dubbellips ijzers aan de voorkant... nut???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

dubbellips ijzers aan de voorkant... nut???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 16:58

even de cryptische vraag wat verder uitleggen. Een meisje bij ons op stal had aan de voorkant een dubbellips ijzer liggen om te voorkomen dat de voeten verder uitdijen (platvoetjes).

Nou heeft dit paard echter totaal geen platvoeten. Sterker nog de groei is erg slecht evenals de kwaliteit van de hoeven. Daarnaast liggen de ijzers er gemiddeld met een week of 4-5 er vanaf. Omdat de dubbellipsijzers de voorvoet zou vertragen.

Nou mijn vragen (eindelijk Haha! )
- wat is het nut van zulke ijzers aan de voorbenen?
- zijn er uberhaupt wel dubbellipsijzers voor de voorbenen, of zijn dit omgebouwde achterijzers?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:01

Mijn paard heeft ook dubbellips ijzers aan zn voorhoeven. Dit zijn gewoon achterijzers Haha!.

Ze zitten eromheen om te voorkomen dat de hoef uit elkaar groeit. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit uitgeprobeerd of dat ook daadwerkelijk zo is Haha!. Hij had deze ijzers om bij zn vorige eigenaresse en ik heb het zo gehouden. Ijzers blijven goed zitten, hoefsmid is tevreden over zn hoeven, dus ik verander er voorlopig niets aan Lachen.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:02

Een van onze paarden heeft momenteel "omgebouwde achterijzers" onder haar voorhoeven. Blijven de normale tijd zitten. Is een tijdelijke oplossing van de smid, omdat ze door slechte conditie ook slechte hoeven had ("platvoetjes" en echt scheuren). Sinds ze bij ons staat is dit stilaan aan het verbeteren (haal algemene toestand is ook verbeterd), deze ijzers zouden daarbij moeten helpen door de hoeven wat "bij elkaar te houden". Achter staat ze al blootsvoets, voor zal ze zo nog enkele maandjes doormoeten, maar de verbetering is duidelijk zichtbaar! Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:06

Dubbellips voorijzers zijn volgens mij altijd opgebouwde achterijzers.
Rosalien heeft ze ook, omdat de kwaliteit van de voorhoeven te slecht is om het hoefijzer met een enkele lip lang goed te laten zitten. Ze heeft een tijd geleden een hoefzweer gehad en daardoor zit er een zwakke plek in de hoef.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:08

Mijn paard heeft een paar maander terug ook gewoon achter ijzers om zijn voorhoeven gehad.
De voor hoeven waren nogal kwetsbaar op dat moment en zo gaf dat extra steun volgens de hoefsmid, mijn paard heeft er wel veel baat bij gehad.
Nu sta ik al weer een tijdje zonder ijzers.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 17:11

merken jullie geen belemmering in de beweging? ik hoorde van een andere smid dat de achterijzers een iets remmende werking hebben en de voorijzers er voor bedoeld zijn om het paard gewoon de mogelijk te geven om zijn voeten af te rollen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:12

mijn paard heeft lang slechte hoeven gehad
kwam oa omdat op deurne pietje de ene voet deed, jantje de andere, klaasje de derde en peter de vierde voet Boos!

elke week na de crossles stond ik weer bij de smid Boos!
ze lieten die takken zo vreselijk lang, dat werkt niet bij een crosspaard Knipoog

op een gegeven moment waren de voorvoeten dus erg slecht geworden , en deden ze dubbellips erop
voor het oog waren ze mooier, want de scheuren en gaten zaten n deel onder de lippen ...

maar ... later hebben andere smeden dat mij weer ten strengste afgeraden
bij platvoeten kan het wel nut hebben , maar zijn de hoeven al slecht, ga maar na, de lippen zitten nu op de oude hoefnagelgaten !
en elke pas word de klap opgevangen door het ijzer , en de lippen dus op de gaten , ga maar na, elke keer krijgen de hoeven waar ze al poreus zijn , een klap te voorduren ---> resultaat is nog slechtere hoeven !
de toon is vaak sterker omdat daar nooit gaten zitten van de hoefnagels Knipoog
dus voor mij geen dubbellips meer voor

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:14

sjakie schreef:
merken jullie geen belemmering in de beweging? ik hoorde van een andere smid dat de achterijzers een iets remmende werking hebben en de voorijzers er voor bedoeld zijn om het paard gewoon de mogelijk te geven om zijn voeten af te rollen.


