tot welke leeftijd van een shetlander mag je er op rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

tot welke leeftijd van een shetlander mag je er op rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 11:13

Waar ik verzorg en rij met jolijn (haffie) staat ook een
shetje en die is 29 jaar oud en ik poets haar en wandel er mee.
in de zomer is dacht ik de laatste keer dat ik er op gereden heb
maar niet zo veel er mee wel steeds afstappen en dan weer rijden en weer stukje wandelen. hilde heeft een keer met alle voetjes in een wild
rooster gezeten, en nou doet ze soms met de achter voetje een beetje slepen. Verdrietig en dan stop ik wel meteen als ze dat doet. dus mijn vraag tot
welke leeftijd mag je nog iets met haar doen? Ze is altijd heel blij als je haar komt halen om iets leuks te doen ze lijkt wel 10 jaar als ze zo doet Lovers

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:24

Ik zou niet meer met haar rijden. het verschilt sterk per paard tot wanneer je er nog mee kan rijden, maar als ik zo je verhaal leest lijkt het me niet verstandig nog op je shetje te stappen.

Sommige paarden worden gereden tot hun 40ste, andere worden met hun 16e al voorgoed op de wei gezet. Het ligt er ook aan wat je er allemaal mee gedaan hebt.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 12:51

Ik heb er ook al lang niet meer op gereden.
Alleen mee gewandelt, geborsteld,spelletjes dat soort dingetjes
Maar ze vind het zo leuk als je iets met haar doet. Ze staalt zoveel levens vreugde.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:27

Niet meer rijden. 29 jaar is al een hoge leeftijd!

Je kan gewoon wel leuk blijven wandelen poetsen enzo

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:45

tot dat hij het niet meer aankan.
zolang je pony het nog leuk vind enzo waarom zou je dan niet meer rijden?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 19:36

Bij mijn stage bedrijf rijden er nog ponies bij van 30 jaar of ouder,
maar die rijden misschien maar 1 of 2 keer per week in de beginners lessen. ( zijn trouwens 2 shetjes en 2 kruisingen, maar dat zijn ook kleine paardjes van net boven de meter)

daantje_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 19:56

Als je pony nog lol heeft als jij er op rijdt waarom zou je het dan niet doen. En als je pony het lichaamlijk ook aan kan dan kun je volgens mij gewoon blijven rijden. Aleen als je pony iets leuk vind om te doen kan hij soms vergeten dat hij het niet lichaamlijk aan kan. Dus zodra je merkt dat je pony het niet meer aankan zou ik stoppen. Pling [/quote]

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 21:09

Het zou misschien nog wel kunnen, maar het lijkt me verstandiger om niet meer op haar te rijden. Zo'n oude pony die niet helemaal goed is aan het achterbeen kan het misschien niet meer aan als er een meiske van 13 op haar gaat rijden, of het is heel zwaar voor haar. Af en toe een eindje stappen zal best gaan, maar je kunt beter niet meer echt gaan rijden. Een grote pony kan het misschien nog wel aan, maar in jou geval lijkt het me niet slim om nog echt te gaan rijden. Lachen

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 21:28

nee dat vond ik dus ook want ik weeg 39 kilo
en ik ben bang dat ze dat niet meer aankan
maar wandelen en spelletjes is ze gelukkig ook blij mee Lovers