In laten slapen, of naar de slacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

In laten slapen, of naar de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 16:50

Gelukkig zit ik nog niet met dit probleem alleen, ik had het laatst met een vriendin erover (treffer op bokt) dat ik als ik een keer zou moeten kiezen, ik absoluut mijn paard zou laten inslapen.
Alleen zij zei dat ze dat juist niet zou doen. Ze zei dat ze juist naar de slacht zou brengen, omdat: Als je je paard naar de slacht brengt, staat je paard eerst in een weitje, daar kun je dan zolang afscheid nemen, daarna, (k weet ook niet precies hoe dat gaat hoor) wordt er een pin, door z'n hoofd geschoten, dus zo snel dat hij zelf er geen last van heeft en geen pijn. (En je krijgt nog een slachtprijs ook)
Bij inslapen, wordt je paard eerst verdoofd, je paard raakt in paniek (maar dat zie je niet want je paard is verdoofd, hij kan zich niet bewegen) en dan pas wordt hij ingeslapen. en voor die prik moet je betalen ook!
Dit heeft me wel aan het twijfelen gezet, wat denken jullie??
In laten slapen, of naar de slacht?

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:52

Als het mogelijk is (dus dat hij niet te ziek is en teveel pijn heeft) gaan ze naar de slacht. Anders toch inslapen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:53

Naar de slacht. Je krijgt uitbetaald met een beetje geluk. Het gaat veel sneller en je ziet het paard niet daar op straat liggen vechten tegen zijn dood en dan afgevoerd worden als een varken tijdens de varkenspest bijvoorbeeld.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:54

Bij mij inslapen. Heb rare verhalen gehoord over beide methodes, slacht en inslapen. Maar als je even de zoekfunctie op bokt gebruikt zul je zien dat deze vraag al heel vaak is gesteld. Kun je ook meteen lezen hoe een ander er over denkt (en wat een ander heeft meegemaakt) .

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:54

Ik ga voor de slacht! Ook als het vlees niet goed is voor consumptie en ik er geen geld voor krijg, krijgen mijn paarden de kogel...

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:54

inslapen ik zou nooit mijn paardje bij de slacht brengen. iK vind het zo'n eng woord slacht. inslapen klinkt vriendelijker. maar er is hier al veel discussie over geweest
Laatst bijgewerkt door miekelover op 02-06-04 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:55

miekelover schreef:
inslapen ik zou nooit mijn paardje bij de slacht brengen. iK vind het zo'n eng worod slacht. inslapen klinkt vriendelijker


Schijn bedriegt...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:14

Hier is vorige week nog een lang topic over geweest!
Bij mij ging hij naar de slacht.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:26

hier zijn echt al superveel topics over geweest, sommige echt 10 pagina's lang ofzo Lachen
ik weet niet wat ik zou doen, ik hoef er op dit moment niet over na te denken en wil het ook niet eigenlijk...
als ik zou laten inslapen zou ik iig wel een gewone verdoving vooraf geven, dat ze echt slapen, dus niet alleen verlamd zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:30

mijn pony moesten ze in laten slapen, omdat ze heel erge koliek had..
Nou, had r liever naar d slacht laten gaan.. maarja dat kon natuurlijk niet.
Ze was zó erg in paniek, vocht tegen het slaapmiddel.. om maar niet te gaan liggen, niet te slapen, niet dood te gaan. dát is pas echt zielig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:30

Yessy schreef:
als ik zou laten inslapen zou ik iig wel een gewone verdoving vooraf geven, dat ze echt slapen, dus niet alleen verlamd zijn...


Meestal hoort dat ook zo te gaan. Er zijn helaas DA die meteen met de dodelijke injectie komen (om goedkoper uit te zijn) en dan gaat het paard idd vechten. Zegt wat over de kwaliteit van de DA, en niet over de methode.

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 17:39

Nou lekker dan van de DA, maar ze verdienen wat ze uitgeven toch ook weer terug?? Van het persoon van dat paard??

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 17:42

Sorry, ik wist niet dat er al heel veel topics over geweest waren, Bloos en ik kijk eigenlijk ook nooit bij VMR ook niet voordat ik deze topic plaatste. Tong uitsteken

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:47

Mijn paard gaat dan naar de slacht als ik zou moeten kiezen het liefst zou ik haar dan in haar eigen weiland om het maar bot te zeggen laten afschieten. Ze heeft dan helemaal geen gevoel van angst in het slachthuis ruiken ze toch de lucht van dode dieren en daar kunnen zo ook erg paniekerig van raken inslapen doe ik zowiezo niet want ze voelen hun hele lichaam niet meer en dan worden ze afgemaakt dat vind ik eng.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:51

ik vind naar de slacht zo zielig, ik weet niet ik laat het liever inslapen. de slacht vind ik maar niets.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:56

Misschien even een domme vraag tussendoor: Maar wat is nou precies het verschil?

