beenbescherming??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 15:57

Ik heb zeer vaak gehoord dat het slecht is voor je paardje als je met beenbescherming zou rijden. Omdat je dan op den duur de spieren verslapt met alle gevolgen vandien. Maar toch zie ik heel veel mensen die er mee rijden. Wat is jullie mening hierover?? Tuurlijk zijn er paarden die aantikken enzo of peesproblemen. Maar ook heel veel waar helemaal niks mee aan de hand is.

Ik wil graag jullie mening hierover horen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:01

Lachen hier zijn al heel erg veel topics over geweest.

Dat spieren er slapper van worden is technisch onmogelijk. Het enige waar beenbescherming mogelijk een uitwerking op kan hebben zijn de pezen/banden. Of het daadwerkelijk erg schadelijk is, daar zijn de meningen over verdeeld.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:08

Ik vind dat beenbescherming tijdens het rijden geen kwaad kan. Integendeel, het beschermt juist de benen, wel is het van belang deze beenscherming goed te gebruiken. Indien je geen verstand hebt van bandages --> niet bandageren. Ook uitzoeken of peesbeschermers geschikt zijn of misschien wel pijpkousen etc. Zolang je paard/ pony nergens last van heeft hoef je ze niet te gebruiken.
Iets anders wordt het als een paard de hele dag met bescherming om op het weiland staan. Sommige paarden hebben deze bescherming nodig, maar ik zie er ook genoeg die zonder net zo goed kunnen staan. Als ze voor een paar uurtjes het land op gaan is het ook niet zo'n probleem, maar als ze van 's ochtens 8 tot 's avonds 8 op het land staan zie ik liever een paard zonder bescherming.
Ik gebruik met rijden springschoenen wegens het strijken van de hoeven voor en peesbeschermers wegens het aantikken. Op het land staat ze zonder iets, ze staat met veulen de hele dag op het land en mijn ervaring is dat het dan gaat irriteren. Of de spieren er slapper van worden durf ik niet te zeggen, aangezien peesbeschermers niet echt steun geven, maar bescherming biedt.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:12

Voor zover ik weet geven peesbeschermers alleen bescherming en geen ondersteuning, de pezen verslappen dus niet door het gebruik hiervan. Peesbeschermers rondom, pijpkousen en bandages schijnen niet altijd even goed te zijn. Als de warmte niet goed weg kan, wordt de kans op peesblessures vergroot. Bandageren wordt ook nog wel eens verkeerd gedaan (geen onderlappen, onderlap dubbel, te strak etc. ).

Ik gebruik tijdens het rijden peesbeschermers om de voorbenen , vooral tijdens buitenritten durf ik niet zonder. Een uitstekende tak bijvoorbeeld, kan hele vervelende verwondingen veroorzaken (een keer bij een vriendin gebeurd Scheve mond )...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:56

peesbeschermers en strijklappen kunnen geen kwijt. trouwens er zitten daar niet echt spieren die je daardoor kan verzieken. wel kunnen bandages schadelijk zijn als je ze niet goed om doet. Als je altijde de peesbeschermers onzettend strak doet kunnen ze wel witte haren ervan krrijgen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:04


Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:33

Denk dat vooral bandages de boosdoeners kunnen zijn. Door verkeerd toepassen zeg maar. Daarbuiten gelaten dat ook peesbeschermers verkeerd kunnen zitten.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:44

Maar de functie van beenbescherming is toch beschermen?? Of is verstevigen ook de eerste functie??

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:02

Ik denk idd zoals al eerder aangegeven dat als het niet nodig is dat je het ook zeker niet moet doen.
Naar mijn weten kunnen bandages inderdaad schadelijk zijn, of iig de pezen/ spieren verslappen. Ik denk dat je het gemakkelijk met je zelf kunt vergelijken. Als jij zelf continu gaat trainen met je enkel ofzo in het verband of van die brace gevallen, worden je spieren er ook niet beter op!

Strijklappen ed. kunnen geen kwaad volgens mij, mits het goed grbuikt wordt. Maar dat spreek voor zich lijkt mij....

Maar wat gebruik je zelf dan, en heeft je paard het echt nodig?? DAt kan i kgeloof ik niet echt op maken uit de bericht.... Verward

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:34

Pure onzin dat die spieren zouden verslappen! Het paard gebruikt toch de spieren en pezen als ie beweegt dus lijkt me sterkt dat het dan verslapt, zet je je paard dag en nacht op stal met been beschermers ( en dan eigenlijk bandages) dan kan ik me het nog wel voorstellen maar tijdens het rijden niet hoor! En je doet bandages toch ook niet super strak? Want dat is idd niet goed! Beenbescherming, het woord zegt het zelf al..... het is ter bescherming van het been, rijden zonder bescherming zou ik zeker niet doen!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:52

bandages geven ook steun, ze ondersteunen de benen. Ga maar na, als je zelf je been, enkel, pols inzwachteld, dat geeft dat steun! (Gekneusde pols wordt ook ingezwachteld.) maar mits de juiste maat, zijn geen beschermers schadelijk, mits ze juits zijn aangebracht!

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:36

ik rij ook met peesbeschermers en het is juist goed om met peesbeschermers terijden want dan heb je minder kans op peesblesures enzo!
OK dan!

mijn paard heeft namelijk veel last van zijn pezen en nu gaat het veel beter(vind ik!)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:42

Gebruik de zoekmachine en alles komt goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:39

Amadeo schreef:
bandages geven ook steun, ze ondersteunen de benen. Ga maar na, als je zelf je been, enkel, pols inzwachteld, dat geeft dat steun! (Gekneusde pols wordt ook ingezwachteld.) maar mits de juiste maat, zijn geen beschermers schadelijk, mits ze juits zijn aangebracht!


