Met veulen aan het halster lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Met veulen aan het halster lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 22:06

Bucephala is nu al 8 maanden. Maar loopt nog steeds niet super mee aan het halster. Ze weet wel hoe het moet, want soms doet ze het wel, het is dus puur niet willen.
Ik heb het haar grotendeels zelf geleerd.

Eigenlijk ging het een tijdje best goed. Maar nu ging ik Vrijdag weer oefenen. Ik was met Debbie en die doet Charmotte dan en ik Bucephala altijd.
Boes was onder het poetsen al aan het happen.
Toen gingen we een stukje lopen en weer de hele tijd happen... Boos!
En stilstaan, omkeren, bokken, stijgeren enz.

Maar ik weet dus niet goed hoe ik dit aan moet pakken.
Moet ik slaan, schreeuwen, trekken, rustig praten... Verward
Ik hoor altijd dat je veulens niet mag slaan maar ze krijgt af en toe wel een tik van mij...
Nee is nee bij mij en dat blijft ook altijd zo, ze krijgt dus nooit haar zin!!! Ik ben de baas en niet zij!!

Als ze bijt duw ik haar weg en zeg hard: 'UHHH' of: 'PASTUR OP HOOR!!!' of: 'NEE'

Als ze stijgert trek ik haar naar beneden en roep ik: 'HEEE', maar kweetnie of dat schreeuwen wel goed is?

Als ze bokt trek ik ook aan het halster en roep ik: 'HEEE', en probeer haar een tik op haar kont te geven (gewoon met mijn hand want dan gaat ze altijd lopen).

Vrijdag was het zo erg dat ik haar eerst ff heb opgejaagd en toen ze een beetje uitgeraasd was ben ik verder gegaan. In het begin was ze nog super vervelend maar toen ze haar zin niet kreeg gaf ze op, het is dus puur uitproberen.

Als ik merk dat ze iets niet snapt of bang is ofzo dan praat ik natuurlijk wel rustig en dan vertrouwt ze me meestal wel snel.

Maar mijn vraag is dus: Is het erg dat ik schreeuw (dit klinkt wel hard dus laat ik zeggen: als ik mijn stem verheft) als ze vervelend is en dat ze af en toe een tik (oke geen super harde ofzo...maar ff van: dat mag niet! En dan wel op haar hals niet op haar hoofd ofzo he!!) krijgt. Ik hoor vaak dat het niet goed is maar na een tijdje houd ze dan wel op.
Als ik de volgende keer dan kom dan komt ze wel weer gewoon keihard hinnikent aangalloperen Lovers Ze word er dus niet bang van ofzo.

Maar anders is er nix mee te beginnen, ze is zo eigenwijs en sterk. Ze is nu al 1.40m (Welsh K). (nu al net zo groot als haar moeder)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 22:14

stem verheffen is juist wel goed, dan weet ze dat het niet mag maar echt schreeuwen is dus niet prettig voor boes.
en btw is ze al zo groot? pff..

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 22:31

Die eigenwijze veulentjes toch Haha!
Haha ik weet er alles van...

Hieronder is mijn 'levensloop met veulentjes'

Pinky:
Vanaf de eerste dag vertrouwd met mensen. je kon er alles mee en hij g**lde op aandacht. Aaien, poetsen, mee lopen maakte allemaal niet uit...
Toen hij 11 maanden werd werd hij opstandig (hengst he...). Als hij steigerde verhefte ik mijn stem en trok ik hem of aan het halstertouw, of aan zijn benen naar beneden. Toen ik dat de eerste keer deed (aan zijn benen dus) keek hij echt heel raar Lachen Toen is het ook een hele poos over geweest. Ik zeg niet dat dit voor Boesje het beste is, hoor. Pinky is namelijk echt een doetje en als hij iets niet snapt is het eng Haha!

Mysty:
Met Mysty werd aanzienlijk minder gedaan (onze schuld...) maar ook Mysty was braaf en rustig in de omgang. De eerste keer mee van het erf af was voor haar een ramp. Ze durfde het ECHT NIET. na veel praten kwam ze steeds een stapje verder en eenmaal in het bos vond ze het super. Ze luisterde minder dan Pinky (Pinky ging in het bos los, Mysty was dan gewoon weg!) maar was erg braaf. (Mysty is wel erg rustig aangelegd en vind niet veel dingen eng). Nu (ze is 1,5) heeft ze wel degelijk een eigen willetje en probeert ze best wel eens (raak) te trappen.

