Wat te doen!? Paard bang? voor singel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Wat te doen!? Paard bang? voor singel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 19:19

Ik train nu al tijdje tweejarige hengst. Gaat super en paardje vind alles goed. Hij kan al vast staan, aan de hand mee lopen, bitje in, poetse, commando's als om trug draf enz.... Dus gaat super! Over half jaar gaat paard in training om hem in te leren voor de kar dus hij moet al langzaam wennen aan hoofdstel en bit. Nu is dit niet de eerste keer dat ik dit doe, en ik ben de enigste die er mee bezig is (total 2 a 3 keer p week ong 1x p week met bitje en singel). Nu heeft hij dus al vaker een singel omgehad, in de longeerbak maar daar train ik liever niet in omdat hij dan op (te kleine) volte moet lopen. Maar zodra ik hem een singel om doe flipt hij helemaal. Je mag er aan zitte en alles maar hij is dan super schikachtig en slaat om het kleinste ding op hol. (doe hem trouwes niet strak ofzo). Weet niet wat er is. De eerste keren gingen zo goed. Liep hij er gewoon mee en alles. Ook vind hij sinds tijdje longeren heel eng. (Hij loopt te ver weg en dan komt er druk op de longeer lijn en ontploft hij). Heb ik nu met zo'n driftkikker te maken?! Het word ook niet minder elke keer verzet hij zich evenveel.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:22

Misschien kan je beter eens met een Dekensingel longeren.
Leert hij rustig met de druk om te gaan
Want die longeer singels moeten straks anders zakken ze naar achteren, die longeer singels, kun je lekker los doen.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:15

Ik denk toch dat het paard er last van heeft, past de singel goed? ziten er geen drukkingen?
Succes.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:37

misschien is hij een beetje aan het puberen. ik zou eerst gewoon in stal er weer aan laten wennnen, en vragen of iemand je wil helpen. en gewoon weer heeel rustig aan verder te gaan

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:48

Misschien is het allemaal iets te snel gegaan?
De 1 is daar gevoeliger voor dan de ander, vooral omdat die in het begin zo braaf was kan het best zijn dat het nu allemala even te veel nieuwe indrukken zijn.

Ik zou eens kijken wat een tijdje vakantie met hem doet.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:51

gewoon heel geduldig zijn.
ga veel in stal met hem oefenen.
dat is vertrouwd en daar zijn ze meestal rustiger.
doe de singel dan gewoon op het 1e of 2e gaatje, maakt niet uit of ie zakt.
en l;aat het dan 5 minuten zitten, geef hem een snoepje en laat hem voor de rest van de dag met rust.
doe dit hoogstens 2 keer in de week.
en laat het beest vooral zo veel mogelijk met rust, denk dat ie met 2 jaar meer in de wei moet lopen dan mee moet worden geoefend.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:58

En als je 'm zo'n elastieken dekensingeltje omdoet, op stal zet en in z'n sop gaar laat koken? Laat het 'm maar uitzoeken, hij went vanzelf wel.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:22

Misschien dat een singel met elastiek het op kan lossen. Deze houd een constante druk op de buik. En geen los-vast contact(wat bij een niet strak vastzittende singel alleen maar erger is)
Sommige paarden hebben hier wel vaker last van.

En idd een stieken deken singel voor de gewennig?? Let wel op dat deze strak genoeg zit en dus niet naar achter kan schuiven, want dan heb je er een probleem bij!!!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:25

zo'n paard ken ik ook--> ze zeggen dat ie claustrofobie heeft. geen idee verder maar goed. Ik zou niet weten hoe je dit moet verhelpen. ik denk zelf dat het met de tijd wel overgaat.
succes verder!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 11:34

Hij word ook maar een keer per week 'getraind' de rest is gewoon poetse enz... Ik heb al drie verschillende longeersingels geprobeerd en nooit strakker dan het tweede gaatje gedaan. Ik snap er echt nix van. En op stal zetten, daar kan ik het een keer over hebben, maar ben bang dat hij de hele boel afbreekt. Dus wat moet ik doen? Gwn doorzetten en hem lekker in zijn sop laten gaar koken (dus singel om en dag laten bokken) en waar kan ik dat het beste doen gewoon in de wei of op stal? Over dat helpen, ik zoek idd nog iemand die een keer mee wil gaan... Maar ken niemand die ervaring genoeg heeft of ik moet me blauw betalen!

Die elastieken singel ga ik iig proberen (net al een gehaald)