Volgens mij werkt de hoefsmid de voorkant nog iets bij, zodat de hoek ronder is.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:15

Als ze goed gesmeed zijn kan de voet normaal afrollen
De achterijzers moeten trouwens ook goed gesmeed zijn, want die rollen net zo goed af.
Ik zioe het probleem dus niet.
Bill krijgt ook wel eens klapijzers omdat hij dan een eerder ijzer afgetrapt heeft in de wei, en er anders geen ijzer onder te krijgen is.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:15

mijn pony heeft dit ook een tijdje gehad, de belangrijkste rede was om haar brokkelvoeten een beetje bij elkaar te houden in de zomer Scheve mond ze scheurden namelijk vooral aan de zijkant en op deze manier zat er dan een lip over de gaten heen waardoor ze niet verder brokkelden.
verder heeft (had!) Evita ook geen goede stand, ze stond heel erg onderuit met haar voorhoeven, maar ik weet niet of die "achterijzers" daar ook voor waren.

Toch schijnt het slecht te zijn om langdurig ijzers met dubbele lippen aan de voorhoeven te hebben, omdat de krachten verkeerd verdeeld worden ofzo. toen Evita haar hoeven weer beter werden heeft de hoefsmid ze weer ingewisseld voor gewone voor-ijzers.. ze is verder enorm vooruit gegaan bij deze hoefsmid, en we zijn nu zelfs zo ver dat ze zonder ijzers kan! OK dan!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:19

Crossmonster: jouw redenatie gaat op voor paarden die van enkellipsvoorijzers overstappen op dubbellips. Paarden die al lang genoeg op dubbellipsvoor lopen hebben het nadeel van de hoefnagelgaten niet.

Verder heb ik nog nooit iets gemerkt met problemen met afrollen oid.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:41

Mijn paard heeft ze ook. Zijn hoeven gingen gauw scheuren omdat hij voor op wigjes staat. Met deze ijzers gebeurt dat niet meer. Ik merk niks aans z'n beweging, er zit gewoon een uitgestrekte draf op. Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:46

Mijn paard heeft ze ook gehad.
Onze smid gebruikte daarvoor achterijzers, hij ging wel altijd even de vrachtauto in om iets te veranderen (wat hij precies deed weet ik niet, het enige wat ik ervan onthouden heb is dat het met veel vuur gepaard ging Knipoog).
Mijn paard had toen ik hem net kocht erg slechte hoeven, ze brokkelden al af als ik er naar keek.
Ook was hij erg regelmatig een ijzer kwijt.
Vandaar de keuze van de smid om er ijzers met dubbele lipjes op te leggen, en dat werkte in elk geval een stuk beter dan de echte voorijzers.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:48

Onze smid beslaat sowieso warm, dus die is altijd enige tijd aan het timmeren Haha!. Geloof dat hij de achterijzers die voor komen wat ronder timmert.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:52

Zoiets was het inderdaad, volgens mij had het ook iets met afrollen te maken.
Het is al zo lang geleden dat ik me de details niet meer kan herinneren.
Wel dat het met veel herrie en vuur gepaard ging, maar dat was eigenlijk altijd wel zo (ook warm beslag Haha!).

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:07

de fjord van mijn schoonouders heeft ook een tijdje dubbellips gehad. die had zulke slechte voeten.. die had overal inhammen en gaten zitten. ook waren ze enorm brokkelig.
zijn voeten zijn heel erg bij getrokken en nu staatie weer op enkellips(omdat hij nu een andere smid heeft die het complete onzin vond)
ik moet zeggen.. zijn voeten zien er weer lecht uit.. hij is al een ijzer kwijt geweest en daar is weer een stuk hoef mee uit gekomen.. maargoed.. ze geloven die smid, dus staatie gewoon weer leker op enkellips.

mijn paard mocht geen achterijzers vanwege een scheur. 1 van de 2 lippen zou dan precies op de scheur komen en dus meer druk geven, wat tot resultaat geeft dat hij nog erger wordt. het ligt er maar net aan wat voor een voeten en waar er scheuren en/of zwakke plekken zitten

