Wat werkt scherper in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Wat werkt scherper in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 23:30

: een dubbelgebroken bit met een redelijk plat middenstukje of een normaal enkelgebroken bit?

De eigenaar van mijn verzorgpaard zegt dat het eerste bit scherper in werkt en ik zeg van niet... Wie heeft er nu gelijk? Haha!

Ben heel erg benieuwd..... *LOL*

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 23:30

Had misschien beter een poll kunnen houden, maar goed.....

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:33

Onze Mo reageert beter op het dubbelgebroken bit maar of het scherper inwerkt durf ik niet te zeggen.
Ik heb soms het idee dat ze tegen het enkel gebroken meer in verzet komt.
Dus dat juist dat bit haar zeer doet.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 01:10

Toen ik een bit ging kopen heb ik gevraagd in de ruitersportzaak welke ik het beste kon nemen om mijn hengst in te rijden, de vrouw adviseerde mij een dubbelgebroken bustrens, omdat dat veel zachter zou zijn voor de mond.
Het bit was vrij dun en ik ben toch nog eens terug gegaan om het nog eens na te vragen aan een ander meisje in de winkel, maar zij zei hetzelfde.
Inmiddels heb ik dit bit voor beide paarden en het bevalt prima.
Of het nou scherper is, ik denk het niet, wel duidelijker voor het paard volgens mij, het bit blijft ook stabieler en stiller in de mond liggen en ze hebben niet zo'n raar haaks middenstuk als bij een normaal bit, dit bit ligt netjes.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:40

Ik denk dat een dubbelgebroken bit zachter is voor de paardemond dan een enkelgebroken bit. Wel is een dubbelgebroken bit met een bol tussenstukje weer zachter dan een dubbelgebroken met een plat tussenstukje.

Ik denk verder niet dat je ze op scherpheid met elkaar kan vergelijken, want de werking in de mond is heel anders...

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:42

Enkelgebroken kan als een notenkraker werken (wat dus niet fijn is).
Dubbelgebroken is wat vriendelijker.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 20:30

Dank je wel allemaal! Vandaag op de manege ook nog even nagevraagd en ook daar was iedereen het over eens dat mijn dubbelgebroken bitje zachter is voor Amber dan die enkelgebroken dus.. ik ben bang voor de eigenaar dat ik toch gelijk moet gaan krijgen!! haha....

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:10

Scherpte hangt meer af van de dikte van het bit: hoe dunner hoe scherper. Dunner vereist dus een stillere en gecontroleerdere ruiterhand!

Een dubbel gebroken bit neemt meer druk van de lagen over op de tong, dit kan soms problemen opleveren, vooral als paarden op het bit (en de ruiterhand) leunen: als er genoeg druk op de tong komt, kan dit de doorbloeding tegengaan. Bij goed gebruik (en de ruiter staat het leunen op de hand niet toe) is dubbelgebroken dus iets milder, omdat er minder druk op de lagen komt.
Notenkraker effect van enkel gebroken bit kan een probleem zijn, hier wordt de tong van de zijkanten ingekneld. Bij lage verhemeltes kan het middenstuk ook storend hierin drukken (wat een open mond kan veroorzaken). Een iets gebogen vorm van het enkel gebroken bit (KK bijv), kan deze problemen ook weer voorkomen.

robinbeekink

Berichten: 191
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Vinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:17

Een dubbelgebroken bit past eigenlijk beter in de paardenmond. Het tussenstukje zorgt ervoor dat het idd niet als een "notenkraker" laat werken, het is dus fijner voor de paardenmond...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 08:45

Ik ben het eens met QQQQQ, er zijn nu al 3 paarden op de vereniging die de dubbelgebroken trens als heel vervelend hebben ervaren( na enige tijd dan) en die zijn weer overgegaan op D trens enkelgebroken, stang met tongvrijheid en 1 op een speciaal bit wat ik ook nog niet helemaal snap( gebroken met tongboog?? dat hoorde ik althans maar ik weet nog niet wat ik me hierbij moet voorstellen) Het zijn 3 verschillende ruiters( B M1 en Z2pony's) en hebben alledrie een andere prive instructie. Het lijkt me dan ook moeilijk om voor te stellen wat een paard precies vindt, als hij happy is met een dubbelgebroken bit, prima maar ga bij problemen niet het bit uit de weg door te zeggen dat het daar niet aan kan liggen.