veulen steigert steeds

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

veulen steigert steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 17:19

Mijn veulen is nu bijna 2 maanden en aan een touw wandelen gaat nog steeds niet. Zeker het buiten zetten niet. Het binnen halen gaat redelijk. Wanneer ze door de buitenbak gaat (waar we door moeten om naar de wei te gaan) begint ze steeds te steigeren. Soms nog een bok erbij ook maar meestal alleen steigeren. Ik trek haar dan naar beneden en soms por ik haar ook eens goed om te laten weten dat ik het echt niet leuk vind Ik zeg ook altijd 'nee' maar dat kent ze nog niet Haha!
Ik had al eens gedacht van een ei mee te nemen dat doen ze toch als een paard steigert maar zou het helpen met een veulen.
Nu was ze daarstraks toen we ze buiten zette terwijl ze steigerde gevallen Haha! en daarna liep ze even rustig mee maar toen begon het weer.
Wat kan ik hier aan doen?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:24

iig op zachte grond oefenen, in de wei ofzo, dat als ze omslaat (kan nogal vaak zijn Tong uitsteken) niet meteen d'r rug breekt ofzo.
en gewoon zo vaak mogelijk, druk op het touw en strakhouden, en bij ieder stapje de druk eraf, zodat ze leert dat als ze gewoon meeloopt, er niets aan de hand is maar als ze tegenstribbelt ze druk op haar hoofd heeft.
Dolly's veulen is ook echt zo'n vechter en ik ben heel blij dat ik niet degene ben die dat oefenen doet, ik hou Dolly vast en al die ervaren mensen mogen met dat veulen ruzieen Knipoog

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:25

Ik zou een zweepje meenemen en als ze steigert haar op haar buik slaan. Als het goed is stopt ze er dan mee. Veel succes

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:38

Ik heb hetzelfde probleem, alleen dan in de box, meneer slaat met zijn voorbenen!!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:49

Mijne probeert ook tegen me op te stijgeren in het land af en toe, erg ieri.
het meelopen lukt ook nog steeds niet bij mij

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:51

dingen als tegen je aan steigeren enzo zou ik persoonlijk redelijk zwaar straffen, een vriendin van mij zit ook met een jaarling die je zo'n beetje vermoord, uit speelsheid...

Lancelot

Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:06

het is best dat je hem nu gaat afstraffen, want later zul je er anders veel problemen mee hebben. De wijze waar je een paard opvoedt van een paard is erg belangrijk!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:09

Als het een klein veulen is kan je idd een ei meenemen, op het moment dat die omhoog komt het ei *zou er alvast een kier inmaken* kapot knijpen of zacht slaan op zijn hoofd *zacht als in geen jezusknal maar ook geen aai, iets ertussenin*

Vroeger bij mij op stal deden ze dat ook weleens bij heel erg hardleerse paarden, werkte prima, verder hoef je niet te blijven slaan etc. dus gewoon 1malig en klaar.

Toen Par het aan de longeerlijn deed en dan ook echt recht tegenover me heb ik onderlangs de zweep erlangs gehaald, schrok ze zo van dat ze het niet meer deed.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:42

Ik had het boek "Van veulen tot rijpaard" aanraden, daar staan heel veel tips in.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:16

Op zachte grond met veel ruimte oefenen, komt ze omhoog trek haar zijwaarts om en zorg dat ze helemaal plat op de grond komt te liggen. Over het algemeen is het na één keer over, veulen van mijn paard deed er helaas twee keer over. Daarna wel heel consequent zijn, bij de eerste poging om weer omhoog te gaan, meteen tegenhouden, dus heel alert blijven.
Succes ermee, dit wil je echt nu in de kiem smoren en niet volgend jaar

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 23:30

Yessy, Lancelot,
Het is zeker de bedoeling van haar nu af te straffen maar ik weet gewoon niet meer hoe.
Ik heb haar al 'tegen de grond gesmakt' Verward Een flinke stamp gegeven telkens ze omhoog kwam,... maar dat haalt niks uit en ik stond echt even met mijn rug tegen de muur hoor, wist gewoon niet meer wat doen en daarom vroeg ik het hier even. (niet slecht bedoelt hoor Knipoog )
Op de manege zeiden ze ook al dat ik eens met de zweep tussen haar oren moest kloppen als ze omhoog kwam of warm water moest nemen en over haar hoofd gieten als ze omhoog komt. Of zweep tegen de buik.
Ik ben al zo streng tegen haar dat de mensen die hier doorkomen en mij zien 'vechten' met haar zeggen: och het is toch maar een veulen dat gaat er wel uit. Maar ik heb het er liever nu uit dan binnen een half jaar. Knipoog
bedankt voor de tips OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:35

Het enige wat je MOET doen is het ding in de kudde doen, of dat nou de opfok is of anders......... maar het dier moet op deskundige wijze op haar nummer gezet worden, en dat kunnen het beste andere paarden doen!