Rossy:
Mmhh zullen we daar maar niet over beginnen??? Met Rossy werd nog veel minder gedaan dan met Mysty. Opzich jammer maar meer tijd hadden we niet... Rossy kan dan ook nog amper iets. het halster om doen is een kriem en heeft dus ook totaal geen zin. Meelopen is NOG moeilijker en wandelen gaat dus ook alleen los... Poetsen vind ze niet leuk, en als wa aan haar hoeven komen krijgen we een trap (niet dat ik bang ben van die kleine maar fijn is anders Haha!). Ook als we de wei in lopen en haar richting op kijken draait ze haar kont al naar je toe! }>
Erg slecht opgevoed dus..


Wat het beste voor Boesje is weet iik neit. Vooral veel dingen doen en consequent zijn. Of je moet 'schreeuwen' voel je zelf wel denk ik. Ik verhef mijn stem wel snel als ze iets fouts doen. Of het goed is? geen idee. maar Pinky weet wat ik bedoel en dat vind ik belangrijk.
Slaan doe ik niet graag. Al ontken ik niet dat ze geen tik krijgen als ze bijten of trappen.
Maar niet mee willen lopen vind ik geen tik waard... Vooral heel veel geduld en liefde.... daar win je het nl mee, niet met slaan...
Succes ermee Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 22:35

Nee hoor, duidelijk laten merken dat je het er niet mee eens bent, (desnoods door te schreeuwen) is goed (het beste is natuurlijk als je haar kunt laten reageren als je fluistert, maar daar moet je naartoe werken)
Een tik op het goede moment is ook alleen maar goed tijdens de opvoeding. Het probleem is: waar leg je de grens. Het ene paard gaat helemaal in de stress van een tik op zijn neus, de ander taalt er niet naar. Maar als de bestraffing geen indruk maakt op je paard, dan ben je te zacht geweest en ben je de overmacht over je paard kwijt. Het moet niet zo zijn dat hij helemaal in een hoek kruipt als je hem terecht wijst, maar ook niet dat hij over je heen loopt.

Mijn advies is dit: Als je veulen gaat steigeren: niet accepteren, terug zetten (een paar meter achterwaarts laten lopen) duidelijk laten merken dat je dat niet goed vindt. Desnood schreeuwen of hem een tik geven. Hij mag het in dit gevak NOOIT van je winnen, anders neemt hij een loopje met je...Niet accepteren als hij gaat trekken, steigeren of iets dergelijlks. Laat hem duidelijk merken dat je daar niet van gedient bent. Desnoods TE streng reageren. Jij kunt op dat moment het beste beslissen wat je paard kan hebben of niet. Luister niet te veel naar het commentaar van anderen: :"dat is zielig". Natuurlijk moet je altijd in de gaten houden dat je een paard niet echt mishandelt. Maar heel veel mensen vinden een tik al teveel...

Je kunt een control halster gebruiken, een halster dat de druk op het hoofd vergroot als je paard zich tegen je gaat verzetten aan het halster (dus de druk vergroot) Je kunt ook een touwhalster gebruiken.
Hoe dunner het halster (touwhalster) , hoe scherper het inwerkt. Wees heel consequent, als je paard toegeeft dus stopt met trekken of protesteren, moet je de druk op het halster meteen verminderen. Het volgen van een cursus is misschien ook niet verkeerd...

Touwhalsters vindt je onder anderen hier: www.parelli.nl

http://www.parelli.nl/tools.html

Je kunt ze ook zelf maken:

http://www.azstarnet.com/~sunrise/horse ... iador.html

http://www.azstarnet.com/~sunrise/horse ... chor205353

Success ermee. Oefen veel, en vooral: wees consequent....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 22:42

Bij ons lopen ze vanaf de eerste dag al aan het halster. Aangezien onze paarden i.v.m. de Helihaven en het land aan de grote Rondweg van Emmen ligt gaan onze paarden uit veiligheidsoverwegingen iedere avond naar hun eigen stal terug. Dus eigenlijk komen de veulens iedere dag gehalsterd in de hand.Dat gaat allemaal vanzelf. Geen probleem. En mocht er eentje een beetje dwarsliggen, dan regelen we dat met de mond. *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 22:57

ik had gewoon een zweepje mee, als hij dan stil ging staan om irri te doen dan gaf ik hem gewoon achter mijn rug om een tikkie met de zweep met het commando Vooruit. Je kan het ook met zijn 2en doen, maar gebruik eerst de hulp en dan pas het zweepie(en niet te hard slaan natuurlijk, zie de zweep als verlenging van je hand.
Steigeren heeft hij maar kort gedaan, toen ik zag dat ik het niet aankon heb ik de DA gebeld en die heeft hem een week later gecastreerd.
Nu heb ik een super knollie(oud wijf Haha! )

