*ahum* je doos kapot rijden op stubben ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

*ahum* je doos kapot rijden op stubben ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 08:55

Ik heb nu 4 keer op Maddox gereden en Manon heeft een heerlijk fijn Stubben zadel maar ik rijd m'n doos er bijna op kapot........... Cool

Nu zei Manon dat het kan komen door m'n manier van lichtrijden, en dat zou natuurlijk heel goed kunnen, maar eigenlijk kan ik me dat niet zo voorstellen in mijn geval, omdat ik er nog NOOIT last van heb gehad, ook niet op de meest vreselijke zadels....

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die zich op een bepaald merk van 'voren' doorrijden..... en of dan een bontje of gelpad (gelpad voor de ruiter dus... Vingers aflikken ) zou helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:02

Ik moet toegeven dat ik dat op bijna elk dressuurzadel heb, maar vooral op ehm, dat merk met een boompje (sorry, ben even de naam kwijt). Erg pijnlijk. Ik rij nu altijd op een springzadel of veelzijdigheidszadel en dan heb ik het niet. Het ligt er vooral aan hoe hoog de voorkant van het zadel ligt.
Ik heb geen ervaring met bontjes of gelpads voor ruiters, maar t is t proberen waard.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:07

We willen meer details hoor....

Andere rijbroek?
Ander ondergoed?
Aangekomen door ongeluk?
Rij je met meer spanning waardoor je niet op je kont gaat zitten?
Heeft Tyrza je zo streng aangepakt dat je niet meer durft te gaan zitten Knipoog ?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 09:10

hihi manon.........geen ander ondergoed, geen andere rijbroek, wel aangekomen door ongeluk, maar geluk kom je niet op die plaats aan hahaha heb je opeens dikke s*h*a*m*i*p*e........vul zelf maar in hiih.

heb nog NOOIT met zo weinig spanning gereden !!!!!!! heb zelfs die 4 x dat ik op maddox heb gezeten voor het eerst in m'n paardrijleven GEEEEEEEN spierpijn in nek en schouders.............
en dat laatste..............ook niet.............

dus helaas......... Haha!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:27

Bij stubben heb ik geen last maar bij Kieffer dus wel... Maar het kan zijn dat je veel bent afgevallen en een gelzitting kan helpen maar misschien kijken voor een ander zadel? Ik ga van de week zadels uitproberen want mijn KN is versleten en ik heb nu gewoon last van dat zadel..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 09:30

kijken voor een ander zadel kan niet, tis niet mijn paard haha.
en afgevallen...........was het maar waar.......

bij kieffer had ik het ook al eerder gehoord inderdaad van mensen!

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:55

Dacht altijd dat ik de enige was die daar last van had! Bloos Dat ik erg raar zat ofzo..

In het begin dat ik leerde rijden had ik er wel veel last van doordat ik niet goed kon lichtrijden op paarden die hoog opgooide.
Ik jatte dan altijd stiekem maandverband van mijn moeder die ik dan gebruikte en dat hielp erg goed. Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:55

Ik ahd het heeeeeel erg bij mijn kieffer was gewoon pijnlijk. Dat was ook de reden dat hij eruit ging. Bij de kieffer werd ik wat meer naar voren gezet in het zadel. Ik heb nu een kentauer die veel zachter is en ik ook meer op mijn kont kan zitten dan in de kieffer.

Op mijn vroegere stubben Colombo had ik er af en toe last van als ik teveel doorzat.

Anders ondergoed wil nog wel eens helpen een bontje ook wel. Maar of het handig is??.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:55

Ik had het ook met een stubben, met andere zadels (lees KN, Fryso) niet!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 10:10

gelukkig, ben niet de enige !!!!!!!!!!! * schraapt zweet van voorhoofd*.... Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:12

die titel !!! geweldig !! *LOL* whaha Tong uitsteken

maar idd doen sommige zadels dat
dat je iets bent aangekomen kan ook schelen, kan zijn dat je rijbroek nu net wat strakker zit en het kruis iets meer omhoog trekt?
ik heb het gelukkig zelden gehad !
ben wel 2 x loeihard met mijn muts op de boom geknald bij een noodsprong oid... mjah die blauwe plekken verdwijnen wel weer Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:13

Ik had het ook altijd op de Stübben van Daniel. De zitting van dat zadel is te klein voor mij (nee, ik ben niet dik, een 16" zitting is gewoon heel klein...) en ook nog eens vrij diep, hoge voorkant.
Met m'n d**s tegen de voorkant aan is echt niet prettig, vooral met lichtrijden niet. Om dat te compenseren ging ik dus meer naar achteren zitten in het zadel, bijna op de lepel, dan gaan dus je onderbenen automatisch naar voren en je bovenlijf wordt ook zo krom als een hoepel, hakken optrekken, stijgbeugels verliezen etc. etc.. Doffe ellende dus, ik zat als een krant en reed me alsnog hartstikke open, iedere keer weer. Niet alleen van voren, ook van achteren. In de les voortdurend bezig met mijn houding, ik wou echt wel netjes zitten, maar dat zadel zat me echt vreselijk in de weg.
Ik heb een ander zadel gekocht, (voor het paard van een ander ja), een KN. Niet dat ik nu gelijk geweldig zit ofzo, maar ik zit in ieder geval comfortabel!

Petri
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:16

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb hier op Bokt al eerder een dergelijk topic gelezen. Je zou eens hiernaar kunnen zoeken...

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:26

Jeetje ik wilde al naar de huisarts! Ik rij me ook regelmatig helemaal stuk, tot bloed in mijn onderbroek aan toe!

