en daarna een laagje stro, mesten doet ze alleen achterin en plassen ook.
Ik haal alle dagen de drollen eruit en strooi het op, meestal mix ik het vieze zaagsel en het schone zaagsel een beteje door elkaar en dan weer stro erover.
1x per week haal ik de box voor het grootste gedeelte leeg, veeg ik het ook helemaal schoon en gooi er nieuw zaagsel en schoon stro in.