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:01

Een echte tip heb ik niet eigelijk, want Udinde is superbraaf met meelopen. (geen ervaring, alle veulens waren braaf bij ons) Alleen het halster omdoen is even lastig, maar daarna is alles oke!
Ik denk dat je in ieder geval heel consequent moet zijn en als je een tik uitdeelt moet je zeker weten dat je niet te laat daarvoor bent.
En iets vaker een korter stukje oefenen, dat kan ook helpen.
En goed belonen als ze braaf is, maar dat zal wel een overbodige opmerking zijn *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:14

Bij ons krijgen ze ook al de eerste dag het halster om en gaan aan het touw mee naarde wei, daat gaat het halster weer af.
Met de merrieveulens ging dit heel goed maar vorig jaar hadden we eindelijk weer eens een hengstje Extreme duivel Ustinov Extreme duivel
Toen hij een maand of 4 was begon hij al met uitproberen en wilde niet meer fatsoenlijk mee lopen.
daarop ben ik elke dag een 1/2 uur met de merrie gaan rijden en moest hij mee aan een kort touw, als hij begon te klieren liep de merrie gewoon rustig door en trok hem mee, met 3 dagen liep hij weer normaal aan de hand mee.
Nu staat hij op een opfokbedrijf en ga ik 1x per maand kijken, even een halster om en poetsen.
Gaat nog steeds goed.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 23:19

Thanx voor jullie reacties.

Als ze braaf mee loopt beloon ik haar idd ook heel goed.
Maar ik weet nu iig dat het niet erg is om haar zo aan te pakken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:30

Aanpakken is inderdaad helemaal niet erg. Tenminste niet als ze weet waarvoor ze aangepakt wordt en op het juiste tijdstip.
Udinde en haar vriendinnetje krijgen ook weleens een dreun (tje) als ze heel even vergeten hoe het hoort. Dreigen is bij mij out off the question en omdat ze nu "kleuteren", moet ik Udinnieminnie er weleens aan herinneren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:33

Aanpakken is niet zielig. Ook niet bij een veulen. Jij bent de baas. Niks zielig, ze lopen over je heen als ze de kans krijgen...en hoe ouder en sterker ze worden, hoe moeilijker het wordt om de baas over ze te worden. Meteen aanpakken. Dat betekent niet dat je te hard tegen ze moet zijn, maar ze moeten wel hun plaats weten...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 13:13

als je haar neit met al je kracht slaat dan kan je haar af en toe wle ene terechte tik geven, anders krijg je zo'n onopgevoed paard later.
Loopt ze ook enit goed mee als Charmotte ook goed mee loopt???
Als ze hapt kun je wel gewoon een tik(je) op dr snuit geven, als ze mag happen zal ze dat altidj blijven doen, straf je dr pas later af dan snapt ze dat niet want ze mocht het eerst wel doen maar nu ineens neit.
Stem verhevven kan gerust, ik doe dat ook altijd. Als ze maar een verschil horen tussen een 'lieve' stem en een 'kwade' stem.
Doet ze het goed gelijk met je 'lieve' stem praten Lachen

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 13:31

Nee met Charmotte loopt ze ook niet goed mee hoor, ze is niet zo'n paardje dat bij haar moeder blijft. En het is in een vertrouwde omgeving dus dan al helemaal niet natuurlijk.
Ik laat haar nooit bijten hoor... Nee is nee...
En als ze rustig mee loopt praat ik heel rustig tegen haar, dus ze weet nu wel goed dat ik boos ben als ik mijn stem verheft.
Als ze opeens gaat draven ik zeg heel rustig: Hoooo maar....
Dan gaat ze wel weer stappen, en Hooo is halt, dat weet ze dus allemaal wel al. Alleen heeft ze er niet altijd zin in Haha!
Haha voor Bucephala had ik zelfs nog nooit eerder een veulen geaait! En nu voed ik er zelf 1tje op haha *LOL*