Vraagje aan iedereen met een merrie...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Vraagje aan iedereen met een merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 14:52

Misschien niet zo fris onderwerp, maar ik ben wel benieuwd of nog meer mensen dit doen:
Ik heb een merrie en regelmatig check ik even of het wel schoon is tussen haar tepeltjes. Maar heel vaak zitten er echt hele klonten met troep tussen.. ik haal het altijd voorzichtig weg en probeer het weer zo veel mogelijk schoon te krijgen (wat erg lastig is), maar ik weet eigelijk niet of dit wel mag? Misschien moet je er wel helemaal niet aan zitten, omdat het dan juist gaat irriteren...Doen jullie dit ook wel eens in de zoveel tijd?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:54

Yep, dat moet je eens in de zoveel tijd schoonmaken... Toen ik dat voor de eerste keer bij mijn merrie deed, kreeg ik een enorme trap op m'n bovenbeen, auwie...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:54

Ja, ik doe het ook eens in de zoveel tijd... maar ik gebruik dan wel baby olie doekjes of een flinke klodder uiercreme zodat het makkelijk los laat. Ik ga niet pulken en trekken, gewoon even los 'weken' zeg maar.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:54

Soms als ik haar uitgebreid ga wassen pluk ik een paar van die klontjes weg. Onfris vind ik het niet, het is volgens mij een soort van huidvet dat samen geklonterd zit, echt vies ruiken doet het ook niet. Meestal laat ik het gewoon zitten.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 15:00

o, gelukkig is het normaal om dat te doen.. maar het is dus ook niet erg als je het gewoon zou laten zitten? Dan valt het er vanzelf wel een keer tussenuit? Mijn paard vind het totaal niet erg als ik daar mee bezig ben, dus ik blijf het gewoon maar doen dan!

Bedankt voor jullie snelle reakties!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:09

Ik kijk wel altijd ff of er korstjes zitten en haal er ff een doekje overheen.

Echt schoonmaken doe ik het niet, had ergens gehoord dat dat vettige juist voor bescherming zorgt (weet niet of het waar is, maar klonk wel logisch).

Dus alleen ff controleren of het niet gaat schuren en korstjes of ontstekingen veroorzaakt.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:14

Hoe vaker je het schoonmaakt hoe harder het er weer bijkomt. Schilfertjes of kleine kristalklontjes kun je beter laten zitten. Als het echt drap is gewoon met een zacht doekje of zacht papiertje er afhalen, maar niet geheel wassen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:33

Ik maak het gewoon met een sponsje met ´t lauw-warm water schoon (zonder zeep oid !!!).
De schede "was" ik ook met een sponsje met lauw-warm water af .(ook weer zonder zeep en natuurlijk een ander sponsje als voor tussen de uier Knipoog !)

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:41

Sterre schreef:
Ik maak het gewoon met een sponsje met ´t lauw-warm water schoon (zonder zeep oid !!!).
De schede "was" ik ook met een sponsje met lauw-warm water af .(ook weer zonder zeep en natuurlijk een ander sponsje als voor tussen de uier Knipoog !)


De schede doe ik dan weer heel regelmatig, zeker 2x in de week. Daar gaan alleen maar van die korstjes opzitten waardoor ze gaan schuren. Ook vind ik het niet zo'n fris gezicht omdat de schede toch wel vaak in het zicht komt onder het rijden ed.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:02

Ja, als ik haar poets check ik vaak even met m'n vingers of er wat zit en krabbel dat zachtjes weg. Vindt ze lekker

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:34

ik maak regelmatig even met een babydoekje tussen de tepels schoon en de schede met een spons met lauw water..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:41

Ik was haar daar alleen met water, maar ook bij Milena zitten er regelmatig zwarte klontjes. Is normaal. Overigens spuit ik haar in de omgeving van de uier ook gewoon af na een buitenrit ed want de bagger spettert nogal hoog op bij dat kleine dondertje van mij Haha!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:46

Ik maar het bij onze merries ook regelmatig schoon daar. Erg vinden doen ze het ook niet.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:06

jepz ik doe het ook, had er nooit over nagedacht tot mijn moeder het een keertje zei.....
Niar vind het niet erg maar soms wil ze wel eens d'r achterbeen optillen, als ze dat doet til ik gewoon een voorbeentje op en maak ik het verder "schoon" en haar schede maak ik bijna iedere dag schoon....

