vraagje over het voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

vraagje over het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 23:12

hoi ik geef nu 1 kilo bassisbrok per dag
maar wil over gaan op sportbrok moet ik dan gewoon doorgaan met die kilo of geef ik dan minder ??

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:42

Meestal hebben ze van sportbrok minder nodig dan van basissbrok. Ik denk dat het eventjes kijken is wat het beste voor je paard is. (1 kilo basissbrok vind ik wel een beetje weinig, wat voor paard heb je en wat doe je er mee?)

Betreft het overstappen: Ligt er aan hoe je paard er op reageert.
Je kunt bijvoorbeeld eerste een weekje half half doen.
Half basissbrok, half sportbrok om de overgang wat makkelijker te maken en daarna voledig overgaan op de sportbrok.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 00:58

Fairie schreef:
Meestal hebben ze van sportbrok minder nodig dan van basissbrok. Ik denk dat het eventjes kijken is wat het beste voor je paard is. (1 kilo basissbrok vind ik wel een beetje weinig, wat voor paard heb je en wat doe je er mee?)

Betreft het overstappen: Ligt er aan hoe je paard er op reageert.
Je kunt bijvoorbeeld eerste een weekje half half doen.
Half basissbrok, half sportbrok om de overgang wat makkelijker te maken en daarna voledig overgaan op de sportbrok.


Ligt maar net aan t paard en hoeveel die doet.
Als ik die van mij meer geef dan word tie n beetje te.
En dan geef ik nog ponny brok ook!
Er staat meestal wel een aardige schatting op de zak wat een paard nodig zou hebben.ligt er ook aan wat je m nog meer voert.

voor de rest eens .

snuffiej

Berichten: 21
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:41

meestal als je van basis naar sportbrok gaat, hebben ze minder nodig.. anders kunnen ze nogal heet worden... :S ik zou ook half om half doen en dan langzaam aan de verandering laten wennen. ik denk dat uiteindelijk drie kwart sportbrok wel genoeg is als je altijd een kilo basisbrok geeft.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 11:56

ik heb een grote kwpn merry van 16 jaar. ik rij daar recreatie dressuur mee rij dus geen wedstrijden . ik heb er nu net 3 maanden dat ik haar kocht stond ze op 6 kilo sportbrok per dag en. er is mijn geadviseerd om dat naar basisbrok te doen en dan afbouwen naar 1 a 2 kilo per dag omdat ze wel erg heet was op die sportbrok .maar ik vind d,r nu wel erg sloom en ze mag van mij wel wat heter en daarom ga ik weer over op sportbrok . de rede dat ze zo weinig krijgt is omdat ze de hele dag op een vol land staat en dus niet meer nodig heeft . hoe meer ik haar geef hoe meer spekkie,s ze op d,r lijf krijgt en ze is met deze hoeveelheid ook al best rond .

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:12

Hoe vààk rij je. Elke dag of een paar dagen in de week.

Als je elke dag rijd, kan ik me voorstellen dat je paard sloom wordt op maar 1 kilo basisbrok per dag. Het kan wel zijn dat je paard "spekkie" wordt van gras, maar het leverd geen energie op om te werken, daar heeft ze toch echt krachtvoer voor nodig. Je paard is 1.74, persoonlijk zou ik, als je haar sportbrok gaat geven, zeker niet minder gaan geven dan een kilo, eerder iets meer..

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:15

ik rij elke dag en anders longeer ik haar dus ze heeft elke dag beweging ze staat geen dag stil

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:19

Dan vind ik een kilo krachtvoer wel heel erg weinig en is het niet zo vreemd dat je paard sloom wordt. Je moet niet alleen kijken hoe vet ze wordt van het gras, maar ook kijken of ze wel genoeg energie heeft. Duidelijk heeft ze dat niet en heeft ze toch wat meer krachtvoer nodig. Je kan er eventueel voor kiezen om een sportbrok of muesli te voeren dat zeer laag in het eiwit staat, aangezien ze in het volle land staat.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:21

okey hoeveel per dag raad jij dan aan ? op 6 kilo word ze wel erg heet 2 a 3 kilo per dag dan ?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:27

Om te beginnen zou ik haar eerst rustig laten wennen aan de sportbrok en eventueel een week 1 1/2 kilo geven, verdeeld over 2 voerbeurten. Kijk hoe ze hier op reageerd, als ze niet te heet wordt zou ik het verhogen naar 2 kilo. Gaat alles dan goed, dan kun je overwegen om 3 kilo te gaan geven, verdeeld over minimaal 2 voerbeurten. Dit is toch wel de hoeveelheid die ik zèker aan m'n paard van 1.74 zou geven die elke dag werkt. Waarschijnlijk nog iets meer, maar dat hangt er ff vanaf hoe ze erop reageerd..

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:31

dankje wel ik ga het proberen Haha! natuurlijk geef ik niet meteen die hoeveelheid maar ik bedoel in welke richting ze uiteindelijk moet hebben . ik heb nog wat bassisbrok dat zal ik wel mengen met sportbrok tot het op is en zo bouw ik het langzaam op naar alleen sportbrok
nogmaals bedankt voor je tip Haha!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:36

Graag gedaan en succes..