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:12

Mijn fjord heeft het ook, omdat is ze voorijzer er anders sneller van afslaat. Geen problemen mee hoor!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:07

Claudina heeft ook dubbellips ijzers voor, omdat ze van die mooie volbloedvoetjes heeft (tja, wat wil je met een volbloed... Haha! ) Platvoeten dus!!
En ik heb er nog nooit problemen mee gehad!!!
Volgens mij heeft mijn smid deze ijzers ook gewoon op voorraad voor de voorvoeten, hij hoeft ze immers nooit "om te bouwen' als ik kom!! Haha!

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:27

Oberon heeft ook voorijzers met een dubbele lip. Het zijn gewoon voorijzers en geen 'omgebouwde' achterijzers. Ik heb een smid die veel dravers beslaat. Volgens mij is het in de draverswereld een normaal ijzer. Ook bij Oberon geen probleem met afrollen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:58

crossmonster schreef:

op een gegeven moment waren de voorvoeten dus erg slecht geworden , en deden ze dubbellips erop
voor het oog waren ze mooier, want de scheuren en gaten zaten n deel onder de lippen ...

maar ... later hebben andere smeden dat mij weer ten strengste afgeraden
bij platvoeten kan het wel nut hebben , maar zijn de hoeven al slecht, ga maar na, de lippen zitten nu op de oude hoefnagelgaten !
en elke pas word de klap opgevangen door het ijzer , en de lippen dus op de gaten , ga maar na, elke keer krijgen de hoeven waar ze al poreus zijn , een klap te voorduren ---> resultaat is nog slechtere hoeven !
de toon is vaak sterker omdat daar nooit gaten zitten van de hoefnagels Knipoog
dus voor mij geen dubbellips meer voor


idd.... Door een smid hier in de regio besloeg Mirk ook altijd met achterijzers om de voorhoeven. Toén had hij platvoeten, nu dankzij mijn goede smid zijn alle hoefproblemen weg

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:01

Mijn paard heeft ook dubbellips voorijzers. Deze krijgt ze omdat het ijzer dan iets verder naar achteren gelegd kan worden zodat ze de voet beter af kan rollen.
Dit zijn trouwens geen omgebouwde achterijzers, deze komen zo uit de fabriek.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 21:25

Toch wel apart altijd dat er zoveel meningen zijn over beslag. Ook sjaak heeft een hel mooi platvoetje, maar juist bij zijn voeten is er met heel ander beslag gewerkt.
Hij heeft er nu leren zooltjes onderliggen. Waarvan zijn goede voet gewoon is opgevuld met hennep en teer, terwijl onder zijn platvoet equibuild ligt. Deze verstevigt de wand en zorgt er hierdoor voor dat de voet minder uitdijt tijdens het groeien, maar wel kan uitzetten tijdens het bewegen.
Misschien dat het verschil is dat zijn voeten verder van uitstekende kwaliteit zijn? Hij heeft geen scheuren brokkels of een slechte groei.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:26

Het doel van dit hoefijzer is de binnen of buiten hoornwand te immobiliseren tegen de werking van de hoornschoen.
Door dit ingrijpen word voorkomen dat de hoornschoen verder zal inscheuren

Het hele bijbehorende verhaal staat op www.hoofcare.nl bij het ijzertype: voor teenscheur ijzer....

Ook ander soorten beslag staan op deze site.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 00:31

vanwege slechte scheurende hoeven staat ze al 2 jaar op dubbellips. dit zijn gewoon voorijzers en ze worden netjes teruggelegd zodat ze mooi kan afrollen. Ze loopt er super op. dat van die achterijzers die gebruikt worden dat is echt slecht. Zou ik niet accepteren.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 00:37

Mijn paard heeft dubbellips voorijzers ivm met het aftrappen in de kleigrond, het heeft zeker mijn voorkeur niet, maar zonder ijzers kan hij niet lopen tenminste niet onder het zadel.
Ik merk dat de hoef een klein beetje belemmerd word in zn groei, dat is altijd zo met ijzers.

Onze hoefsmid gebruikt voorijzers en geen achterijzers!