Tis niet echt een goede zaak dat een veulen in de inprentfase al leert dat ie met dat soort ongein mensen kan overbluffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:36

Merrie een goede stevige (longeer)singel omdoen en hier het veulen kort aan vastbinden.
Zo leren ze heel makkelijk gewoon en rustig mee te lopen zonder dat jezelf het gevecht hoeft aan te gaan.
Op deze manier neem ik veulens al als ze een week of 2 zijn mee op kleine bosritjes (rondje om de schaapskooi=10 minuutjes).

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:44

Een ei??? Een zweep tegen de buik?? Bij jonge veulens??? Ga toch niet zo zitten te rotzooien met die dieren zeg. Zorg dat je met zn tweën bent als het veulen naar binnen of naar buiten moet. Laat iemand achter het veulen lopen in geval hij niet door wil lopen........gaat ie stijgeren zorg dan dat je naast zn schouder staat en niet er voor...laat em uitstijgeren en doe net of je gek bent, negeer het gedrag, maar ga zeker niet als een idioot aan het touw staan trekken tot ie omvalt en zn nek breekt. Gooi em samen met mams tussen andere paarden die zullen hem voor het grootste deel wel opvoeden. Veulens die alleen met moeders in wei staan worden vaak verwende krengen omdat ze niet hun op de vingers worden getikt door andere paarden.......

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 23:50

Ga morgen het zeker eens proberen met de longeersingel.
Ik ben er ook niet voor om haar te slaan en zeker al niet om haar pijn te doen maar ze maalt echt met haar voorbenen en dat is wel erg gevaarlijk.
En een ei of water kan volgens mij toch geen kwaad.
En toen ik haar liet 'omvallen' was het gewoon in het zand van de bak (lekker dikke laag zeezand) dus kon ze haar wel geen pijn doen. Ik weet ook wel dat ik dit niet ga doen op stenen of zo. Maar ik 'oefen' met haar in de bak terwijl we naar de wei gaan.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 00:31

Mijn veulentje begon na een paar weken al met stijgeren, hij heeft dit 2 keer geprobeerd, maar dat strafde ik keihard af. Hij sprong dan ook echt in je nek... De 2e keer was een flinke waarschuwing al genoeg, daarna nooit meer geprobeerd bij mij.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 13:04

Quinta doet dat ook al van toen ze een paar weken was en soms doet ze het niet maar meestal wel.
Ik zit dus al meer dan een maand iedere dag 2x haar te straffen,... telkens wanneer ze dat doet en toch blijft ze het doen.
Vandaag heb ik een zweepje meegenomen (de ruitershop is hier op donderdag gesloten en ik heb geen longeersingel) en toen ze steigerde haar een mep tussen haar oren gegeven (of ja toch richting daar Knipoog )
Ze heeft de rest van de bak gewoon gelopen. OK dan! en niet meer geprobeerd om te steigeren OK dan! . Ik hoop dat het nu gedaan is.
En sorry voor de mensen die dit wreed vinden maar toen ze een week was heb ik een voorhoef tegen mijn hoofd gehad en ik mag er niet aan denken dat dat nu nog eens gaat gebeuren nu is ze bijna 2 maanden dan zal het wel erger aflopen dan toen gewoon een bult Verward

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:42

Nouja liever dat veulen 2 dagen hoofdpijn dan dat ze jou binnen nu en een halfjaar het ziekenhuis in slaat hoor, ik ben daar wat dat betreft heel makkelijk in Tong uitsteken
Het vervelende is dat merrieveulens vaak blijven vechten heb ik begrepen, hengstveulens laat je 1x merken wie de baas in en dan is het over. Rose is nu ook ruim 2 maanden en gaat vrolijk 20m achteruit rennen, en ja dat gaat ze weleens om, daarstraks ook weer, maar dat is echt haar eigen probleem...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 21:33

ik ben ze net gaan binnen halen en ze liep de eerste 20 meter netjes mee
toen begon het weer en heb ik 1x gemept en toen was het weer gedaan. Ze moet het toch altijd 1x proberen Schijnheilig Koppig ding hoor Verward
Maar het ging al veel beter. Wat zo 1 mep toch kan doen hé Verward