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:08

ik doe het ook bij mijn merrie.
ze vind het totaal niet erg.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:16

Waratje schreef:
Ja, als ik haar poets check ik vaak even met m'n vingers of er wat zit en krabbel dat zachtjes weg. Vindt ze lekker

Doe ik ook, alleen er is een verschil:
Novia vindt het niet lekker, ze vindt het HEERLIJK!!!! Vingers aflikken

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:27

jawel je moet het wel weghalen en goed schoonhouden mijn merrie heeft het ook en ik maak het ook regelmatig schoon...

ff een vraagje---> hoe maak je van je onderschrift een link naar je eigen topic....?
wat ik nu heb staan moet een link worden naar mn topic...

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:29

Ik maak het ook wel eens schoon, maar moet dan echt uitkijken dat ik geen trap voor me kop krijg, ze vind het echt niks!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:44

net als bij de koker van mijn ruin maken we eens in de zoveel tijd de tepels schoon bij onze merrie. soms met een babydoekje of soms met water en shampoo. ligt er maar net aan of we haar gaan wassen.
als ze hengstig is wassen we het vaker, afgelopen weekend had ze open plekken tussen haar benen omdat het vocht van de hengstigheid was gaan broeien toen ze de hele dag op de wei stond.. erg pijnlijk voor haar dus. daarom heel belangrijk om de boel daar schoon en soepel te houden..

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:21

hoe raar is het als er nooit vuil tussen de tepels zit? ik kijk nl. regelmatig of het vies is en was het een paar keer maand even met een sponsje maar tussen de tepels is het ook gewoon altijd schoon Verward .

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:33

de schede doe ik heel regelmatig, tussen de uiers af en toe. is gewoon huidvet met wat vuil wat er tussen zit.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:31

IcePrincess schreef:
hoe raar is het als er nooit vuil tussen de tepels zit? ik kijk nl. regelmatig of het vies is en was het een paar keer maand even met een sponsje maar tussen de tepels is het ook gewoon altijd schoon Verward .

Kan het zijn dat je merrie nog nooit een veulen heeft gehad ??
Mijn merrie-veulen van 10 mnd. heeft ook nooit viezigheid tussen de uier, maar dat komt volgens mij omdat het daar allemaal nog mooi glad is. Haar mama heeft (sinds ze een veulen gekregen heeft) ahw een geultje tussen de tepels en daar kan het vuil natuurlijk lekker tussen blijven plakken!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:38

Ik maak het zelden schoon. Meestal is het vanzelf eens weg door rollen o.i.d. Nu met het veulen hebben ze er helemaal geen last van!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:47

ja ik maak het wel af en toe schoon daar met babydoekjes ofzo, er komt dan veel viezigheid vanaf en het jeukt haar ook erg (ze krijgt er helemaal een kroellipje van *LOL* )

ik mag er wel aanzitten, maar zomaar een vreemde hoeft dat niet te proberen Extreme duivel

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:01

Sterre schreef:
Kan het zijn dat je merrie nog nooit een veulen heeft gehad ??
Mijn merrie-veulen van 10 mnd. heeft ook nooit viezigheid tussen de uier, maar dat komt volgens mij omdat het daar allemaal nog mooi glad is. Haar mama heeft (sinds ze een veulen gekregen heeft) ahw een geultje tussen de tepels en daar kan het vuil natuurlijk lekker tussen blijven plakken!


ze heeft zelfs meerdere veulens gehad Verward , maar ze heeft zowiezo al rare tepels, het lijkt er altijd op alsof ze drachtig is, zo die vorm (alleen de tepel, de uier is verder gewoon normaal) maar dat geultje ertussen is ook nietzo diep, terwijl je dat toch eigenlijk wel zou verwachten bij een merrie wat al veulens heeft gehad.