vraagje nav al die paardenmarkten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

vraagje nav al die paardenmarkten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 15:53

zouden jullie hier een paard willen/durven kopen?

Ik vind het leuk om er te kijken enzo, maar weet niet of ik echt zou durven kopen als er wat leuks tussen zou staan, met een goede bouw en gezonde oogopslag. Het lijkt me zo eng.. Als ik een paard aanschaf wil ik echt wel van tevoren een klinische keuring (op zn minst) en dat is natuurlijk op de markt al niet te doen.. Hoe groot is de kans dat je een paard koopt die wat mankeerd, denk ik dan... Hoe dan ook, ik zou het niet durven, terwijl er best wel eens iets leuks tussen kan staan.

Hoe doen jullie dit/denken jullie hierover?

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:59

Ik heb liever ook geen paardje van een markt..

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:00

Ik ook niet! En leuk om er te gaan kijken vind ik ook niet echt! Ik kan het maar slecht aanzien dat al die paarden, pony's en veulens hutje mutje op elkaar aan een touwtje staan!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:01

Ik denk dat ik er wel eentje zou kopen,maar dan 1,waarvan het niet zo erg zou zijn,dat die niet bereden kan worden...Een grasmaaier dus...Ik kan moeilijk geloven dat op een markt echt goede paarden worden aangeboden...Immers,kunnen deze particulier voor veel meer worden verkocht...Tsja...Ligt er denk ik ook aan wat je tegen komt...

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:01

Ik ga er een kopen die zaterdag op de markt stond
Ik heb het adres gevraagd en ga van de week kijken en laat m natuurlijk gewoon keuren ...
Op zo'n manier is eht wel te doen

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 16:03

YvonneS schreef:
Ik ook niet! En leuk om er te gaan kijken vind ik ook niet echt! Ik kan het maar slecht aanzien dat al die paarden, pony's en veulens hutje mutje op elkaar aan een touwtje staan!


dat is idd heel zielig, en wrang om te zien. Maar met leuk om te kijken bedoel ik meer dat ik erg nieuwsgierig ben naar wat er staat... Niet de omgang met de dieren

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 16:03

bakkie schreef:
Ik ga er een kopen die zaterdag op de markt stond
Ik heb het adres gevraagd en ga van de week kijken en laat m natuurlijk gewoon keuren ...
Op zo'n manier is eht wel te doen


zo is het idd wel te doen ja!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:49

Mijn beide paarden komen van de markt.

Felix werd voor mij als huurpaard in Den Bosch gekocht en Danno kocht ik als 4 maanden oud hummeltje op de Zuidlaardermarkt.

Felix is inmiddels al 10 jaar bij mij, en Danno bijna 6 jaar.
Beide dieren zijn kerngezond en heerlijk om mee te werken.

Ja, ik zou het rustig nog eens doen, maar niet ouder als 2,5.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:02

Ik ben vandaag op de paardenmarkt geweest in Heenvliet, tja zag opzich wel leuke beessies staan.. zagen er ook goed uit alleen die hoeven en allemaal shet veulentjes denk op 2m² dat was wel erg zielig.. tis dat ik geen trailer bij me had, anders had ik echt wel 2 van die veulentjes mee genomen haha misschien nog wel meer ook Knipoog haha.. Maar jah, als een pony/paard er goed uitziet en lief is, waarom zou je m dan niet kopen? tuurlijk zit er een risico aan, maar als je bij een particulier een pony koopt en je laat m keuren en hij word goed gekeurd, weet je ook niet wat die een jaar erna bijv. kan krijgen. dat is toch nooit te zeggen.. dus ja..

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:04

ik vind het wel moeilijk hoor. persoonlijk koop ik liever een paard bij een bekende stal

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:11

Ik weet zelf ook niet of ik er 1 zou kopen.. Hoewel ik vanmiddag wel een erg leuk beessie heb zien staan, meen dat het een jaarling was, beetje arabisch type, vosje, 3 witte beentjes.. echt heel leuk beestje.. Maar het is en blijft een risico die je neemt op een markt. Maarja in principe heb je ten aller tijden een risico, maar dat is met alles wat je koopt.. kan altijd wat mee gebeuren of overkomen kwa ziektes..

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:12

Ik vind markten niets,
ben afgelopen jaar voor de eerste keer geweest, en ik hoef er niet meer heen....
Ik kan er echt niet tegen Scheve mond

Rafiki8

Berichten: 726
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:37

wij kopen ze en verkopen ze op markten alleen de pony's dan die we niet kwijt kunnen. meestal verkopen we ze wel aan particulieren. vandaag in heenvliet hadden we ook twee pony's bij ons een die we van iemand van stal moesten verkopen een palomino en een vosje twee eerlijke pony's maar af en toe hebben wij ook een pony die niet goed is zoals bijv. een bloedzuiger ik zeg niet dat ze altijd gek in hun hoofd zijn maar meestal is dat wel het geval. (doordat er zoveel bloed wordt afgenomen)
we kopen ook zat paarden en pony's die wel goed zijn het voordeel is dat wij veel handelaren kennen en ook meestal met hun handel doen en ook weten te wonen en waar we vaak s'avonds gaan kijken of hij nog wat heeft staan.
als er een is ingespoten of wat anders aan de hand is gaan ze terug zo niet kopen we nooit meer een van diegene. (de meeste nemen ze wel terug)en bij een particulier doen ze dat gewoon veel vaker want die zien ze gewoon niet meer of ze zeggen van ja dat weet ik niet ik heb hem of haar die ochtend gekocht en ik wist niet beter of hij of zij goed was.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:45