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:23

Bedankt voor de tip, al ben ik bang dat die van mij door de rooie gaat.
Maar proberen kan geen kwaad, mits ik het maar goed aanpak.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:42

Neem in plaats van een zweep eens een opgerolde oude krant en geef hem daar maar eens een enorme lel mee voor zijn hersens, als hij omhoog komt. Je kunt er op die manier geen schade mee aanrichten en het geluid van de klap, werkt vaak zeer ontnuchterend.
Eieren,zwepen tussen oren, koud water, neergooien, doe me een lol zeg, je praat over een veulen die zijn grenzen probeert te verleggen. Dit soort methodes mag alleen gebruikt worden als allerlaatste redmiddel, op een volwassen steigeraar, alleen door iemand die absoluut weet waar hij mee bezig is en alleen als alle andere mogelijkheden op niets zijn uitgelopen, maw of hij komt nu rond, of het wordt de slager.
Maar op een veulen ????????????? Gebruik je verstand, koop een goed boek over opvoeding van veulens, die zijn er genoeg, of zoek hulp bij iemand die weet hoe je zoiets aanpakt. Zoals "jullie" nu bezig zijn maak je er al snel een mini moordenaartje van en beslist geen trouwe kameraad.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:33

Je hoort een veulen als je het meeneemt niet alleen aan een halster mee te nemen, maar ook een touwtje rond zijn achterwerk en voor zijn boeg langs (een soort come-along) Het veulen gaat steigeren omdat jij aan het halster trekt en hij daartegen in gevecht gaat.

Wat ook wil helpen is hem weg te duwen als hij tegen je op steigert. En wat nog beter helpt is niet teveel met het dier te gaan klooien, zodat hij respect voor je heeft en je niet alleen als schuurpaal of speelkameraadje ziet.

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:43

pegassa schreef:
Een ei??? Een zweep tegen de buik?? Bij jonge veulens??? Ga toch niet zo zitten te rotzooien met die dieren zeg. Zorg dat je met zn tweën bent als het veulen naar binnen of naar buiten moet. Laat iemand achter het veulen lopen in geval hij niet door wil lopen........gaat ie stijgeren zorg dan dat je naast zn schouder staat en niet er voor...laat em uitstijgeren en doe net of je gek bent, negeer het gedrag, maar ga zeker niet als een idioot aan het touw staan trekken tot ie omvalt en zn nek breekt. Gooi em samen met mams tussen andere paarden die zullen hem voor het grootste deel wel opvoeden. Veulens die alleen met moeders in wei staan worden vaak verwende krengen omdat ze niet hun op de vingers worden getikt door andere paarden.......


shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:52

Ik doe altijd het touw over de rug van de merrie en laat ze dan meelopen aan de andere kant, dan lopen ze makkelijker mee. Na een paar keer zijn ze er dan aan gewend en loop ik aan de goede kant mee.
Veel oefenen in de wei met de moeder meelopen.

Loop nu ook met een blauwe schouder, zo'n hoefje komt evengoed nog hard aan. Moest oogzalf bij veulen aanbrengen vond ze iets minder geslaagd.

drecaise
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:44

Ik heb samen met brendageene dat veulentje opgevoed en hij is nu iets meer dan 5 maanden. Ook ik ben het ermee eens: steigeren is een dreun waard. Die van mij heeft het ook maar 2 keer bij mij geprobeerd. De 1e keer kreeg hij een klap en de tweede keer een goed gemikte schop (nee niet keihard schoppen en opletten waar je 'm raakt... het moet geen mishandeling worden!)

Die van mij heeft het ook nooit meer geprobeerd.. en hij vertrouwt me 100% want ik kan er nog steeds naast gaan liggen in de wei.

Hou er rekening mee dat wanneer je veulen in een kudde opgroeit en iets doet wat de rest niet bevalt dat een trap van een paard veel harder is dan van een mens... als je oplet zul je je veulentje niet zo snel beschadigen hoor.

Beter 2 keer goed straffen dan 200 keer half... Die beesten worden gevaarlijk als ze dat niet afleren