HELP zadel passen JA of NEE tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

HELP zadel passen JA of NEE tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 16:06

zoals veel van jullie weten is mijn tinker merrie Sterre net twee, nu heb ik een gaaf spaans zadel op het oog!!!
met flexibele boom, die zich vormt naar de paarden rug

de verkoper zegt dat dit zadel naar de rug gaat staan en dat het paard hier dus gewoon onder kan groeien
maar ster is pas twee, wel zadel mak maar morgen is hij in de buurt en zegt de verkoper te kunnen passen, ik twijfel heel erg, een jong paard en een zadel van 1000 euro wat mee groeit, wat zouden jullie doen?

Gr Marije


Afbeelding

This shepherd saddle,vaquera , is very comfortable for rider and horse .Fitted with removable sheepskin saddleseat.Used to ride the whole day.The history of the saddle goes far back to the middle- ages. Nowadays handmade in Andalusia almost the same way as they did before.The saddle is very flexable,because pommel and cantle are connected with leather and are strengthened with leatherstripes witch are stuffed with straw or sometimes hair, wool..Bottemside of the saddle is stuffed with wool and covered with linen.The advantage of linen is that it is breathable .Quality and lifetime are the same as leather covered. After a short period the saddle forms itself to the horseback.This native tack from Spain will fit very on all kinds of horses,sometimes even better than custome made saddles ,with the property leaving the shoulders of the horse free.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:43

Niet Kopen!

Jou paard gaat zich nog enorm ontwikkelen.

Wacht tot je gaat rijden en laat ze dan nog eens komen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:44

Zéker niet doen!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:19

Ik zou het ook niet doen
Als ik zie hoe Fayette in een jaar tijd veranderd is Nagelbijten / Gniffelen
Kun je niet alvast een afspraak voor volgend jaar maken? Kun je gelijk nog even doorsparen Haha!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:31

Nee hoor, dit is niet de leeftijd om je paard een zadel kado te doen! Zo'n tinker is een paard dat nogal lang doorgroeit en zwaarder wordt. Dan past dat mooie zadel niet meer. Wacht maar rustig tot je paardje een jaar of VIER is.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:26

Je paard is net 2 maar wel zadelmak Verward Verward

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:33

ellenlouise schreef:
Je paard is net 2 maar wel zadelmak Verward Verward

Ik denk dat Marije met zadelmak bedoeld dat Sterre het toelaat om een zadel op haar rug te leggen en daar niet meer van in paniek raakt. Daar is op zich niks mis mee op 2 jarige leeftijd zolang je er maar niet op gaat zitten. En voor zo ver ik Marije ken is zij errug zuinig op haar kleine ukkepuk Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:40

Heb je al eens op zo'n zadel gereden?

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:40

Ik zou het inderdaad niet doen, tenminste nu nog niet.

Wordt dat trouwens niet heel snel vuil zo'n schapenvacht? Of is deze te eraf te halen om hem te kunnen schoonmaken/wassen. Want volgens mij zou bij mij dat mooie witte schapenbontje al binnen een paar dagen vies zijn....

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:00

het is wel heel erg duur, en aangezien je paard nog een jaar ong moet gaan groeien zal ik het zeker niet doen!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:06

Een zadel zonder boom gaat naar de rug staan, dat klopt. Maar in dit zadel zit wel een houten voorkant die de afmeting heeft voor een Anda oid, dus te smal voor een tinker, die veel breder op de schouders is.

Verder vind ik het zadel nog aardig aan de prijs. Als je boomloos wilt en je dus geen buil wilt vallen met niet-passende zadels, verdiep je dan eens in de Barefoot (Pmarena), de Torsion of het westernmodel de Bob Marshall.

Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 22:46

Met zadel mak bedoel ik dat ster in ons spel, free style een zadel toe laat op haar rug en er geen angst meer voor heeft, dit is echter altijd een minuut of vijf

Bedankt voor de adviezen, vreemd dat de verkoper zegt dat dit zadel juist veel verkocht wordt aan ruiters met tinkers

Heel erg bedankt, ik koop hem nu niet
Pas als ze een jaar of drie is en dan ga ik persoonlijk passen!!

Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 22:48

tessebes

ik heb een keer op zo'n zadel gereden en vond het heerlijk
ryon o malley van annelot heeft een spaans zadel en daar reed ik even op

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:55

ik zou het ook niet doen, over max. een jaar is ze er toch weer uitgegroeid, beetje zonde van je centjes, ik zou nu gewoon lekker inrijden(hoewel ik 2 jaar een beetje vroeg vind)met een goedkoop 2e hands zadel en als ze en jaar of 5, 6 is(hoelang groeien tinkers door?)dan een nieuw zadel kopen..
ga ik ook doen bij mijn paardenbeest Haha!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:56

ik denk dat 3 jaar nog steeds aan de vroege kant is om zo'n mooi en duur zadel te kopen. Als je erop gaat rijden zal ze meer en andere spieren ontwikkelen, grote kans dat het zadel dan niet meer past... Al weet ik niet hoe het met zulke spaanse zadels zit die een flexibele boom hebben... Kan me goed voorstellen dat dit zadel je wel wat lijkt trouwens!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:03

Gwendolynn schreef:
tessebes

ik heb een keer op zo'n zadel gereden en vond het heerlijk
ryon o malley van annelot heeft een spaans zadel en daar reed ik even op


Ok, ik heb een tijdje op een ander spaans zadel gereden en dat vond ik helemaal niks, ik kreeg pijn in m'n rug en in m'n knieen. Vandaar dat ik het even vroeg. Haha!

Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 23:04

Ik ga pas rijden als ze drie is hoor
Ja zo'n zadel lijkt me heerlijk zitten Alet!
Zou drie toch te vroeg zijn, ik wil haar liever rijden met een goed en lekker zadel als met een goed koop ding, bovendien is stevig zitten ook wat waard op zo'n jong ding

hihhi

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 01:02

Ik heb een tinker gekocht die toen 4,5 jaar oud was. Nu is hij inmiddels 6, en qua boombreedte nog 2 maten breder gegaan. Dus bereid je er op voor dat ze nog heel wat uit zal gaan dijen....
De tip de Sugarmiss geeft is idd een hele goede, die zadels zijn wat goedkoper en ook boomloos. Bovendien passen die zich echt aan aan de rug.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:40

Ik zou het idd oojk niet doen, je paardje gaat nog onwijs veel spieren kweken en je weet niet of het zadel dan nog steeds past....gewoon wachten tot je hem/haar gaat inrijden....

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:48

ik zou het zoiezo bij de verkopers van het zadel zelf ook vragen. kijk, het is wel 1000 euro en het zou zonde zijn als het over 1 jaar niet meer goed ligt op je paard

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:23

Gwendolynn schreef:
zoals veel van jullie weten is mijn tinker merrie Sterre net twee, nu heb ik een gaaf spaans zadel op het oog!!!
met flexibele boom, die zich vormt naar de paarden rug

de verkoper zegt dat dit zadel naar de rug gaat staan en dat het paard hier dus gewoon onder kan groeien
maar ster is pas twee, wel zadel mak maar morgen is hij in de buurt en zegt de verkoper te kunnen passen, ik twijfel heel erg, een jong paard en een zadel van 1000 euro wat mee groeit, wat zouden jullie doen?

Gr Marije

Hoi Marije

Een beetje laat, maar toch nog even een reactie van ons, Torsion Nederland. Koop geen zadel voor een tweejarige...Torsion kan wel en blijft meegroeien....ook als je Tinker heel breed wordt. Maar spaar liever door tot je paardje er aan toe is en koop dàn iets wat meegroeit. Want Tinkers kunnen ook heel lang doorgroeien. Dan maakt het niet uit of de lengte boom flexibel is, het gaat dan om de beedte!!!

Veel wijsheid en groeten
Don

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:26

Ohw, zadelmak is dus als je er zonder problemen een zadel op kan gooien Verward Ik versta daar toch iets anders onder, ik denk de meesten trouwens....

(dan zijn de mijne al zadelmak als ze een dag oud zijn Haha! )

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:31

Hallo Annegti

Zadelmak EN bitwijs...je hebt gelijk, zadelmak zijn ze al gauw wanneer ze goed opgevoedt zijn. Maar of al dat tere kraakbeen en onvolgroeide botten dan al opgewassen is tegen het ruitergewicht???? Beter is het te wachten to 4 of 5 jaar. Aan de andere kant is jong geleerd ook oud gedaan. Dus een balans vinden tussen die twee...... En kies je in dat geval voor een "gaaf zadel" of voor "goed voor je paard" Verward

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:49

Ik heb voor die van mij een Kieffer gekregen roen hij 2,5 jaar oud was. Ze raadde mij dit in de winkel af om de redenen die al genoemd zijn. Maar ik ( eigenwijs Schijnheilig ) wilde toch de gok nemen. Mijn ervaring leert dat Kieffers meestal ( dus niet altijd Knipoog ) goed liggen op bredere paarden.
Toen ik hem net had lag hij perfect. Toen ik wat verder was rijden lag hij voor geen meter meer. Hij schoof alle kanten op en lag gewoon niet goed. Dus ik balen... Boos! ( maar gelukkig paste het zadel van mn andere pony)
Nu zijn we weer een jaartje verder en hij is verder gegroeid en nu ligt hij weer perfect! Hij blijft netjes liggen en sluit mooi aan.
Dus het is een gok nemen als je op jonge leeftijd een zadel koop voor je paard.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:34

ik heb hetzelfde als supertje, even oud en ook 2 boommaten gegroeid. dus hou je centen nog maar even op zak ! Lachen