Bij mij komt het juist niet van/door het lichtrijden. Bij mij ontstaat het door doorzitten.
Ik heb een Passier GB. Vroeger, toen ik nog een Kieffer Lech had, had ik er ook al last van. Ook heb ik me op een geleende KN eens helemaal stuk gereden.

Het komt niet door ondergoed of rijbroeken. Dat heb ik al uitgebreid getest.

Ik weet wel dat het ontstaat bij het doorzitten en bij het verzamelen in galop. Op dat moment 'pomp' ik mijn zit erin en gaat de boel inderdaad stuk. Ik heb weleens expres gelongeerd terwijl ik onwijs zin had om te rijden, maar dat kon gewoonweg niet.
Als ik rij en de 'boel' is gevoelig, ga ik soms gewoon wat 'staan' in de beugels tijdens een overgang als mijn paard wat hangt op het bit; ik weet dat het rijtechnisch niet bepaald verantwoord is maar soms doet het gewoon teveel pijn.

Iemand heeft mij wel eens verteld dat zij op die plek gewoon wat eelt heeft. Ik vraag me toch af hoe je dat kweekt, want dan zou ik door zo ondertussen al een flinke korst gehad moeten hebben (getver!). Verward

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 10:29

Margreet schreef:

Met m'n d**s tegen de voorkant aan is echt niet prettig, vooral met lichtrijden niet.


het stomme bij mij is dat ik het tijdens het rijden niet voel.......maar vanaf het moment dat ik naar toilet ga bv.....en die dag erna........auch..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:30

misschien zou een groter zadel een oplossing zijn?
of een gelzitting
ik kan me voorstellen dat bij sommige mensen de boel daar gewoon wat gevoeliger is !
ik vraag me trouwens af hoe mannen dat ervaren , ik bedoel... dat zaakje hangt toch ook wel lichtelijk eens in de weg? gaan mannen met een grote zaak er nooit opzitten vraag ik me ook af?
[sorry opfftopic :p ]

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 10:35

nou het zadel past me verder goed, m'n kont past er goed in

ik denk dat het gewoon aan het type zadel ligt, dat me dat gewoon niet lekker zit, kan natuurlijk heel goed, zoals ik lees hier bij anderen die het ook wel 'ns bij 'een' bepaald merk hebben.

ik kijk nog ff aan, anders misschien maar zo'n gelzitting kopen, maar kweet niet of dat lekker rijdt....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:38

ja zeker een opgesloten zit met vooral een diepe zit misschien ??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:38

Ooh ik paste er ook heel mooi in hoor, zo op het ook niks mis mee, in stilstand was het plaatje prima, mooi aangesloten. Maar in beweging kon ik dat echt niet vasthouden zonder pijn... Een gelzitting leek mij geen oplossing, omdat het daardoor alleen maar krapper wordt.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:41

Maar nu het weer wat warmer wordt rij ik me sneller door.. en echt ik heb al van alles geprobeerd maar het eenigste wat nu lijkt te helpen das weer aankomen...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 10:41

Margreet schreef:
. Maar in beweging kon ik dat echt niet vasthouden zonder pijn... .


maar ik heb met rijden dus geen pijn...............

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:47

Ik rij altijd mijn achterste open Verdrietig Ik heb inmiddels al alles geprobeert.. Op een van mijn vroegere verzorgpaarden reed ik ook met stubben, maar met KN Kieffer enz heb ik het allemaal.. Het maakt voor mij geen kont uit zogezegd. Mijn achterste ligt altijd aan flarden Verdrietig

Sinds ik op mijn Wintec dressuur rijd heb ik er nog het minst last van Lachen

Ik rij overigens alleen stuk op een rit van meer dan een uur Knipoog Nooit in de bak Haha!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:46

Ik heb het dus ook altijd op mijn paard. Op mijn pony nooit en in het begin ook niet op mijn paard. Kreeg het toen wel en een nieuw zadel en heb het nu nog.

Ik denk dat het aan de beweging van het beest ligt, pas na een jaar begon hij te macheren.

Ik heb er helaas nog niks op gevonden en rijdt zo al 4 jaar....elke dag...

Ben in die tijd ook nog veel afgevallen ook dat maakt geen verschil, andere rijbroek ook niet. En als nog op mijn pony heb ik er geen last van ook niet met dit zadel.

Heb zelfs ooit een echte schapenvachtzitting gekocht.......het hielp niet.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:09

Kan het zijn dat je door het ongelijk een wat andere zit hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:30

Toen ik de Passier GG 17 inch had, zat ik ook op mijn doos, wat een naar gevoel. Een halve maat groter gekocht en kan weer op mijn bibs zitten.

Zal wel per zadel verschillen. Ik ben maar maatje 36 hoor, maar het zitgedeelte moet gewoon lekker ruim voor mij zijn. Zal ook wel met mijn bouw en manier van zitten te maken hebben.

Tijdens de lessen vaak gehoord, niet op je muts maar op je kont zitten. Cool Maar dan moet het zadel wel die vorm hebben dat het kan. Stubben is heel hard, maar Passier ook best wel. Je bent echt de enige niet. Misschien moet je toch naar een ander zadel uit gaan kijken. Tijdens wedstrijden zie ik wel eens dames die echt op hun muts rijden, en dat ziet er eerlijk gezegd niet charmant uit. Zeker als je weet dat dat best zeer doet, dus de eeltgrappen en kale mutsengrappen gaan dan wel door mijn hoofd hoor Haha!