En deze vergelijking slaat als een tang op een varken want...

jouw pols en knie zijn scharniergewrichten en met tapen beperk je dus de beweging van de pezen en banden. De kogels van een paard zijn echter kogelgewrichten en met het bandageren beïnvloedt je de pees dus niet!!

[/i]

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:02

Zep, je haalt me de woorden uit de mond!
Dank je!

Verder zijn er ook nog geruchten dat (Zowel door beschermers als door bandages) de temperatuur van het been op kan lopen, waardoor eiwitverbindingen in de pezen (onherstelbaar) beschadigd kunnen worden.

Ik weet niet wat waar is, ik weet wel dat ik waar mogelijk (Lees: als mijn paarden zichzelf niet raken) zonder beschermers rijdt, persoonlijk voorkeur zullen we maar zeggen! Haha!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:33

zolang je gewoon rijdt is bescherming nergens voor nodig. als je wat moeilijkere dingen gaat doen (zijgangen etc) kunnen peesbeschermers een uitkomst bieden. bandages zou ik nooit doen omdat ik vind dat peesbeschermers voldoende zijn. met springen doe ik altijd beschermers om. dan zeker geen bandages want de kans dat ze los gaan (door bijv over een balk te schrapen met het been) is veel groter dan bij dressuur.
een paard kan prima zonder beschermers lopen. mensen maken er soms suikerbeestjes van wat naar mijn idee vaak onnodig is. ik vind bescherming tijdens het transport wel heel belangrijk. maar ook daar verschillen de meningen over.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 16:01

Mijn paardje draagt helemaal niks omdat ik weet dat het slecht en ie et nie nodig heeft is maar ik vroeg waarom andere mensen dat wel doen enz

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 16:03

Ik ben het heeelemaal eens met Peggel zo gebruik ik ze ook!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:08

Als het even kan rij ik het liefst zonder beenbescherming. Voor springen gebruik ik liever wel iets van pijpkousjes, maar verder liever niets.
Voor lange ritten is het ook beter van niet. De temp. kan inderdaad oplopen en zo kan er een 'blast' ontstaan. En dan doe je dus meer kwaad dan goed. Ik heb een onbenullig paard, dat regelmatig blessures heeft, maar de laatste blessure is ontstaan aan het onderbeen terwijl ze wel pijpkousjes droeg..... dus hoe groot is het nut dan nog?

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:57

Ik rij altijd zonder bescherming, behalve tijdens de les. Ik mag de les niet in zonder peesbeschermers (heb het 2e deel springles)
Ik heb wel springschoenen besteld, omdat mijn paard zijn kroonrand kapottrapt. Omdat hij veel ruimer is gaan lopen dan vroeger.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:35

Ik denk dat peesbeschermers alleen tegen klappen van buitenaf beschermen. Bovendien heeft een paard daar onderaan z'n benen volgens mij helemaal geen spieren. Ik las gisteren hier op bokt ,geloof ik, iets over een DA die vaker blessures bij paarden had behandeld die waren ontstaan na (verkeerd) gebruik van dergelijke beschermers dan dat hij paarden heeft moeten 'repareren' na een klap vanaf de buitenkant omdat ze geen bescherming hadden. Dus afgaande op die mening kunnen ze meer kwaad dan goed en als jij niet zo'n blessure-gevoelig paard hebt heb je ze in mijn ogen niet echt nodig. Ik heb ze zelf ook thuis liggen maar gebruik ze zelden. (en het waren nog wel van die dure!) Bovendien moet je altijd zorgen dat ze goed schoon zijn, goed zitten enz. en dan nog irriteerd het m'n paard dus laat ik ze eigenlijk altijd achterwege.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:13

Ik gebruik springschoenen en peeskappen bij normaal dagelijks werk, bij privelessen/zware training krijgt hij bandages om met springschoenen (hij tikt anders steeds zijn ijzers eraf) in de wei gaat hij maar een paar uurtjes en bij ons staan ze dan echt niet rustig te grazen dus hebben we ze dan ook peesbeschermers en springschoenen om. Van de zomer gaat hij een maand of vakantie in de wei en dan krijgt hij ook niets om gaat voor mijn gevoel schuren en irriteren...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:51

Beenbescherming is wat de naam zegt: beenbescherming. Op het gedeelte waar de beenbescherming zit kan het niets ondersteunen, het is nu eenmaal bot waar de beenbescherming overheen gaat.

obelixje

Berichten: 701
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:06

vorige week was ik toch erg blij dat ik met peesbeschermers reed! mijn paard is een beetje in een opstandige fase en steigert wel eens. Nou steigerde hij dus vorige week met z'n voorbeen over de bakrand heen... Niet slim, dat weet ik, maar op dat moment was ik toch blij dat z'n beschermer kapot ging en niét zijn been!! dus wat mij betreft: sowieso uit voorzorgsmaatregel peeskappen aan (niet dat dat steigeren over de bakrand vaker gebeurt hoor!!)
Bandageren doe ik bijna nooit, omdat ik niet het gevoel heb dat de bandages heel goed beschermen. als ik het doe is het eerder omdat ik het mooi vind.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:31

Als ik thuis gwoon dressuurmatig rijd, dan doe ik zelden iets om de benen en in de wei of in het bos ook niet.
Ik heb al regelmatig meegemaakt dat er zand onder de peesbeschermer kwam en dat voor wondjes zorgde.
Ik denk ook dat als je het paard van top tot teen beschermt, hij onvoorzichtiger word met zichzelf...