waarom wordt de straal altijd drastisch ingekort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

waarom wordt de straal altijd drastisch ingekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:16

Dat vraag ik me echt wel af.

Als je naar de hoef van een paard kijkt, lijkt het eerder "de bedoeling" dat de de straal in de hoef de grond raakt. Toch snijdt de hoefsmid de straal telkens zo af dat hij de grond niet meer raakt.

Wat is de achterliggende reden hiervoor?


Ik vroeg het mij vooral af omdat er bij onze tinker, als ze naar de hoefsmid gaat bijna niets van haar hoef af moet, maar altijd een groot stuk van de straal. Het lijkt wel of die straal in een week weer helemaal bijgroeit. Als ze naar de hoefsmid gaat is dat nooit omdat de hoeven te lang zijn (die blijven mooi altijd even lang), maar omdat "de straal ingekort moet worden".

Nu onlangs zag ik na het rijden dat haar straal een beetje over de grond had 'geschuurd'. Die was dus een klein beetje afgevlakt. Maar eigenlijk is het nog helemaal niet lang geleden dat ze bij de smid geweest is.
Laatst bijgewerkt door visje op 03-06-04 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...



visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:22

Margreet schreef:
Dat is dan typisch iets van jouw hoefsmid denk ik...

Die van mij heeft het de laatste paar keer vrij rigoureus gedaan om de rotstraal onder controle te krijgen, nu is het ok en gaat er ook niet meer zoveel vanaf. Net genoeg om 'm meer weer netjes en in model te krijgen.
Als je paard op ijzers staat moet die straal trouwens wel heel flink zijn om de grond te kunnen raken.


Ze staat niet op ijzers omdat haar hoeven eigenlijk enorm stevig zijn. We werken ook nog niet veel met haar, dus ze zal ooit wel ijzers dragen als we intensiever mennen. Maar zolang we zonder kunnen, wil ik het wel zo houden.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 08:08

Senja schreef:
De straal is het gevoeligste deel van de hoef en het is niet de bedoeling dat die de grond constant raakt. De hoef zelf is het sterkste deel en kan het beste de schok opvangen. Wat er anders gebeurt is dat de straal gaat afslijten over de grond. Dan kun je hem beter gewoon weg laten halen.



Mooie theorie, maar waarvoor dient die straal dan wel, als hij de grond niet raakt?


Het is niet dat hij de straal "helemaal" wegsnijdt. Hij doet het altijd (al jaren) zo: eerst langs de twee "gleuven" (tussen hoef en straal), dan er bovenop (evenwijdig met de grond) en dan gaat hij nog eens langs twee kanten lang het gleufje in het midden van de straal.

Er hangen inderdaad vaak stukjes los. Maar de laatste keer zei hij zelf: "hier moet wel een dikke biefstuk af!".

Ik dacht ook eerst dat de hoef was afgesleten en de straal niet. Maar dat bleek niet zo te zijn (ons paard kon volgens hem nog perfect zonder ijzers voort). De hoefsmid heeft bijna niets van de voetzool weggenomen en de rand van de hoef eens met een vijl bewerkt. Maar dat zag er gewoon in orde uit.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 17:05

smurf schreef:
Volgens mijn smid heeft de straal een steunfunctie.
Mijn paard loopt achter nu 7 weken zonder ijzers en de straal is helemaal afgesleten, de smid zei dus: volgende week weer 4 ijzers zeker, maar dat wil ik dus niet.


Wat bedoelt hij dan met steunfunctie? Want met ijzers om kan je toch nog moeilijk van steunfunctie spreken? En hoe kan je nu verwachten dat een zacht weefsel als een straal wel steunt maar niets afslijt?
Nu snap ik jouw hoefsmid weer niet... Verward

Als hij consequent zou zeggen dat de straal een steunfunctie heeft, dan zou het toch normaal zijn dat die samen met de hoefwand slijt en dus enkel in gevaar is als de hele hoef te kort slijt?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laran en 76 bezoekers