Hoeveel kost zo'n paard nou? (dressuur crack)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Applebee
Berichten: 92
Geregistreerd: 24-05-04

Hoeveel kost zo'n paard nou? (dressuur crack)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 20:44

Dit is geen advertentie "gezocht", maar meer orienteren met wat voor een soort prijzen ik rekening moet houden.

Ik ben op zoek naar een echt goed dressuurpaard.

-Van 5-7 jaar oud (mag jaartje meer of minder zijn)
-Tussen de 1.65m en 1.72m (cm. meer of minder ok)
-3 zeer goede gangen
-Natuurlijk gezond, absoluut geen stalgebreken en dergelijken
-en last but not least, een goed werkwillig karakter.

Op zich maakt het niveau van training niet heel veel uit, zolang het maar goed zadelmak is. Ik heb namelijk liever een zeer correct gereden 6 jarige die mischien wat laat gestart is en "pas" op B niveau zit, dan bv. een 5 jarige die met kunst en vliegwerk naar de Z is gereden alleen maar om er meer geld voor te vangen. Ik hecht erg veel waarde aan een paard dat correct getraind is.

Dingen die ik minder belangrijk vind:
-ras/afstamming
-kleur
-gelacht

Wat kost zo'n paard nou?

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:46

er zit zo veel verschil in de prijzen, het ligt er ook aan waar je je paard gaat kopen.

ik geloof dat je begint met een leuk paard dat niet veel kent rond de 3000-4000 euro.
Laatst bijgewerkt door Daan1982 op 31-05-04 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:47

Helaas kan ik geen antwoord op je vraag geven, maar er zitten hier genoeg mensen die echt stand van zaken hebben. Ik ben ook heel erg benieuwd.

Applebee
Berichten: 92
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 21:00

yankeestar schreef:
er zit zo veel verschil in de prijzen, het ligt er ook aan waar je je paard gaat kopen.

ik geloof dat je begint met een leuk paard dat niet veel kent rond de 3000-4000 euro.


3000-4000 euro zijn meer prijzen voor "leuke" gemiddelde paarden. Ben bang dat ik niet ver kom met dat geld! Ik bedoel echt een toppaard dat potentieel heeft om Grand Prix te doen!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 21:07

Applebee schreef:
Ik bedoel echt een toppaard dat potentieel heeft om Grand Prix te doen!


Als de verkopers dat ook weten dat ie die potentie heeft zal je echt moeten betalen, denk aan 50000 tot wel anderhalf, twee ton euri's.

Maar ja je kan het beste gewoon een beetje rond gaan kijken, er zijn zat goede sportpaarden te vinden tussen de 10 en 25 duizend euro

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:20

Een echt goed sportpaard ligt idd al snel tussen de 10 en 20 duizend euro...
Gewoon goed rondkijken, misschien vind je wel een goede zonder het onderste uit de kan te hoeven betalen.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 23:12

Helemaal mee eens, begin maar bij de 10 met deze eisen.

Applebee
Berichten: 92
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 02:24

Bedankt voor de reacties! Dan nog een vraag: zijn zulk soort paarden nog te betalen als ze bij een handelaar staan? Of moet je echt de fokkers langsgaan om een nog enigzins betaalbare topper te vinden?

Okee, ik snap wel dat je bij geen een paard een garantie krijgt dat ie uiteindelijk Grand Prix zal lopen. Daar komen natuurlijk factors bij als gezondheid, karakter en last but not least de ruiter. Maar ik ben niet op zoek naar een leuk paard waar je bij voorbaat al aan kan zien dat ie vast zal lopen in de Z. Dat is namelijk een beetje mijn probleem. Ik heb nog nooit een echt goed paard gehad maar heb nu twee "normale" paarden naar de Z gereden. De eerste was echt beneden gemiddelde en toen zeiden mensen in het begin dat het al een wonder zou zijn als ik die boven de L kon rijden. Uiteidelijk liep ie als 7 jarige toch Z2, maar echt hikken tegen de 60%. De tweede is een stuk beter, maar ik ben enorm ambitieus en heb gewoon geen zin (meer) om een hoop tijd in een paard te steken dat toch niet het laatste beetje heeft. Dit paard deed het leuk in de Z, is een lief dier, maar miste toch dat laatste beetje en dan vooral in de galop. Ik heb dit paard nu net voor een goed bedrag verkocht als leerpaard en nadat ik mijn twee eigen gefokte twee jarigen heb verkocht heb ik een leuk bedrag voor (hopelijk) een echt goed paard.

Zou ik een eind komen met zeg ongeveer, 18000 euro?

Applebee
Berichten: 92
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 02:38

Nog een vraagje: wie weet er een aantal websites van fokkers die zeer goede paarden fokken?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 07:08

Ik denk dat je met een budget van 18.000 euro wel een heel eind zou moeten kunnen komen maar ga dan wel wat fokkers en stallen af want je zal nog versteld staan van het prijsverschil.
Bel de handelaars/fokkers ook niet op met vermelding van je budget maar ga gewoon eens wat sportpaarden bekijken en berijden.
Mijn instructrice is nu ook bezig met het zoeken naar een nieuw toppertje aangezien haar huidige ZZ-licht klare ruin een hele tijd uit de running zal zijn wegens een blessure (en dan heb ik het echt over jaren...).
Ik ga volgende week ook met haar mee kijken en vergelijken. Het budget voor dit nieuwe paard ligt tussen 20 en 25 duizend euris. Maar dan moeten er wel zeker al knoppen op zitten voor de Z zodat zij hem minstens al in de M kan starten.
Succes ermee!!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:14

vanaf 10.000 euro zal je wel al wat vinden maar je zal schrikken van de prijsverschillen bij de stallen. Gewoon goed rondkijken en veel, heel veel paarden bekijken en proberen. succes.

Misschien weet Thyrza iets staan.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:41

Bij ons in de buurt zit een fokker met een goede naam. Vorig jaar had hij echt een fantastisch veulen. Dat ging op de veiling voor 18000 euro weg. Dan hebben we het dus over een veulentje van een paar maanden oud. Ik zou bijna denken dat je dan voor 18000 geen topper kunt krijgen die al onder het zadel is. Verward

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:47

Scum schreef:
Bij ons in de buurt zit een fokker met een goede naam. Vorig jaar had hij echt een fantastisch veulen. Dat ging op de veiling voor 18000 euro weg. Dan hebben we het dus over een veulentje van een paar maanden oud. Ik zou bijna denken dat je dan voor 18000 geen topper kunt krijgen die al onder het zadel is. Verward


Veulentjes van 18.000 euro zijn uitzonderingen. Je kan echt wel een toppertje vinden voor deze prijs maar je zal goed moeten zoeken. Want voor een fokker is elk paard op stal een toppertje en 18.000 waard. Als je zelf er een goed oog voor hebt dan pik je ze er wel uit

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:28

Trek je beurs maar open voor zo'n paard.

Ik weet er een, echt zo een die jij zoekt, en die gaat voor 50.000 nog net niet weg Haha!

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:31

Ga eens op een dressuur/trainingsstal kijken! daar staan zat paarden met potentie! Ik weet niet waar je woont?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:44

Zou het via fokkers proberen; veel rondkijken en je goed oriƫnteren. Evt. eens informeren bij hengstenboeren of ze wat weten (die hebben veel contacten). De handelsstallen halen ze daar ook vandaan en leggen er dan een mooie prijs bovenop. Als je dat voor kunt zijn, scheelt het allicht!