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:57

het verschil tussen wat?

kimmie261

Berichten: 19209
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:57

zolang ze kunnen lopen ,naar de slacht, als ze niet meer kunnen lopen wordt het paard ingeslapen...

ik heb eens een slachter meegemaakt die alles keurig schoon had gemaakt voor het paard kwam...

daarnaast heb ik veel verhalen gehoord en 1x gezien hoe een paard vocht tegen de spuit..nee dat is ook niet alles, plus dat ie daarna (als ie gesleept moet worden naar de kant van de weg)aan z'n benen weggesleept wordt, om daar nog enkele dagen aan de kant van de weg onder een zeiltje te liggen...en daarna in een grote kadaverbak met andere dieren lijken gegooid te worden...

dan maar de slager, die ruimt hem tenminste in 1x netjes op...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:59

Stumpertje schreef:
Nou lekker dan van de DA, maar ze verdienen wat ze uitgeven toch ook weer terug?? Van het persoon van dat paard??



Ik weet niet wat het kost om een paard in te slapen, maar even een rekensommetje.

Als een DA 100 Euro vraagt aan de klant voor inslapen.

Een verdoving kost 20 Euro en de dodelijke spuit 50 Euro. Dan kan hij 20 Euro in zijn eigen zak steken als hij niet verdoofd en meteen die 50 Euro spuit erin jast. Jij betaald hetzelfde, hij verdient eraan. Logisch?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-06-04 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:59

Afgelopen week leek het erop of ik ook voor die keuze zou komen te staan.

Ik zou nooit (indien mogelijk) voor inslapen kiezen, dan breng ik ze liever zelf naar de slacht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:01

kimmie261 schreef:
daarnaast heb ik veel verhalen gehoord en 1x gezien hoe een paard vocht tegen de spuit..nee dat is ook niet alles, plus dat ie daarna (als ie gesleept moet worden naar de kant van de weg)aan z'n benen weggesleept wordt, om daar nog enkele dagen aan de kant van de weg onder een zeiltje te liggen...en daarna in een grote kadaverbak met andere dieren lijken gegooid te worden...

dan maar de slager, die ruimt hem tenminste in 1x netjes op...


Je kunt ook naar een dierenkliniek en je paard daar laten inslapen. Zij zorgen voor de afvoer, heb je ook dat dode paard niet langs de rand van de weg liggen.

Lancelot

Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:01

Bij een slager heb je er niet veel last meer van.
Je krijgt er bovendien nog een som geld bovenop
Als je hem laat inslapen zul jij nog wat moeten betalen.
Persoonlijk zou ik het wel niet over mijn hart krijgen om mijn paard naar de slacht te doen en zou ik hem liever laten inslapen. maar dat is dan je eigen keuze!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 01:20

kimmie261 schreef:
daarnaast heb ik veel verhalen gehoord en 1x gezien hoe een paard vocht tegen de spuit..nee dat is ook niet alles, plus dat ie daarna (als ie gesleept moet worden naar de kant van de weg)aan z'n benen weggesleept wordt, om daar nog enkele dagen aan de kant van de weg onder een zeiltje te liggen...en daarna in een grote kadaverbak met andere dieren lijken gegooid te worden...

dan maar de slager, die ruimt hem tenminste in 1x netjes op...


Dat hoeft niet hoor, in een grote kadaverbak met andere dieren.
Ik zou kiezen voor inslapen, en soms weet je het al van tevoren, dan kun je met de ophaal dienst afspreken wanneer ze het kadaver ophalen, zodat het niet dagen op je erf ligt.
Ook hebben ze verschillen in vervoer, je kunt het kadaver ook laten ophalen met een soort trailler, waarin hij dan alleen vervoerd wordt.
Ik hoop dat ik het nog heeeel lang niet nodig heb, maar ik heb de website van Rendac ophaaldienst in mijn Documenten opgeslagen, zodat ik niet hals over kop hoef te zoeken.
Bij hun kun je je paard ook laten verbranden, zodat hij niet in vlees voor consumptie en hondenvoer terecht komt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 03:34

als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat er een paar discussies zijn geweest
(pas geleden zelfs)
daar staan paginaas vol met reacties van mensen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:04

Inslapen. Het einde moet met zo min mogelijk spanning verlopen vind ik... Banjer is nogal gestressed van reizen en in een vreemde omgeving, en zover ik weet mag afschieten (met kap op het hoofd) nog steeds niet op het eigen erf, dus daarom inslapen.

Daar komt bij dat ik in haar paspoort heb laten zetten dat ze niet bestemd is voor menselijke consumptie... Haha!