KellyenXena schreef:
Ik denk dat ik er wel eentje zou kopen,maar dan 1,waarvan het niet zo erg zou zijn,dat die niet bereden kan worden...Een grasmaaier dus...Ik kan moeilijk geloven dat op een markt echt goede paarden worden aangeboden...Immers,kunnen deze particulier voor veel meer worden verkocht...Tsja...Ligt er denk ik ook aan wat je tegen komt...

Ik weet wel van een goede hengstenhouderij bij ons in de buurt die ook gewoon op markten staan, met dure paarden.
Als ik echt iets leuks zou tegen komen why not

pajidin

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:45

Persoonlijk zou ik ook niet snel een volwassen paard kopen op de markt. Te veel risico's...
Maar ik vind t verhaal toch weer anders als t om een veulen gaat.
Uit ervaring weet ik gewoon dat er op de Zuidlaardermarkt ook hele goede veulens te koop zijn, gewoon 1e premie's en gezond. En het scheelt... meestal liggen de prijzen ook wat lager, omdat er heel veel fokker tegen die tijd van hun veulens af willen.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:48

Precies.. een volwassen paard zou ik ook nooit op een markt kopen, heb dan tog zo iets van "tja ze verkopen m niet zomaar.." en met een veulen ligt dat tog anders..

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:48

Gonita schreef:
... af en toe hebben wij ook een pony die niet goed is zoals bijv. een bloedzuiger ik zeg niet dat ze altijd gek in hun hoofd zijn maar meestal is dat wel het geval. (doordat er zoveel bloed wordt afgenomen)
...


Een bloedzuiger?? Wat is dat Verward

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:53

haha ik blij dat degene die ik wil een jaarling is hahah Haha!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:04

Zolang er mensen kopen op de paardenmarkt, blijft deze meestal onvriendelijke manier bestaan. Dus vooral niet kopen op zo'n markt, zeker niet als je niet bestand bent tegen zielige beestjes.

Rafiki8

Berichten: 726
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:15

bloedzuiger is een pony of paard dat drachtig is en waar er veel bloed van af wordt genomen omdat daar een stof inzit voor de pil en omdat er zoveel bloed af wordt genomen tast dat de hersenen aan waardoor de pony gevaarlijk kan worden meestal zijn ze ook heel shuw. (wat logische is )
als je veel geduld heb kan het goed komen maar meestal zijn het welshjes van 2 a 3 jaar en dat zijn kinderpony's en je gaat toch niet zo'n pony kopen voor je kind.

wij hebben een paar jaar geleden 3 arabieren gehad alle drie knettergek je moest gewoon uitkijken want je had zo een hoef in je gezicht 2 daarvan hebben we ook af laten maken na een half jaar proberen en twee dooie veulens want ze stonden ze af en met de fles is helaas niet gelukt.

meestal gaan ze ook na italie ,duitsland of frankrijk
ik zeg er ff bij dit geldt niet voor alle bloedzuigers maar voor de pony's die ik heb gekend.

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:37

Ik zou het niet doen. Als ik nu een paard zou krijgen, dan zou ik echt veelste weinig ervaring hebben om te zien of alles goed is met het paard enz. Ook al zou iemand anders er naar kijken, ik wil toch liever dat de dierenarts hem dan keurt.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:02

Een jong paard of veulen (tot 2) zou ik wel op de markt durven kopen. Ik weet 'via de andere kant' wat voor paarden er aangeboden op markten, en t zijn erg vaak jonge 'middenklassers' om het zo maar te noemen. Ook met haflingers of fjorden van de markt zou ik weinig problemen hebben.
Volwassen, bereden rijpaarden zou ik er niet kopen. Een handelaar kan zo'n dier ook wel op de normale manier kwijt met meer winst. Dus dan zijn de dieren 9 van de 10 x gewoon niet goed (of in de kop, of veterinair)

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:53

Waarom niet? Je moet er doorheen kijken en oog voor hebben. Mijn schoonheid komt van de paardenmarkt en zeker weten dat daar een ponykindje heel gelukkig mee gaat worden in de sport!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:54

er staan ook soms wel goede tussen hoor.. geloof soms zelfs met papier erbij..

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:18

Er is bij ons vandaag paardenmarkt geweest, ging ik daarna naar stal, staat er echt een prachtige schimmelhengst in de stalgang. Vandaag gekocht op de markt. Beetje arabier/andalusier achtig paardje. Hij was wel aan de magere kant, maar dat zijn een hoop hengsten nu in het dekzeisoen. Hij had ook best veel wondjes, maar het is ook een druktemakertje.
Verder was hij volgens mij harstikke gezond en echt een plaatje Lachen